شناسهٔ خبر: 18168418 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نمایندگان فرهادی در مراسم اسکار غیبت او را دارای پیامی مهم دانستند

تهران - ایرنا - انوشه انصاری و فیروز نادری دو تن از نخبگان آمریکایی ایرانی تبار در عرصه فضا پس از دریافت جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار از جانب اصغر فرهادی، غیبت او و نمایندگی از جانب او را حائز پیامی مهم دانستند.

صاحب‌خبر -

انوشه انصاری ساعاتی پیش در پاسخ به سوال خبرنگاران درمورد پیام غیبت فرهادی درمراسم دریافت جایزه اسکارگفت: فرهادی با این کار خواست با دیگرانی که به علت ممنوعیت مسافرتی نمی توانند با دوستان و اعضای خانواده خود دیدار کنند ابراز همبستگی نماید. فرهادی نتوانست برای دریافت جایزه ای که ارزش فراوانی برای او دارد حاضر شود و این پیام مهمی از جانب او است.
فیروز نادری نیز در پاسخ به سوالی در مورد نمایندگی از جانب فرهادی برای دریافت اسکار برای فیلم فروشنده گفت: او می توانست از جمع دیگر آمریکایی های ایرانی تبار مشهور یکی را انتخاب کند. دلیل آن که وی ما دو نفر را انتخاب کرد این است که انوشه انصاری فضانورد است و به پایگاه فضایی رفته و من نیز مدیر برنامه های مریخ و منظومه شمسی ناسا بوده ام. اگر از فضا نگاه کنید مرزی دیده نمی شود و تنها یک زمین زیبا را می بینید. فرهادی برای انتقال این پیام ما دو نفر را انتخاب کرد.
انصاری نیز گفت که این دومین اسکار اصغر فرهادی بود و وی چهارمین فیلمساز خارجی بود که دو بار برنده اسکار شده است و دریافت این جایزه برای او خیلی اهمیت داشت. نادری نیز گفت: هنگامی که بخواهید بر سر اصول خود باشید مجبورید که تصمیم های دشواری بگیرید و فرهادی نیز همین کار را انجام داد.
فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی در مراسم اهدای هشتاد و نهمین جوایز اسکار موفق به کسب جایزه بخش بهترین فیلم خارجی شد.
اصغر فرهادی و عوامل فیلم فروشنده در اعتراض به فرمان ضد مهاجرتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری جدید آمریکا در این مراسم که بامداد دوشنبه به وقت تهران برگزار شد، شرکت نکردند و «انوشه انصاری» نخستین فضانورد زن ایرانی و «فیروز نادری» از مدیران پیشین ناسا به نمایندگی از آنها در اسکار حضور یافتند.
متن کامل پیام فرهادی که انصاری آن را در این مراسم خواند، به این شرح است:
«افتخار بزرگی‌ست که برای دومین بار این جایزه با ارزش را دریافت می‌کنم. از اعضای آکادمی، گروهم در ایران، تهیه‌کننده‌ام الکساندر ماله‌ - گی و پخش‌کنندگانم کوهن مدیا و آمازون تشکر می‌کنم.
همچنین سپاسگزارم از همبستگی دیگر کاندیداهای بهترین فیلم خارجی.
متاسفم که امشب در کنار شما نیستم، من به احترام مردم کشورم و شش کشور دیگر که با قانون غیرانسانی منع ورود مهاجران مورد بی‌احترامی واقع شدند به آمریکا نیامدم.
تقسیم‌ بندی جهان به ما و دشمنان ما توسط سیاستمداران افراطی، باعث ترس می‌شود، ترسی که توجیهی‌ است دروغین برای خشونت‌ها و جنگ‌ها. جنگ‌هایی که مانع بزرگی بوده‌اند برای رسیدن به دموکراسی و رعایت حقوق بشر در کشورهایی که مورد تهاجم واقع شده‌اند.
سینماگران می‌توانند با چرخش دوربین‌هایشان به مشترکات انسانی، کلیشه‌هایی که از ملیت‌ها و ادیان مختلف ساخته شده است را بشکنند و زمینه‌ همدردی و به دنبال آن همبستگی مردمان جهان را فراهم کنند. همدردی چیزی‌ست که ما امروز بیشتر از هر زمان به آن نیازمندیم.»
این اظهارات فرهادی با تشویق گسترده حضار همراه شد.
اروپام**3092**مترجم: سیّد منصور جاوید- انتشار: محمد حسن دوستارگان

انتهای پیام /*

نظر شما