شناسهٔ خبر: 1823957 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نصيري طلاي خود را تقديم سردار سليماني كرد

روز زرين ايران در اينچئون

منبع: روزنامه جوان

روز نخست بازي‌هاي پاراآسيايي 2014 با كسب پنج طلا، 11 نقره و سه برنز و قرار گرفتن در رده چهارم مسابقات براي كاروان ايران به پايان رسيد...

صاحب‌خبر -
روز نخست بازي‌هاي پاراآسيايي 2014 با كسب پنج طلا، 11 نقره و سه برنز و قرار گرفتن در رده چهارم مسابقات براي كاروان ايران به پايان رسيد. ورزشكاران جانباز و معلول كشورمان ديروز با كسب مدال‌هاي رنگارنگ عزم خود را براي تكرار عنوان چهارمي دوره گذشته  نشان دادند. در پايان روز اول چين با 26 طلا در جايگاه نخست قرار گرفت و ژاپن و كره جنوبي با 11 و 9 طلا در رده‌هاي دوم و سوم قرار دارند. در اين دوره از رقابت‌ها كاروان ايران در 16 رشته با رقباي آسيايي به رقابت مي‌پردازد. 
 
كشتكار طلايي
 
وحيد كشتكار، شناگر كشورمان نخستين طلاي اين رشته را در بازي‌هاي پاراآسيايي اينچئون براي ايران از آن خود كرد. كشتكار با شكست ركورد بازي‌هاي پاراآسيايي اينچئون مدال طلاي 400 متر كلاس S13 را به گردن آويخت. وي با ثبت ركورد پنج دقيقه‌ و شش ثانيه ضمن شكستن ركورد آسيا، مدال طلاي اين رشته را از آن خود كرد. ملي‌پوش طلايي شنا پس از كسب اين افتخار گفت: پس از بازي‌هاي پاراآسيايي گوانگژو سختي‌هاي زيادي كشيدم و حتي فكر نمي‌كردم بتوانم بار ديگر در بازي‌هاي پاراآسيايي شركت كنم اما پس از انتخاب دوباره‌ام، تمرينات سختي را زير نظر مربيان آغاز كردم و از اينكه امروز توانستم مدال طلا بگيرم، بسيار خوشحالم. اين مدال را به خانوداه و مربيانم هديه مي‌كنم، چراكه اگر حمايت‌هاي آنها نبود نمي‌توانستم به اين مدال دست پيدا كنم. اين در حالي است كه محمد‌حسين كريمي در اين دسته دوم شد و مدال نقره را از آن خود كرد. كريمي سه ثانيه ديرتر به خط پايان رسيد. شاهين ايزديار نيز در 50 متر آزاد مردان كلاس S10 با ثبت ركورد 25:44 دوم شد و به مدال نقره بسنده كرد. او تنها 11 صدم ثانيه از حريف خود كم آورد. لين چيني در اين ماده مدال طلا را از آن خود كرد. محمد حسين كريمي جهان آبادي در شناي 400 متر كرال سينه، كلاس S13 مدال نقره را از آن خود كرد. همچنين علي اميني و عليرضا جليلي در ماده 200 متر آزاد كلاس S4 ششم و هفتم شدند. حامد اصغريان در رقابت‌هاي شنا در ماده 400 متر كلاس S12 در جايگاه ششم قرار گرفت. 
 
موفقيت جوانمردي
 
ساره جوانمردي، ضمن كسب طلا در تپانچه 50 متر ميكس مردان و زنان ركورد اين ماده را در بازي‌هاي پاراآسيايي شكست و اولين بانوي طلايي ايران در اين رقابت‌ها لقب گرفت. جوانمردي در كلاس SH1 بازي‌هاي پاراآسيايي موفق به كسب اولين مدال طلاي تيراندازي شد. وي ركورد 8/192  امتياز را كسب كرد. او با ثبت اين حد نصاب ركورد جهان را شكست و براي نخستين بار بعد از 30 سال مدال طلاي تپانچه خفيف را براي كاروان ايران به ارمغان آورد. جوانمردي كسب اين افتخار را آرزوي ديرينه‌اش ناميد: براي نخستين بار در تفنگ خفيف شركت كردم و از اينكه بعد از 30 سال مدال طلاي اين رشته را براي ايران به دست آوردم بسيار خوشحالم. احساس مي‌كنم خستگي هفت ماه تلاش بي‌وقفه را از تن بيرون كردم. گرفتن طلاي اين رشته آرزويم بود. اعظم رضايي ديگر تيرانداز كشورمان در تفنگ بادي ايستاده رشته R2 با كسب 6/397 امتياز از راهيابي به فينال مسابقات باز ماند. 
 
روز خوش دووميداني كاران
 
ملي‌پوشان معلول و جانباز دووميداني ايران، مدال‌هاي خوشرنگي را براي كاروان اعزامي به اينچئون به دست آوردند. سيد عرفان حسيني در پرتاب نيزه كلاس F12- 13 موفق شد با پيشي گرفتن از همه رقبا، مدال زرين طلا را به گردن بياويزد. پس از او عليرضا مختاري، ملي‌پوش پرتاب ديسك در كلاس F51/52/53 ركورد 21 متر و 86 سانتيمتر را به جا گذاشت تا به مدال طلاي اين ماده دست يابد. پرتابگر معلول ايران با رسيدن به اين حدنصاب، ركورد بازي‌هاي پاراآسيايي را شكست. پيمان نصيري هم در دووميداني 2500 متر در كلاس T20 روي سكوي نخست آسيا رفت و مدال طلايش را نيز به سردار قاسم سليماني هديه كرد. وي دليل اين كار را قدرداني از فداكاري‌ها و شجاعت‌هاي سردار قهرمان دفاع مقدس عنوان كرد. حميد اسلامي، در دو 5000 متر كلاس T11، علي الهي در دو 5000 متر كلاس T12، جاويد احساني در پرتاب وزنه، كلاس F57، سجاد نيك پرست درپرتاب نيزه كلاس F12 ـ 13، صادق بيت سياح در پرتاب وزنه كلاس F 41، هاجر تكتاز در پرتاب ديسك زنان، كلاس F11- 12، محسن كائيدي در پرتاب نيزه كلاس F33-34، حسن دهقاني در پرتاب وزنه كلاس F20 و اعظم خداياري در ماده پرتاب ديسك زنان، در كلاس F57 هريك صاحب گردن‌آويز نقره شدند. يونس سيفي‌پور در پرتاب ديسك كلاس F32  -33 و فاطمه منتظري در پرتاب ديسك زنان، كلاس F57 نيز مدال برنز را به دست آورند. 
 
ساير نتايج
 
تيم‌هاي گلبال و واليبال نشسته مردان ايران بازي‌هاي پارا‌آسيايي را با پيروزي آغاز كردند. گلباليست‌هاي مردان كشورمان در نخستين ديدار خود با نتيجه‌ 13 بر 4 تيم عراق را از پيش رو برداشتند. همچنين در اين رقابت‌ها تيم ملي واليبال نشسته مردان با نتيجه 3 بر صفر مغولستان را شكست داد. تيم ملي فوتبال هفت نفره نيز اولين پيروزي خود را به دست آورد. تيم ملي بسكتبال با ويلچر هم موفق شد با نتيجه 93 بر 48 تايلند را در مرحله گروهي مغلوب كند. اين سومين پيروزي بسكتباليست‌ها بود و امروز نيز با تيم هنگ كنگ مصاف مي‌دهند. تيم بوچياي ايران در كلاس BC3  با شكست 10 بر صفر ماكائو به مرحله بعد بازي‌هاي پاراآسيايي صعود كرد. با اين حال تيم دوبل بوچياي كشورمان از صعود به مرحله بعد بازماند. مريم رحماني، تنها نماينده ايران در رشته بدمينتون هم در اولين ديدار خود مقابل حريفي از اندونزي مغلوب شد. 
 
ايران الگوي ساير كشورها
 
محمود خسروي وفا رئيس كميته پارالمپيك ايران با رئيس كميته بين‌المللي المپيك ديدار و گفت‌وگو كرد. در اين نشست فليپ كريون‌ با امضاي پروتكل برگزاري كلاس‌هاي آموزشي بين‌المللي موافقت كرد. كروين با تقدير از عملكرد كميته ملي پارالمپيك ايران در برگزاري روز جهاني پارالمپيك اظهار داشت:  چندين بار به ايران سفر كرده‌ام و خاطرات خوبي از ايران دارم. ايران در 25 سال اخير تجربيات بسيار خوبي را كسب كرده است و ما حالا از ديگر كشورها مي‌خواهيم كه شما را الگو قرار بدهند. متأسفانه در برخي از كشورها به معلولان بي‌توجهي مي‌شود.

نظر شما