شناسهٔ خبر: 17174132 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

ترزا می به کری: مناقشه خیلی پیچیده‌تر از شهرک سازی هاست

دولت انگلیس در واکنش به سخنرانی روز قبل جان کری وزیر امور خارجه آمریکا درباره مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها اعلام کرد: مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین نمی تواند صرفا با تمرکز بر شهرک‌سازی‌های اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی اشغالی انجام شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سخنگوی ترزا می نخست وزیر انگلیس اعلام کرد: انگلیس از راه‌حل دو کشور حمایت می کند و ساخت و سازهای اسرائیل را در شهرک‌های واقع در سرزمین‌های فلسطینی غیرقانونی می داند.

وی افزود: «اما بدیهی است که شهرک‌سازی تنها مشکل این مناقشه نیست.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، سخنگوی نخست وزیر انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به ویژه مردم اسرائیل شایسته آن هستند که بدون نگرانی تهدید تروریستی که از مدت‌ها پیش با آن مواجهند، زندگی کنند.»

این اظهارات یک روز پس از سخنرانی جان کری در محکومیت شهرک‌سازی‌های اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی اشغالی که به گفته او حل و فصل مناقشه را به خطر می اندازد، بیان شد.

در این موضع‌گیری اشاره مستقیمی به اظهارات جان کری نمی شود اما انتقاد از سخنرانی وزیر امور خارجه آمریکا به نظر می رسد.

سخنگوی ترزا می افزود: «ما فکر نمی کنیم که بهترین راه مذاکره در مورد صلح، تمرکز بر روی یک مشکل، در اینجا ساخت شهرک‌‌ها، باشد چرا که‌ مناقشه بین اسرائیل و فلسطینی‌ها خیلی پیچیده‌تر از اینهاست.»

وی تأکید کرد: «ما فکر نمی کنیم که حمله به یک دولت متحد و دموکراتیک انتخاب شده، کار درستی باشد. دولت ما می گوید مذاکرات تنها در صورتی می تواند موفق باشد که توسط دو طرف و با حمایت بین المللی انجام شود.»

قطعنامه‌ای که شهرک‌سازی اسرائیل را در سرزمین‌های  فلسطینی محکوم می کند، 23 دسامبر در شورای امنیت سازمان ملل با رأی ممتنع آمریکا تصویب شد که خشم اسرائیل را برانگیخت.

از سال 1979، این نخستین بار بود که آمریکا قطعنامه‌ای را در این زمینه وتو نکرد.

رأی ممتنع آمریکا امکان تصویب این قطعنامه را که 14 عضو دیگر به آن رأی موافق داده بودند، امکان‌پذیر کرد.

نظر شما