شناسهٔ خبر: 18211595 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

عراق از فرمان مهاجرتی ترامپ حذف می‌شود

ایلنا: رئیس‌جمهوری آمریکا در نسخه جدید فرمان مهاجرتی خود، که امروز امضا می‌شود، نام عراق را از فهرست حذف خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتد‌پرس، چهار تن از مقام‌های آمریکایی می‌گویند در فرمان جدید مهاجرتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور نام عراق از فهرست کشورهایی، که اتباعشان مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا می‌شوند، حذف می‌شود.

این مقام‌ها تصریح کردند که این تصمیم در پی فشارهای وارده از وزارت دفاع (پنتاگون) و وزارت خارجه، اتخاذ شده است. این دو وزارتخانه از کاخ سفید خواسته‌اند که درمورد مشمولیت عراق در این فرمان به دلیل نقش کلیدی ای که این کشور در مبارزه با داعش دارد تجدید نظر کند.

شهروندان شش کشور دیگر که عمدتا مسلمان‌نشین هستند یعنی ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه، یمن همچنان در این لیست هیستند. این مقام‌های آمریکایی خواستند نامشان فاش نشود؛ زیرا به آنها اجازه داده نشده است پیش از امضای فرمان در مورد آن صحبت کنند.

فرمان جدیدی، که امروز صادر می‌شود دارای تغییرات دیگری نیز است.  به گفته این منابع، این فرمان این بار معافیت صریح اقلیت‌های مذهبی‌ در کشورهای مذکور از طرح مهاجرتی، برداشته است. منتقدان دولت را متهم می‌کردند که این اقدام دولت برای این بوده که مسیحیان بتوانند وارد آمریکا شوند و تنها مسلمانان را شامل می شده است.

کاخ سفید هنوز هیچ واکنشی نشان نداده است.

ترامپ فرمان اجرایی اولیه را در ماه ژانویه امضا کرد. این امر موجب سردرگمی‌ها و هراس و خشم شد و بسیاری از منتقدان در اعتراض به بازداشت برخی از مسافران این کشورها در فرودگاه‌های آمریکا تظاهرات کردند.

دولت در ابتدا دارندگان گرین کارت را نیز از ورود به آمریکا منع کرد ولی در نهایت تصمیم گرفت که این قانون را برای آنها لغو کند.

وزارت خارجه موقتا 60 هزار نفر را که ویزای ورود به آمریکا را داشتند قبل از حکم دادگاه فدرال واشنگتن مبنی بر لغو کلی این فرمان آزاد کرد که وارد خاک آمریکا شوند. در نهایت این فرمان توسط دادگاه تعلیق شد.

بر اساس گفته‌ها، در فرمان تجدید نظر شده همه دارندگان ویزا می‌توانند وارد خاک آمریکا شوند.

ترامپ، بامداد امروز- چهارشنبه- در اولین جلسه مشترکش با کنگره از حرکت خود دفاع کرد. او گفته ما کم کم قدم‌های جدیدی برمی‌داریم تا کشور را امن‌تر کنیم و کسانی که به ما آسیب می زنند را از کشور خارج کنیم.

بعد از امضای فرمان اولیه اجرایی، بسیاری از حقوق‌دانان عراقی از دولت متبوع‌شان خواستند که ورود آمریکایی‌ها را به عراق در پاسخ به این اقدام دولت ترامپ، ممنوع کند.

در همین بین، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق با «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا، در بغداد دیدار کرد و ماتیس در اظهاراتش با عقب‌نشینی از رویکردهای ترامپ، پیشنهاد داد که آمریکایی ها می توانند از فرصت هایی که در عراق هست به‌ویژه در بخش نفت به عنوان پاداش کمک‌های نظامی‌اش به عراق استفاده کند.

ماتیس گفته بود که دولت ترامپ فرما ن اجرایی اش را در پی تحلیل‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا در وزارت کشور تغییر داده است که به این نتیجه رسیده‌اند که شواهد کافی برای اینکه شهروندان این هفت کشور تهدید امنیتی برای آمریکا به شمار بروند، وجود ندارد.

نظر شما