شناسهٔ خبر: 17472361 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

روايتي از ۱۴ خبر كلاهبرداري نخستين ماه زمستان

زني كه وام‌هاي خانوادگي را بالا كشيد نتوانست فرار كند

صاحب‌خبر -

نخستين ماه از فصل پاياني سال سپري شده و حالا كم‌كم آمارهاي سه فصل گذشته منتشر مي‌شود و در زمينه مبارزه با جرايم نيز موعد شمردن جوجه‌ها رسيده است! نگاهي به اخبار خبرگزاري جمهوري اسلامي در دي ماه امسال نشان مي‌دهد دست‌كم ۱۴عنوان خبري به موضوع كلاهبرداري اختصاص داشته است.
بررسي اين ۱۴عنوان خبري نشان از آن دارد كه همچنان كلاهبرداراني وجود دارند كه با شيوه‌هاي قديمي مشغول كلاهبرداري هستند. به عبارت ديگر گويا هنوز هم عده‌يي هستند كه از كلاهبرداري‌هاي قبلي بي‌خبرند يا شايد تقصير رسانه‌ها و شبكه‌هاي اطلاع‌رساني مختلف است كه در اين زمينه به خوبي و كافي اطلاع‌رساني نكرده‌اند.
براي نمونه ۲۳هزار هموطنمان در استان ايلام گرفتار شيوه‌يي از كلاهبرداري شده‌اند كه دست‌كم ۴ يا ۵ سال قبل متداول بود. در آن شيوه پيامكي به شماره مخاطب ارسال مي‌شد كه شما در مسابقه‌يي برنده شده‌اند. بعد به مخاطب اعلام مي‌شد كه براي ارسال جايزه بايد مبلغي را به يك شماره حساب واريز يا كارت به كارت كند اما بعد خبري از ارسال جايزه نبود و طرف مي‌فهميد كه مورد كلاهبرداري واقع شده است. در جدولي كه پيش رو داريد بر كلاهبرداري‌هاي ماه اخير و روش‌هاي مورد نظر كلاهبرداران مروري صورت گرفته است و دست‌كم آخرين روش‌هاي كلاهبرداري در استان‌هاي مختلف را مي‌توانيد از نظر بگذرانيد.
فرماندهان پليس درباره كلاهبرداري چه گفتند؟
در ماهي كه گذشت اظهارنظر دو فرمانده از فرماندهان پليس را بايد دوباره مرور كرد. نخست اظهارنظر فرمانده پليس آگاهي كشور.
سردار محمدرضا مقيمي در ارزيابي جرايم مالي با اشاره به مبارزه با فرار مالياتي گفت: با توجه به اينكه اين امر از اولويت‌هاي دولت بوده همچنين بيشتر جرايم اقتصادي به نوعي با فرار مالياتي مرتبط است در سال 95 حدود 763ميليارد تومان در حوزه فرار مالياتي پرونده تشكيل شده است.
به گفته سردار مقيمي در اين مدت بيشترين پرونده‌ها در حوزه جعل به ترتيب اسكناس و اوراق بانكي، اسناد مالكيتي، مدارك و اوراق شناسايي، مهر و علائم شركت‌هاي دولتي و خصوصي، مدارك و اوراق دولتي است. ‬
همچنين طبق آمار بيشترين پرونده‌هاي متشكله در حوزه كلاهبرداري شامل كارت به كارت، تلفني، پيامكي، مراجعه به دستگاه خودپرداز، خريد و فروش منزل، اتومبيل، پيش فروش آپارتمان، رهن و اجاره، پرداخت وام، دلالي در امور قضايي، انتظامي، اداري و ليزينگ است.
علاوه بر اين افتتاح حساب با مدارك جعلي و دريافت دسته چك، صدور كارت ملي المثني توسط دفاتر پيشخوان دولت با ارائه شناسنامه جعلي، صدور اسناد مالكيتي جعلي براي املاك و سند‌سازي براي زمين‌هاي رها شده و خالي از سكنه را شايع‌ترين شيوه و شگرد جعل در 9ماهه امسال است.
در همين حال سردار عبدالرضا آقاخاني، فرمانده انتظامي استان اصفهان نيز به ايرنا گفت: در 9ماه امسال شمار كلاهبرداري‌ها در استان اصفهان 59 درصد افزايش يافته است.
 يك كلاهبرداري فاميلي و خانوادگي
يكي از ۱۴عنوان خبري از اخباري كه به موضوع كلاهبرداري مربوط مي‌شود، ماجرايي است كه در شهرستان سبزوار به وقوع پيوسته ‌است. هنوز يك سال از كلاهبرداري زني ۴۲ساله در قم كه با وعده ثبت نام سفرهاي زيارتي از قوم و خويش خود حدود ۸ ميليارد تومان كلاهبرداري كرد نگذشته كه اين ‌بار در سبزوار نيز يك زن ۴۹ساله كلاه ۱۵تن از اقوام خود را برداشت. در گزارشي كه ايرنا از اين ماجرا منتشر كرده آمده است، ماموران پليس شهرستان سبزوار استان خراسان‌رضوي عامل كلاهبرداري يك ميليارد و 350ميليون ريالي وام‌هاي خانگي از 15شهروند را شناسايي و دستگير كردند.
سردار بهمن اميري‌مقدم، فرمانده انتظامي استان خراسان رضوي نيز در اين باره گفته است: موضوع شكايت تعدادي از شهروندان سبزواري مربوط به وام‌هاي خانوادگي و صندوق‌هاي خانوادگي بود كه در بررسي اظهارات شاكيان پرونده مشخص شد خانمي ميانسال با جلب اعتماد تعدادي از ساكنان محله توحيد شهر، صندوق قرض‌الحسنه خانگي راه‌اندازي و پس از گذشت مدتي از دريافت سپرده‌هاي افراد تاكنون قرعه به نام هيچكدام از اعضا نيفتاده است.  سردار اميري همچنين توضيح داده است: پس از چند مرحله پيگيري، يكي از اعضا عنوان كرد كه قرعه به نام شخصي ديگر افتاده كه به تازگي از محل متواري شده است.
پس از اين اظهارات كارآگاهان دايره مبارزه با جعل و كلاهبرداري پليس آگاهي شهرستان سبزوار با كمك مالباختگان چهره فرضي متهم را ترسيم و با يك سري تحقيقات گسترده ميداني محل اختفايش را شناسايي و با هماهنگي مقام قضايي او را دستگير كردند.

نظر شما