شناسهٔ خبر: 17574359 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با آنا

استاندار آذربایجان غربی: مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی در ارتقای رتبه علمی و افزایش بهره‌وری نقش بسزایی داشته است

استاندار آذربایجان غربی نقش دانشگاه آزاد اسلامی را در فراهم کردن شرایط و امکانات برای تحصیل جوانان در شرایطی که دولت با مشکلات زیادی روبه‌روست و محدودیت دارد، نقشی موثر و بسیار خوب ارزیابی کرد.

صاحب‌خبر -

قربانعلی سعادت، استاندار آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی در آذربایجان غربی در سه سال گذشته با توجه به وضعیت و مشکلاتی که برای مردم این استان و حتی کل کشور در بودجه وجود داشت و بیکاری جوانان، شرایط بسیار خوبی را برای تحصیل جوانان فراهم کرده است.»

سعادت گفت: «با توجه به اینکه هزینه‌های تحصیل در کل کشور خیلی بالاست، ولی دانشگاه آزاد اسلامی توانسته است شرایط و فرصت‌های خوب را با قیمت‌های خیلی خیلی پایین‌تر، برای جوانان این کشور تامین کند و این بر رشد علمی استان آذربایجان غربی و رشد تحصیلی دانشجویان، دانش‌آموزان و جوانان این استان کاملا موثر بوده است.»

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: «به هر حال تعدادی از واحدهای این دانشگاه که نوعا در گذشته شرایط رهاشده‌ای را داشتند، به خوبی ساماندهی شده‌اند و برای ارتقای رتبه علمی کشور و افزایش بهره‌وری، مدیریت این دانشگاه نقش‌ بسزایی داشته است. خداوند روح آیت‌الله هاشمی را شاد کند که ایشان بنیان‌گذار دانشگاه آزاد اسلامی است، در دوران ریاست جمهوری ایشان هم من استاندار آذربایجان غربی بودم. واقعا دولت نمی‌توانسته است آحاد جامعه و جوانان ما را به لحاظ تحصیلی و امکانات برای آن‌ها حمایت کند و این جوانان سرگردان بودند و به کشورهای مختلف مهاجرت می‌کردند.»

او افزود: «اما دانشگاه آزاد اسلامی با پول خود مردم و تدبیر آیت‌الله هاشمی و مدیریت خیلی خوب راه‌اندازی شد و اکنون دولت باید از این دانشگاه به نفع مردم بهره‌برداری کند. با توجه به اینکه دولت بودجه ندارد، محدودیت هم دارد، باید هزینه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه آزاد اسلامی را با هم مقایسه کنند که چندین برابر دانشجویان دانشگاه‌های آزاد، برای دولت هزینه دارند در صورتی که در دانشگاه آزاد اسلامی چنین نیست. بنابراین دولت باید دست به کار شود و بخشی از کارهای موازی را حذف و به دانشگاه آزاد اسلامی واگذار کند و برای تعالی و هم‌افزایی کشور عمل کند نه برای خنثی‌سازی.»

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی در پایان گفت: «برای مثال دانشگاه پیام‌نور، برای معلمان کشور شکل گرفت که آن‌ها را ارتقای علمی دهد ولی متاسفانه الان این دانشگاه به تشکیلاتی تبدیل شده است که بدون کنکور و ایجاد رقابت و با دریافت شهریه دانشجو می‌پذیرد. در کنار این دانشگاه یک دانشگاه فرهنگیان را هم تاسیس کرده‌اند. من به وزیر علوم هم پیشنهاد کردم دانشگاه پیام‌نور متعلق به فرهنگیان است، این را به آن‌ها برگردانید و دانشگاه فرهنگیان را به آموزش و پرورش بدهید و اجازه دهید این موازی‌کاری از بین برود، چون با این کار هر دو دانشگاه‌ را از پای در می‌آورد. دولت با بخش خصوصی رقابت می‌کند و این اصلا ضروری نیست، خوب قطعا به دانشگاه آزاد اسلامی ضربه وارد می‌شود. این اصلاح در راستای تدبیر مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی است و باید به طور جدی برای آن تصمیم‌گیری شود.»

نظر شما