شناسهٔ خبر: 17513833 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مهم ترین حاشیه های مراسم تحلیف ترامپ

پلیس آمریکا پس از اعتراض های مردمی علیه ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا، تعداد زیادی از معترضان را بازداشت کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک، مراسم سوگند رئیس جمهور آمریکا در حالی برگزار شد که شصت و هشت نفر از اعضای کنگره  آمریکا مراسم را تحریم کردند.
بازداشت معترضان به ترامپ
پلیس ضد شورش واشنگتن دست‌کم 100 معترض را همزمان با برگزاری مراسم ادای سوگند دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا بازداشت کرد. 
سی ان ان، تصاویری از درگیری پلیس تا دندان مسلح و معترضان پخش کرد و صحنه هایی از شلیک گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی که برای متفرق کردن جمعیت مورد استفاده قرار گرفت. 
تظاهرات ضد ترامپ در مناطقی از شهر واشنگتن که مسیر عبور رژه آغازین نامگذاری شده است با دخالت پلیس ضد شورش به خشونت کشیده شد.  
معترضان با پرتاب سنگ و آجر به سوی نیروهای پلیس به مقاومت پرداختند. در جریان این درگیری ها، چند معترض هم زخمی شدند.
مراسم ضیافت برای ترامپ؛ گاز اشک آور علیه مردم 
پس از مراسم تحلیف دونالد ترامپ، وی به همراه اعضای دولت و همراهانش به مراسم ضیافت دولتی رفت که در داخل ساختمان کنگره برگزار می شد. درحالی در این مراسم ضیافت، ترامپ و همراهانش از حضور در کاخ سفید سرمست بودند و پیشخدمت ها به آنها مشروب می دادند که در بیرون ساختمان کنگره فضایی متفاوت حاکم بود. 
در بیرون از محل برگزاری مراسم ضیافت ترامپ، معترضان آمریکایی پشت حصارهای امنیتی تجمع کرده بودند و اعتراض خود را به رئیس جمهور شدن ترامپ ابراز می داشتند.
نیروهای امنیتی و پلیس آمریکا نیز برخلاف پیشخدمتان ترامپ که با مشروبات الکلی به ارباب جدید کاخ سفید خدمت می کردند، با گاز اشک‌آور و گلوله های دودزا به استقبال معترضان می رفتند. در جریان اعتراضهای واشنگتن، ده‌ها نفر از معترضان بازداشت شدند و اعتراضها همچنان ادامه دارد. ترکیب این دو چهره ضیافت و جشن در یک سو و اعتراض و سرکوب در سوی دیگر، سیمایی خاص به پایتخت سیاسی ینگه دنیا داده است.
حضور 28هزار نیروی امنیتی و 7 هزار نظامی ارتش برای تامین امنیت مراسم تحلیف
شبکه تلویزیونی یورونیوز گزارش داد: دونالد ترامپ رئیس جمهور  آمریکا در حالی وارد کاخ سفید می شود که انبوه نیروهای امنیتی و نظامی در خیابان های واشنگتن حضور دارند. این گزارش می افزاید با توجه به اخذ حدود سی مجوز برای برپایی اعتراض خیابانی در واشنگتن، و همچنین پیش بینی احتمال وقوع درگیری های خیابانی در واشنگتن، بیست و هشت هزار نیروی امنیتی و بیش از هفت هزار نیروی ارتش آمریکایی، امنیت خیابان های واشنگتن را تامین می کنند. این سخت ترین تدابیر امنیتی پیش بینی شده برای مراسم سوگند ریاست جمهوری آمریکا است.
پیش از این برآورد می شد همزمان با برپایی این مراسم حدود نهصد هزار تن از دو گروه هواداران و مخالفان در پایتخت آمریکا به خیابان ها آمده و دست به تظاهرات بزنند. علاوه بر نیروهای امنیتی، تک تیراندازها نیز بر روی سقف خانه ها مستقر هستند. همچنین خودروهای زرهی مستقر در حاشیه خیابان ها، مانع دسترسی به ساختمان «کپیتال هیل» می شوند.

الجزیره: در مراسم تحلیف دونالد ترامپ، اتفاقات بی سابقه ای روی داد 
خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره با اشاره به مراسم تحلیف ترامپ گزارش داد: در مراسم امروز اتفاقاتی را شاهد بوده ایم که بسیاری از مردم آمریکا در تاریخ معاصر خود چنین اتفاقاتی را شاهد نبوده اند.
فادی منصور در گزارشی، فریاد های اعتراض بخشی از جمعیت حاضر در مراسم تحلیف را در تاریخ معاصر آمریکا بی سابقه خواند و افزود: اگرچه مراسم تحلیف به پایان رسید اما سخنانی که ترامپ در اینجا ایراد کرد، همچنان میان افرادی که هنوز اینجا حضور دارند رد و بدل می‌شود، در این بخش می توان به ویژه به سخنانی اشاره کرد که مخاطبانش سیاستمداران داخلی بودند مثلا ترامپ در اظهاراتی هشدارگونه اعلام کرد  قدرت از نهاد سیاسی به ملت منتقل خواهد شد،
وی ادامه داد: چنانچه می توان به سخنانش خطاب به خارج از کشور به ویژه همسایگان آمریکا مثل مکزیک اشاره کرد اگر چه در این زمینه از مکزیک نام نبرده است اما از حمایت مرزها، حمایت صنایع و حمایت از مشاغل سخن گفت، یا آنکه درباره آن دسته از کشورهای طرف قرارداد با آمریکا یا کشورهای هم پیمان  که از نظر نظامی به واشنگتن اعتماد دارند سخن گفت و افزود که آمریکا با شعار «اول آمریکا» در درجه اول از خودش دفاع خواهد کرد.
خبرنگار الجزیره افزود: بدون تردید این سخنان مورد تایید دوستداران ترامپ اما موجب دغدغه بسیاری از مخالفان اوست. مثلا می شد چنین شرایطی را از چهره باراک اوباما که در مراسم حضور داشت مشاهده کرد، اوباما فقط دو بار در طی سخنرانی ترامپ دست زد.
وی افزود:  غالبا مراسم تحلیف ریاست جمهوری در آمریکا مراسم وحدت مردم و جشن دموکراسی در این کشور است اما در مراسم امروز اتفاقاتی را شاهد بوده ایم که بسیاری از مردم آمریکا در تاریخ معاصر خود چنین اتفاقاتی را شاهد نبوده اند، وقتی چاک شومر، رئیس اقلیت دموکرات در حال سخنرانی بود بسیاری از حاضران فریادهایی را در تمسخر او سر دادند یا آنکه وقتی دونالد ترامپ در مراسم تحلیف در حال سخنرانی بود، بخش کوچکی از کسانی که در زیر جایگاه حضور داشتند، فریادهایی را برای تمسخر ترامپ سردادند، چنین رفتارهایی در آمریکا عادی نیست.

برگزاری تظاهرات ضد ترامپ در اروپا و آسیا
خبرگزاری فرانسه از برلین گزارش داد صدها نفر در اعتراض به مراسم تحلیف دونالد ترامپ رییس جمهور جدید آمریکا، روز جمعه در چندین شهر بزرگ اروپا  و فیلیپین تظاهرات کردند.
در برلین، دویست تا سیصد تظاهر کننده از جمله چندین آمریکایی، جمعه بعد از ظهر با تجمع در مقابل مقر حزب راست و پوپولیست جایگزین برای آلمان «AFD»، در اعتراض به مراسم تحلیف دونالد ترامپ و سیاست های وی تظاهرات کردند.
صدها نفر از قشرهای مختلف مردم  فعالان حقوق بشر و مخالفان جنگ و نژادپرستی در نخستین ساعات آغاز به کار رسمی دونالد ترامپ، با تجمع مقابل سفارت آمریکا در لندن خشم و انزجار خود را از نظام سرمایه داری و سیاستهای رئیس جمهور جدید آمریکا اعلام کردند. 
در این تجمع اعتراضی افراد از ملیتهای مختلف با در دست داشتن دست نوشته های حاوی خواسته های خود و با سردادن شعارهای ضد ترامپ، سیاستهای او را نژادپرستانه، جنگ افروزانه، تفرقه افکنانه و ستیزه جویانه دانستند و آن را محکوم کردند. 
شماری از انگلیسی های حاضر در این تجمع اعتراضی نیز از دولت این کشور خواستند به رابطه ویژه با آمریکا پایان دهد.
سخنرانان در این تجمع از جمله لیندزی جرمن از مسئولان ائتلاف ضد جنگ رویکردها، ترامپ را با وجود ادعاهایش، جنگ طلبانه و تنش زا دانستند و گفتند: ترامپ در حالی از مخالفت با جنگ دم می زند که نامزد وزارت دفاعش به سگ دیوانه جنگ مشهور است. 
سازمان ضد جنگ انگلیس در این مراسم همچنین از مردم این کشور خواست با امضای توماری، مخالفت خود را با داشتن روابط ویژه میان انگلیس و آمریکا اعلام کنند.
ائتلاف ضد جنگ در انگلیس پیش از این با انتشار بیانیه ای دولت های انگلیس را از گذشته تاکنون دنباله رو سیاست های خارجی آمریکا توصیف و اضافه کرد انگلیس در همراهی با امریکا وارد جنگ های فاجعه باری شده است که هنوز ادامه دارد و پیامدهای ناگوار آن جهان را با مشکل مواجه کرده است.
همچنین در بروکسل، صدها نفر در پاسخ به فراخوان چندین انجمن دفاع از حقوق بشر  یا محیط زیست، احزاب چپ گرا و سازمان های  طرفدار زنان، جمعه بعد از ظهر با تجمع در مرکز شهر علیه سیاست های ترامپ تظاهرات کردند.
 همچنین در فیلیپین، مستعمره سابق آمریکا، حدود 300 تظاهر کننده با تجمع در مقابل سفارت آمریکا در مانیل، با سر دادن شعارهایی مانند « ترامپ آشغال را بیندازید بیرون» علیه وی تظاهرات کردند.
هم‌زمان با مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید آمریکا، کرانه باختری رود اردن هم صحنه تظاهرات موافقان و مخالفان ترامپ شد. 
مخالفان ترامپ بنرهایی حمل می کردند که روی آنها شعارهایی علیه او نوشته شده بود. مخالفان طرح ترامپ برای انتقال مرکز رژیم صهیونیستی به قدس، بنرهایی حمل می کردند که روی آنها نوشته شده بود بیت المقدس پایتخت فلسطین است. نیروهای رژیم صهیونیستی با راهپیمایان درگیر شد.


نظر شما