شناسهٔ خبر: 18229191 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

فرهادی در کنار «فلینی»،

«برگمن» و «کوروساوا»

صاحب‌خبر - اصغر فرهادی با کسب دومین جایزه اسکار نام خود را در کنار بزرگانی ماندگار کرد که بیش از یک بار برگزیده اسکار خارجی شده‌اند. در طول تاریخچه ۶۰ ساله شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز سینمایی اسکار، «فدریکو فلینی» و «ویتوریو دسیکا» کارگردانان نامدار ایتالیایی هر کدام با ۴ جایزه پیشتاز بی‌رقیب این بخش از جوایز اسکار هستند. «فدریکو فلینی» در سال‌های ۱۹۵۶ (جاده)، ۱۹۵۷ (شب‌های کابیریا)، ۱۹۶۳ (هشت و نیم) و ۱۹۷۴ (امارکورد) توانسته جایزه شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی جوایز اسکار را از آن خود کند و از این حیث رکورددار باشد. «دسیکا» در سال‌ ۱۹۴۶ برای «واکسی»، در سال ۱۹۴۹ برای «دزد دوچرخه»، در ۱۹۶۴ با فیلم «دیروز امروز فردا» و در سال ۱۹۷۱ با «باغ فینزی کوینتینی» جایزه اسکار خارجی را از آن خود کرده که البته دو جایزه اول در فاصله سال‌های ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۵ رقم خورده که جایزه اسکار جنبه رقابتی نداشت و هر سال به یک فیلم به‌صورت افتخاری اعطا می‌شد. «اینگمار برگمن» کارگردان بزرگ سینمای جهان نیز سه بار برای «چشمه باکره» (۱۹۶۰)، «هم‌چون در یک آینه» (۱۹۶۱) و «فانی و الکساندر» (۱۹۸۳) این جایزه را برای کشورش سوئد کسب کرده است. اصغر فرهادی نیز که یک بار در سال ۲۰۱۲ با فیلم «جدایی نادر از سیمین» این عنوان را کسب کرده بود، امسال نیز با فیلم «فروشنده» بار دیگر این افتخار را برای سینمای ایران به ارمغان آورد و نام خود را در کنار «آکی‌را کوراساوا» و «رنه کلمنت» قرار داد که همگی دو جایزه اسکار در کارنامه هنری‌شان دارند. «کوروساوا» در سال ۱۹۵۱ برای فیلم «راشامون» اسکار خارجی افتخاری دریافت کرد و بار دیگر در سال ۱۹۷۵ با فیلم «درسو اوزالا» این عنوان را تکرار کرد. با توجه به اینکه فرهادی هر دو جایزه اسکار خود را در دوره‌های رقابتی اسکار خارجی کسب کرده از این حیث می‌توان او را یکه‌تاز اسکار در سینمای آسیا دانست.
«رنه کلمان» فرانسوی نیز در سال‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۵۲ با فیلم‌های «دیوارهای مالاپاگا» و
«بازی‌های ممنوعه» دو اسکار افتخاری
به دست آورده است. از نقطه نظر کشور نیز سینمای ایتالیا با کسب ۱۴ جایزه در بخش بهترین فیلم خارجی اسکار همچنان پیشتاز تمام ادوار این رویداد سینمایی است و فرانسه با کسب ۱۲ جایزه در این بخش در جایگاه دوم قرار دارد. اسپانیا و ژاپن با ۴ جایزه، سوئد، اتحادیه جماهیر شوروی و هلند با
۳ اسکار خارجی و مجارستان، آلمان، آرژانتین، چک‌اسلواکی، سوئیس، اتریش و ایران نیز با ۲ جایزه پرافتخارترین کشورهای عرصه اسکار خارجی هستند.

نظر شما