شناسهٔ خبر: 17071202 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتقاد گینگریچ از اوباما به خاطر خودداری از وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه رژیم صهیونیستی

تهران-ایرنا- «نیوت گینگریچ» رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا با زیر سوال بردن تصمیم رئیس جمهوری آمریکابرای خودداری از وتوی قطعنامه شورای امنیت علیه رژیم صهیونیستی گفت:«باراک اوباما» با این قطعنامه به تروریست ها «پاداش» داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه خبرگزاری اسپوتنیک، گینگریج روز جمعه در بیانیه ای توئیتری نوشت: رئیس جمهوری آمریکا با اجازه به شورای امنیت برای تصویب قطعنامه ای در محکومیت ساخت شهرک ها در کرانه باختری به پیروزی تروریست ها کمک کرد.
وی نوشت: کسی نباید متعجب شود، تروریست ها پاداش گرفتند. تصیم اوباما درباره خودداری از وتوی قطعنامه شورای امنیت، از پشت به دمکراسی ضربه زد.
اسپوتنیک نوشت: آمریکا در پنج دهه گذشته در تلاشی ناموفق به دنبال تشویق اسرائیل برای متوقف کردن شهرک سازی ها بخشی از خاک فلسطینی ها بوده که در جریان سال 1967 اشغال کرد.
طبق این گزارش، حدود 600 هزار یهودی در کرانه باختری و شرق بین المقدس زندگی می کنند که این تعداد از زمان توافق صلح اسلو درسال 1992 تقریبا دو برابر شده است.
«سامانتا پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، در واکنش به رای ممتنع کشورش به قطعنامه شورای امنیت برای توقف شهرک سازی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی تاکید کرد، رای واشنگتن به معنای کاهش تعهد کاخ سفید به صلح خاورمیانه نیست.
به گزارش ایرنا، شورای امنیت سازمان ملل جمعه شب در قطعنامه‌ای که بدون وتو تصویب شد، خواستار توقف شهرک‌سازی های رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های فلسطینی‌ها شد.
آمریکا بطور غیرمنتظره این مصوبه را وتو نکرد و به آن رأی ممتنع داد. به عبارت دیگر، نماینده آمریکا در سازمان ملل به این مصوبه رأی ممتنع و 14 عضو دیگر شورای امنیت به آن رأی مثبت دادند.
این نخستین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بر ضد اسرائیل از سال 1979 میلادی بدین سو به شمار می رود.
گینگریچ، سیاستمدار و مشاور سیاسی آمریکایی است. وی به عنوان یک جمهوریخواه، عضویت درکنگره به نمایندگی از حوزه انتخابیه ششم جورجیا را از سال 1979 تا زمان استعفایش در سال 1999 برعهده داشت. وی بین سالهای 1995 تا 1999 رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بود و در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 نامزد حزب جمهوری خواه بود.
دفتر نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، جمعه شب لحظاتی پس از تصویب این قطعنامه در بیانیه ای اعلام کرد:«اسرائیل به قطعنامه ای که شورای امنیت روزجمعه (4 دی ماه/24 دسامبر) تصویب کرده و خواستار پایان دادن به شهرک سازی ها شده است، پایبند نخواهد ماند.
اروپام**9158 ** 1908
مترجم: بهجت عباسی ** انتشار دهنده : افشار دارابی

انتهای پیام /*

نظر شما