شناسهٔ خبر: 17565197 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دولت میانمار خواستار زمان کافی برای حل مساله مسلمانان شد

کوالالامپور – ایرنا - معاون وزیر دفاع میانمار روز دوشنبه از جامعه جهانی خواست به منظور حل بحران مسلمانان روهینگیا در بین نگرانی هایی که احتمال سوء استفاده نظامیان از شرایط را تقویت می کند، به دولت این کشور 'زمان و فضا' دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، 'ماینت نئو' معاون وزیر دفاع میانمار در نشستی امنیتی در سنگاپور، گفت که دولت این کشور به طور کامل از نگرانی های فزاینده در مورد گزارش های منتشر شده مبنی بر شرایط استان راخین آگاه است، و خود را متعهد به رسیدگی به این مساله و مجازات مجرمان می داند.
ارتش میانمار از ماه اکتبر سال گذشته 'عملیات پاکسازی' را در شمال استان غربی راخین با هدف پایان دادن به شورش های ناشی از حملاتی که به مراکز مرزی پلیس این کشور روی داد، آغاز کرد.
تاکنون دستکم 66 هزار نفر براثر این حملات مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده و به بنگلادش مهاجرت کرده اند. بر اثر این درگیری ها همچنین حدود 90 نفر جان خود را از دست دادند.
موضع دولت میانمار در قبال مهاجر غیرقانونی دانستن اقلیت مسلمان روهینگیا باعث انتقاد گسترده جامعه بین الملل نسبت به این کشور شده است.
به نوشته تارنمای شبکه خبر آسیا، 'ماینت نئو' معاون وزیر دفاع میانمار تصریح کرد که دولت سوء استفاده علیه شهروندان معصوم را برنمی تابد. برخورد قانونی در واکنش به هر نوع ادعایی مورد بررسی قرار می گیرد.
وی این اظهارات را در پاسخ به سخنان 'هشام الدین حسین' وزیر دفاع مالزی بیان کرد که در این نشست امنیتی مطرح کرده بود.
این نشست توسط موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در سنگاپور برگزار شد.
'هشام الدین حسین' هشدار داد که شرایط در استان راخین در صورتی که به طور مناسب مورد رسیدگی قرار نگیرد، می تواند توسط گروه تروریستی داعش که در جستجوی پایگاهی در جنوب شرق آسیا است مورد بهره برداری قرار گیرد.
وی احتمال داد قتل و تخریب گسترده و فراتر از مرزهای آ.سه.آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا) را نیز دربرگیرد.
وزیر دفاع مالزی از مساله روهینگیا به عنوان آزمایش سنجش همبستگی آ.سه.آن یاد کرد و گفت: این مساله باید حل شود، ما نمی توانیم آن را پنهان کنیم. این مساله می تواند مسلمانان زیادی را تحت تاثیر قرار دهد.
معاون وزیر دفاع میانمار نیز تاکید کرد که هم 'یانگون' و هم جامعه بین الملل باید به یافتن راه حلی پایدار به منظور رفع این مشکل تمرکز کنند.
وی خاطرنشان کرد که زمان و فضای کافی مورد نیاز است تا تلاش های دولت در یافتن راه حل موثری برای این مساله پیچیده موثر واقع شود.
مساله روهینگیا که انتقادات گسترده را در سطح بین المللی علیه میانمار مطرح کرده است باعث شد هفته گذشته کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در نشستی فوق العاده در کوالالامپور گردهم آیند.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی

انتهای پیام /*

نظر شما