شناسهٔ خبر: 17895495 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

نمايش «ميراث» بيضايي در سنگلج

صاحب‌خبر -

نمايش «ميراث» به نويسندگي بهرام بيضايي و كارگرداني اصغر خليلي به زودي در تماشاخانه سنگلج روي صحنه مي‌رود. به گزارش ايسنا، نمايشنامه «ميراث» بر مبناي جدال ميان سه برادر بر سر ميراث خانه‌ پدري شكل گرفته است. در اين نمايش بازيگراني چون حبيب دهقان‌نسب، علي نيكزاد، علي‌محمد رادمنش، حميدرضا كاظمي‌پور، ليلا حقاني، شيما جهانگيري، مصطفي جنتي، بهاره كريمي، سميه صباغ، آرمان اشتياق، سيد مهدي فولادگر، حسين سعيدي، علي قانع، نيما اوليايي و فاطمه مرداني بازي مي‌كنند.
از ديگر عوامل نمايش مي‌توان به طراح حركت ياسر خاسب، مدير توليد و دستيار كارگردان: بهزاد بابايي، موسيقي: علي سينا رضانيا، طراح صحنه و لباس: اصغر خليلي، طراح نور: امير ترحمي، طراح گريم: فريبا نورشعاع‌حسيني، طراح پوستر و بروشور: محمدرضا طياري، روابط‌عمومي و تبليغات: امين كردبچه چنگي و عكاس: كوروش برزي اشاره كرد.
نمايش «ميراث و ضيافت» براي نخستين بار در سال ۱۳۴۶ به كارگرداني «بهرام بيضايي» و با بازي بازيگراني چون جمشيد مشايخي، جمشيد لايق، حسين كسبيان، محمود دولت‌آبادي، مهين مهرك، بهمن مفيد، عنايت بخشي، سعيد اويسي، عزت‌الله رمضاني‌فر و محمد ابهري در تماشاخانه سنگلج روي صحنه رفت. نمايش «ميراث» به نويسندگي «بهرام بيضايي» و كارگرداني «اصغر خليلي» از ۲۷ بهمن ماه هر روز جز شنبه‌ها و در ساعت 19:45 در تماشاخانه سنگلج اجرا مي‌شود.
بهرام بيضايي از فيلمسازان صاحب‌سبك و معتبر سينماي ايران و از نويسندگان برجسته ادبيات نوين فارسي به شمار مي‌رود. برخي نمايشنامه‌هاي بيضايي به انگليسي، فرانسوي، آلماني، عربي و زبان‌هاي ديگر درآمده و در آسيا و اروپا و امريكاي شمالي چاپ و اجرا شده است. 10فيلم بلند، 4فيلم كوتاه، كمابيش هفتاد كتاب و نمايش‌هايي بر صحنه‌هاي شهرهاي مختلف ايران و گاه جهان از سال ۱۳۴۱ به بعد كارنامه هنري بيضايي را تشكيل مي‌دهد. او جز اين كارها به استادي و آموزش نمايش و سينما و امور مربوطه در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌هاي گوناگون در ايران و بيرون از ايران پرداخته است.
بيضايي از چهره‌هايي است كه با كساني چون اكبر رادي در نويسندگي و ناصر تقوايي در سينما و ديگران در دگرگوني نمايش و سينما در ايران نقش مهمي داشت. باشو، غريبه كوچك كه در راي‌گيري منتقدان ايراني همراه با گوزن‌ها كار مسعود كيميايي برترين فيلم تاريخ سينماي ايران شناخته شده و سگ‌كشي كه پرفروش‌ترين فيلم سال ۱۳۸۰ ايران شد دو تا از مهم‌ترين فيلم‌هاي بيضايي است.
 

برچسب‌ها:

نظر شما