شناسهٔ خبر: 18175108 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

به رغم اعتراض‌های مردمی

محل استقرار سامانه «تاد» آمریکا در کره جنوبی مشخص شد

پکن - ایرنا - مسئولان زمین گلف «گروه لاته» کره جنوبی روز دوشنبه به طور رسمی اعلام کردند که این زمین را برای استقرار سامانه موشکی پیشرفته آمریکا موسوم به «تاد»، در اختیار وزارت دفاع کشور خود قرار می دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در اختیار گرفتن این زمین از سوی وزارت دفاع به معنی برداشته شدن یکی از اصلی ترین موانع برای استقرار این سامانه موشکی جنجال برانگیز در کره جنوبی به حساب می آید که از سال گذشته با اعتراض های زیاد مردم این کشور نیز همراه بوده است.
امروز «گروه لاته» نشست هیات مدیره خود را تشکیل داد و همانطور که پیش بینی می شد، پس از مدت ها بحث و تبادل نظر، در این جلسه موافقت شد که زمین گلف این گروه در اختیار وزارت دفاع قرار گیرد.
این گروه در بیانیه ای پس از پایان نشست خود خاطر نشان کرد که با دولت در این زمینه به توافق رسیده است و حالا وزارت دفاع می تواند این سامانه موشکی با رادارهای پیشرفته آن را در منطقه «سئونگجو» در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرق شهر سئول پایتخت کره جنوبی، آرایش دهد.
دولت کره جنوبی پس از توافق با آمریکا در سال گذشته میلادی برای استقرار سامانه موشکی «تاد»، در حال مذاکره با گروه «لاته» برای استقرار آن در این زمین گلف بوده است.
در شرایطی که گزارش شده است کره جنوبی و آمریکا احتمالا این سامانه را تا ماه ژوئن (خرداد - تیر) و یا تا پایان سال جاری میلادی (2017) در این منطقه مستقر می کنند، چین به سئول هشدار داده است که با این کار صلح و امنیت منطقه را به خطر می اندازد.
اوایل ماه جاری میلادی هیات مدیره این گروه تشکیل جلسه داد اما به دلیل مخالفت های فراوان در داخل و اعتراضات چین اعضای آن نتوانستند در باره واگذاری زمین به وزارت دفاع تصمیم نهایی بگیرند.
خبرگزاری یونهاپ می نویسد: این گروه می گوید که منافع زیادی در چین دارد و بسیاری از گردشگران با مجموعه های ورزشی و اقامتی این گروه کره ای در ارتباط هستند و نگران تلافی جویی های پکن است.
از سوی دیگر اعلام شده است که سند رسمی مربوط به واگذاری زمین گلف لاته واقع در منطقه سئونگجو به وزارت دفاع، تا پایان همین ماه میلادی بین طرفین امضا خواهد شد.
خبرگزاری شین هوا چندی پیش در مطلبی به این گروه هشدار داد که اگر احساسات مردم چین را جریحه دار کند به سختی از سوی آنان مجازات خواهد شد.
روزنامه گلوبال تایمز چین هم هشدار داده بود که اگر این زمین گلف در اختیار وزارت دفاع کره جنوبی قرار گیرد، «گروه لاته» باید از چین اخراج شود.
این گروه نزدیک به ۱۲۰ مرکز تجاری در چین دارد و از مجموعه های فعال در گردشگری و ورزش به حساب می آید و ۲۶ هزار نیروی کار از چین در استخدام آن هستند.
علاوه بر چین؛ روسیه نیز از مخالفان سرسخت آرایش این سامانه موشکی در خاک کره جنوبی است.
پکن و مسکو معتقدند، این سامانه به نوعی تنظیم شده است که رادارهای آن می تواند اطلاعاتی را از موشک های آنان جمع آوری کند و حتی به سامانه دفاعی آمریکا در ژاپن مرتبط شود.
سیستم تاد یک برنامه تسلیحاتی زمین پایه با قابلیت تحرک و جابجایی است که برای نابودی موشک های بالستیک کوتاه برد و میان برد درست چند ثانیه پیش از برخورد با زمین طراحی شده است.
این سامانه موشکی ضد بالستیک که توسط شرکت تسلیحاتی آمریکا «لاکهید مارتین» ساخته شده است دارای برد رادار هزار کیلومتر، برد عملیاتی 200 کیلومتر و سرعتی معادل 10 هزار و 80 کیلومتر بر ساعت می باشد.
آساق**۲۳۱**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی

انتهای پیام /*

نظر شما