شناسهٔ خبر: 17860328 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

جذب بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در فارس

استاندار فارس گفت: یک میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در دولت تدبیر و امید برای استان فارس در سطح ملی جذب و ثبت شده است.

صاحب‌خبر -
جذب یک میلیارد و 800 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در فارس
 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، سیدمحمدعلی افشانی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان فارس که با حضور وزیر دادگستری برگزار شد، با بیان این که پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، 37 هیات خارجی به این استان سفر کردند، افزود: در این هیات ها رئیس مجلس لوکزامبورک، رئیس مجلس مجارستان و وزرایی از کشورهای ترکیه، آلمان و هلند حضور داشته اند که تفاهم نامه هایی به امضا رسیده است و امیدواریم بسترساز توسعه مناسبات اقتصادی دو جانبه شود.
وی گفت: از ابتدای امسال تا پایان دی شش طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش 35 میلیون دلار در استان فارس تصویب شده است.
استاندار فارس گفت:در سال های 93 و 94، میزان کل سرمایه گذاری خارجی جذب شده در فارس، چهار میلیون و 600 هزار دلار بوده است که نشان می دهد میزان این شاخص در 10 ماه نخست امسال نسبت به 2 سال قبل از آن بیش از شش برابر شده است.
افشانی افزود: با وجود این رشد صورت گرفته در سرمایه گذاری خارجی، بر این باور هستیم که ظرفیت ها و توانمندی های فارس می تواند میزان بیشتری از سرمایه های خارجی را به خود جذب کند.
وی با بیان این که چهار هزار و720 واحد صنعتی به بهره برداری رسیده در استان فارس وجود دارد، ادامه داد: وجود 70 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب که 62 شهرک در حال بهره برداری و واگذاری  به متقاضیان است از دیگر ظرفیت های این استان به شمار می رود.
استاندار فارس با اشاره به وجود منطقه ویژه اقتصادی شیراز به وسعت یک هزار هکتار با موقعیت جغرافیایی مناسب و منطقه ویژه صنایع  انرژی بر لامرد جهت استقرار صنایع بزرگ در کنار منطقه پارس جنوبی و امکان تامین آب منطقه از طریق دریا به مساحت هشت هزار و 500 هکتار، افزود: در استان فارس 542 معدن دارای پروانه بهره برداری با ذخیره قطعی 2/8 میلیارد تن و ظرفیت استخراج سالیانه حدود 50 میلیون تن وجود دارد.
افشانی به شناسایی 37 نوع ماده معدنی مختلف در استان فارس اشاره کرد و گفت: از این میان، 20 ماده معدنی در حال بهره‌برداری است و رتبه دوم سنگ تزئینی کشور و رتبه اول ذخایر و استخراج خاک نسوز و صنعتی در کشور به استان فارس تعلق دارد.
وی وجود مرقد مطهر حضرت شاهچراغ (ع) در شهر شیراز و نامگذاری شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) توسط مقام معظم رهبری را از جمله ویژگی های استان فارس برشمرد و با اشاره به وجود یک هزار و 404 بقعه متبرکه در سطح استان، گفت: فارس با چهار اثر ثبت شده در فهرست آثار جهانی رتبه نخست کشور را در اختیار دارد.
استاندار فارس به وجود آرامگاه حافظ و سعدی در شهر شیراز اشاره کرد و ادامه داد: دو هزار 800 اثر تاریخی ثبت شده استان در فهرست آثار ملی و بیش از 400 جاذبه طبیعی منحصر به فرد در سطح استان که 84 مورد آن ها به عنوان منطقه نمونه گردشگری در مراجع ذیربط مصوب شده است از دیگر ظرفیت های فارس به شمار می رود.
افشانی مهم ترین طرح سرمایه گذاری شیراز را شهر بین المللی سلامت و گردشگری دانست و گفت: قرارداد راه اندازی این طرح با سرمایه گذار بخش خصوصی منعقد شده و با الگوبرداری از آخرین تکنولوژی روز دنیا در زمینی به وسعت 830 هکتار و سرمایه گذاری بالغ بر 100 هزار میلیارد ریال در مرحله طراحی معماری  و تجهیز کارگاه است.
استاندار فارس گفت: کمیته جذب و حمایت از سرمایه گذاری ویژه استان فارس راه اندازی شده است که همه مدیران مرتبط با صدور مجوز سرمایه گذاری در این کارگروه عضویت دارند و باید در مدت 2 هفته پاسخ تقاضای سرمایه گذاری را بدهند و موانع و مشکلات را رفع کنند که تاکنون این کمیته مشکلات فراروی 85 متقاضی سرمایه گذاری را رفع کرده است.
مهندس افشانی افزود: صد بسته سرمایه گذاری در فارس به زبان فارسی و انگلیسی برای ارائه به سرمایه گذاران داخلی و خارجی آماده شده است.
استاندار فارس در ادامه با اشاره به طرح ها و برنامه های دولت برای این استان گفت: حدود یک ماه قبل دولت 770 میلیون دلار فاینانس برای قطار شهری شیراز مصوب کرد که 50 درصد سهم شهرداری و50 درصد سهم دولت است.
وی با بیان این که مدیران بانک ها و بخش خصوصی هم اینک با تحرک و پویایی بیشتری در حال حرکت به سوی وضعیت مطلوب اقتصادی هستند، به ارائه اطلاعاتی از آمار شاخص های اقتصادی استان فارس پرداخت و گفت: شاخص مشارکت اقتصادی که در کشور 38 درصد است در این استان 37.5 درصد است.
افشانی گفت: نرخ بیکاری کشور و استان فارس به ترتیب 11 و 12.1 درصد است.
وی با اشاره به فعالیت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید از اردیبهشت 94 در استان فارس گفت: تاکنون مشکل نقدینگی از فراروی 378 طرح و واحد تولیدی تعطیل یا نیمه فعال با پرداخت افزون بر 518 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید برداشته شده است.
استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت های استان در برخورداری از ذخایر نفت و گاز گفت: ذخایر مطلوبی در استان وجود دارد اما با توجه به اولویت بهره برداری از مخازن مشترک، بهره برداری از ذخایر فارس به شکل مطلوبی صورت نگرفته است.
وی گفت: وزیر نفت در سفر اخیر خود به استان فارس اعلام کرد چنانچه سرمایه گذاری آماده فعالیت در زمینه استخراج و فرآوری از ذخایر نفتی این استان باشد، محدودیتی فراروی آن نخواهد بود.
افشانی با اشاره به انتخاب استان فارس به عنوان استان برتر کشور در حوزه پژوهش و فناوری توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: شمار شرکت های دانش بنیان این استان از 36 شرکت در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید به 95 شرکت در مقطع کنونی افزایش یافته است.
وی با تاکید بر ضرورت بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر ادامه داد: 36 پروانه راه اندازی نیروگاه های خورشیدی در استان فارس صادر شده است که با توجه به در دست اجرا بودن کارخانه ساخت پنل های خورشیدی، تهیه این پنل ها بسیار راحت تر خواهد بود.
استاندار فارس از صدا و سیمای مرکز فارس به دلیل ایجاد رادیو نما و فعالیت مؤثر در کمیته گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی که به ریاست مدیر کل صدا و سیمای مرکز فارس تشکیل شده است سپاسگزاری کرد.  

نظر شما