شناسهٔ خبر: 17553187 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

حمايت تمام قد اروپايي‌ها از زنان امريكايي

اعتراض‌هاي جهاني عليه ترامپ كاخ سفيد را لرزاند

صاحب‌خبر -

گروه جهان   طلا تسليمي    
ميليون‌ها نفر در اعتراض به رياست‌جمهوري دونالد ترامپ و درست يك روز پس از مراسم تحليف او به عنوان چهل و پنجمين رييس‌جمهور امريكا در خيابان‌هاي شهرهاي بزرگ جهان راهپيمايي كردند. در امريكا، هزاران زن در نخستين پيام اعتراض‌آميز از زمان روي كار آمدن دونالد ترامپ، خيابان‌هاي واشنگتن را به دريايي صورتي‌ رنگ تبديل كردند. اما فقط امريكا شاهد اعتراض‌هاي زنان به اظهارات ترامپ عليه زنان در كمپين‌هاي انتخاباتي و سياست‌هاي احتمالي‌اش در اين زمينه نبود. لندن، پاريس، برلين، رم، سيدني، توكيو و بسياري از ديگر شهرهاي بزرگ جهان، حضور گسترده تظاهركنندگان را با درخواست حمايت از حقوق و سسسصبرابري زنان شاهد بودند. آنها پلاكاردهايي را در دست داشتند كه در آنها ترامپ را «رييس‌جمهور اقليت» مي‌خواندند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه در تظاهرات گسترده در واشنگتن حدود 500 هزار نفر شركت داشتند. سازمان‌دهندگان راهپيمايي‌ها در شهر لس‌آنجلس هم شمار شركت‌كنندگان در اين تظاهرات در حمايت از حقوق مدني و عليه دونالد ترامپ را 750هزار تن اعلام كردند. اندرو نيمان، سخنگوي پليس در گفت‌وگو با خبرگزاري فرانسه گفته اين بزرگ‌ترين راهپيمايي زنان‌ در لس‌آنجلس از زمان تظاهرات عليه قوانين مهاجرتي در سال 2006 محسوب مي‌شود. وي گفته است:«اين بزرگ‌ترين تجمعي است كه اين شهر در بيش از 30سال گذشته شاهد آن بوده و اين موج انساني بسيار زيباست. اين راهپيمايي با شكوه است.»
در نيويورك، شمار معترضان را حدود 500 هزار تن برآورد كرده‌اند و به گفته شاهدان عيني دست‌كم 250هزار تن هم در شيكاگو راهپيمايي كردند. آتلانتا، پورتلند، سياتل، بوستون، سنت پل، سنت لوييز، مديسون، اوكلند، ساكرامنتو، هوستون و آستين از ديگر شهرهاي ايالات متحده بودند كه شاهد اعتراض‌هاي گسترده عليه ترامپ بودند.
اين تظاهرات درحالي صورت گرفت كه تنها يك روز از تحليف ترامپ به عنوان چهل و پنجمين رييس‌جمهور امريكا مي‌گذرد. زنان تظاهركننده در واشنگتن در مقابل كاخ سفيد تجمع كردند تا صداي خود را در اعتراض به بي‌توجهي به حقوق زنان و تهديدهاي مطرح شده از سوي ترامپ عليه حقوق زنان در كارزارهاي انتخاباتي به گوش رييس‌جمهور برسانند. سي‌ان‌ان پيش‌بيني كرده كه رييس‌جمهور جديد در صورت ادامه اظهاراتي كه در كمپين‌هاي انتخاباتي مطرح مي‌كرد در كل دوره 4ساله فعاليتش در كاخ سفيد، تظاهرات مشابهي را شاهد باشد.
  سياستمداران و هنرمندان در كنار هم
جان كري، وزير خارجه سابق امريكا كه در مراسم تحليف ترامپ شركت نكرده بود، شنبه به كمپين اعتراض‌ها عليه رييس‌جمهوري در واشنگتن ملحق شد. اين ديپلمات كهنه‌كار امريكايي در ميان صدها هزار تن از معترضان در واشنگتن حاضر شد تا اعتراض خود را به دستور كار رييس‌جمهور جديد و حمايتش از حقوق زنان و مردم امريكا نشان دهد. حضور جان كري در ميان معترضان خيلي سريع نظر بسياري از مردم را جلب كرد. بسياري از مردم كه در كنار كري به اين راهپيمايي آمده بودند، پلاكاردهايي در دست داشتند كه از سياست‌ها و اظهارات دونالد ترامپ انتقاد مي‌كرد.
يكي ديگر از چهره‌هاي قابل توجه در ميان حاميان اين حركت ملي در امريكا هيلاري كلينتون، رقيب انتخاباتي دموكرات ترامپ بود. وي در توييتر نوشت: «از اينكه براي ارزش‌هايمان ايستادگي مي‌كنيد، از آنها سخن مي‌گوييد و راهپيمايي مي‌كنيد، متشكرم. اين مساله از هميشه مهم‌تر است. من قلبا ايمان دارم كه ما در كنار يكديگر قدرتمندتر خواهيم بود.»
برني سندرز، سناتور ايالت ورمونت هم با انتشار پيامي در صفحه توييتر شخصي خود از راهپيمايي اعتراضي زنان امريكايي در واشنگتن حمايت كرد. سندرز در توييتر خود نوشت:«تبريك به زناني كه امروز راهپيمايي مي‌كنند، براي اطمينان از برآورده شدن عدالت در رابطه با تمام زنان بايد به اين حركت ادامه دهيم.»
بسياري از بازيگران و هنرمندان مطرح جهان هم در راهپيمايي‌هاي اعتراضي عليه ترامپ شركت داشتند. مدونا، خواننده مشهور امريكايي گفته است:«انقلاب از همين جا آغاز مي‌شود. مبارزه براي حق آزاد بودن، براي آينكه خودمان باشيم، براي مساوي بودن، همه از همين جا آغاز مي‌شود. بياييد با راهپيمايي در كنار هم از اين تاريكي بگذريم.»
در تظاهرات در سيدني هم كه شمار شركت‌كنندگان در آن حدود 10هزار تن برآورد شد، شماري از هنرمندان، نويسندگان و شخصيت‌هاي معروف اجتماعي استراليايي حضور داشتند. جوليا رابرترز، كريستين استوارت، اشلي جود، چارليز ترون، اسكارلت جوهانسون و جان ليجند از ديگر هنرمنداني بودند كه در صحنه اعتراض‌ها حاضر شدند و از ترامپ خواستند از برابري زنان و حقوق شهروندي حمايت كند.

 اعتراض در اروپا
اما اين فقط امريكا نبود كه شاهد اعتراض‌هاي گسترده عليه ترامپ بود. رسانه‌هاي خبري گزارش داده‌اند كه ميليون‌ها تن در سراسر جهان عليه ترامپ به خيابان كه اين اقدام يكي از بي‌سابقه‌ترين مخالفت‌هاي جهاني با رييس‌جمهور امريكا در تاريخ اين كشور محسوب مي‌شود. معترضان در برلين، رم، وين، ژنو و آمستردام به خيابان‌ها آمدند و عليه ترامپ شعار دادند. تظاهرات عليه ترامپ در لندن هم با حضور گسترده مردم برگزار شد و سازمان‌دهندگان آن اعلام كردند كه انتظار دارند 670 تظاهرات در سرتاسر جهان عليه رياست‌جمهوري ترامپ برگزار شود. در لندن همچنين زنان معترض با در دست داشتن پلاكارد‌هايي كه رويشان شعارهاي مختلفي عليه ترامپ نوشته شده بود در مقابل سفارت امريكا تجمع كردند.
فرانسه هم تظاهرات گسترده عليه سياست‌هاي احتمالي ترامپ را شاهد بود. به گفته پليس تعداد معترضان در پاريس به 7هزار تن مي‌رسيد. در مارسي هم يك گروه 50 نفري از اتباع امريكايي با پلاكاردهايي كه روي آنها نوشته شده بود «ترامپ رييس دروغگوهاست» راهپيمايي كردند. صدها تن از معترضان هم كه بيشترشان را زنان تشكيل مي‌دادند در مقابل اپراي شهر ليون فرانسه تجمع كردند. در مونت پوليه هم بين 650 تا هزار تن، در بوردو حدود 300 نفر و در استراوتسبورگ حدود 200نفر در مخالفت با ترامپ تظاهرات كردند.
در شهرهاي مختلف استراليا، نيوزيلند و ژاپن هم ده‌ها هزار تن از زنان پس از ورود ترامپ به كاخ سفيد با شركت در تظاهرات گسترده، مخالفت خود را با ديدگاه‌هاي رييس‌جمهور جديد امريكا در مورد حقوق زنان اعلام كردند. اين تظاهرات در شهرهاي سيدني و ملبورن استراليا يك‌شنبه همزمان با ساير تظاهرات جهاني مخالفان ترامپ برگزار شد. روزنامه ژاپن تايمز نيز نوشته كه شماري از زنان ژاپني هم با حضور در خيابان‌هاي توكيو، مخالفت خود را با رويكردهاي ترامپ ابراز داشتند.
در ميانه اين تظاهرات گسترده عليه ترامپ، دادستان‌هاي فدرال در امريكا اعلام كردند كه بيشتر 230نفري كه در اعتراض‌هاي خشونت‌آميز در واشنگتن دستگير شدند به «شورش جنايي» متهم و در صورت تاييد جرم با مجازاتي بيش از 10سال زندان روبه‌رو خواهند شد. به گزارش ديلي ميل، اين معترضان ممكن است علاوه بر مواجهه با حكم زندان مجبور به پرداخت جريمه‌يي 25هزار دلاري شوند. در نخستين تظاهرات گسترده پس از مراسم تحليف ترامپ هزاران نفر در نزديكي كاخ سفيد حضور داشتند و بسياري از معترضان شيشه مغازه‌ها را شكستند، خودروها را به آتش كشيدند و به سوي نيروهاي پليس اجسام مختلفي پرتاب كردند. پيش از آغاز مراسم تحليف هم پليس‌هاي ضد شورش در ميدان مك‌فرسن با بيش از 400 معترض درگير شدند. پليس ضد شورش براي متفرق كردن معترضان از اسپري فلفل استفاده و شماري از تظاهركنندگان را بازداشت كرد.

نظر شما