شناسهٔ خبر: 1770397 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

روحانی که یک تنه در برابر عربستان ایستاده است

دادگاه کیفری ریاض، پایتخت عربستان سعودی، یک روحانی شیعه به نام توفیق العامر را به اتهام تحریک افکار عمومی، فتوا علیه پادشاه و بر هم زدن وحدت ملی، به هشت سال زندان محکوم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، منابع قضایی گفتند که شیخ توفیق العامر روز چهارشنبه از سوی دادگاه کیفری به هشت سال زندان،10 سال ممنوعیت خروج از کشور و ایراد هرگونه سخنرانی محکوم شد.
این در حالی است که رژیم عربستان سعودی اعلام کرده بزودی شیخ باقر النمر روحانی شیعه مخالف رژیم را محاکمه می کند درخواست ها برای توفق محاکمه این فعال سیاسی و آزادی وی افزایش یافته است .

شیخ نمر
گفته می شود مقامات سعودی قصد دارند این روحانی شیعی را به اعدام محکوم کنند. در چنین حالی مراجع دینی کشورهای مختلف اسلامی خواستار توقف محاکمه شیخ نمر و آزادی فوری وی شدند.
در ایران آیات عظام نوری همدانی ، مکارم شیرازی و سلطانی خواستار توقف محاکمه شیخ نمر شدند و این محاکمه را ظالمانه و بر خلاف قوانین بین المللی دانستند .
حزب الله لبنان نیز توقف محاکمه روحانی عربستانی و پایان هرگونه پیگرد قضایی علیه وی را خواستار شد و ادامۀ روند کنونی را موجب بحرانی‌تر شدن فضای منطقه دانست.
حزب الله لبنان در این بیانیه با درخواست از مقامات عربستان سعودی برای توقف محاکمه شیخ النمر و همه اقدامات قضائی علیه او، تاکید کرده است که صدور هرگونه احکام غیرعادلانه در این پرونده به ضرر روابط اسلامی اسلامی است و به بحرانی شدن فضای در منطقه منجر می شود.
شهروندان سعودی در منطقه الشرقیه این کشور نیز با برپایی تظاهرات محاکمه شیخ باقر النمر را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری وی شدند.

در همین حال دادگاه عربستان سعودی قرائت صدور حکم شیخ باقر النمر را تا پایان ماه جاری به تاخیر انداخته است .

 

دانلود

 

شهروندان بحرینی نیز برای اعلام همبستگی با آیت الله شیخ نمر الباقر النمر عالم برجسته عربستانی که در زندانهای آل سعود به سرمی برد، تظاهرات کردند.
شیخ نمر حمایت خود را از انقلاب مردمی بحرین ابراز داشته است و همین حمایت نیز یکی از اتهامات دادگاه سعودی به وی است.
شهروندان بحرینی با سردادن شعارهایی، با شیخ نمر و خواسته های وی مبنی بر احقاق حقوق سیاسی و دینی در عربستان اعلام همبستگی کردند و به دادگاه عربستان درباره پاسخ به درخواست دادستانی مبنی بر صدور حکم اعدام برای این عالم دینی هشدار دادند.
مراجع و شخصیت های دینی شیعه در سراسر جهان از مسؤولان عربستان خواسته اند که داریت به خرج داده و شیخ نمر را آزاد و درهای یک گفت وگوی واقعی و جدی را برای رسیدگی به خواسته های معترضان در شرق این کشور باز کنند.

 
 

نظر شما