شناسهٔ خبر: 17059576 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شکست تاریخی رژیم صهیونیستی

قطعنامه سازمان ملل متحد در محکومیت رژیم صهیونیستی و سیاست شهرک سازی این رژیم نخستین قطعنامه از سال 1979 در این زمینه محسوب می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین المللخبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه از بیت المقدس: رژیم صهیونیستی از دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بابت رای ممتنع به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز جمعه و با موضوع توقف شهرک سازی های رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی به تصویب رسید، به شدت انتقاد کرد. مقامات رژیم صهیونیستی همچنین وعده دادند از این قطعنامه پیروی نخواهند کرد.

در بیانیه ای که دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این باره منتشر کرد آمده است: "اسرائیل، این قطعنامه شرم آور ضد اسرائیلی را که در سازمان ملل تصویب شد، نمی پذیرد و از مفاد آن پیروی نخواهد کرد."
این بیانیه می افزاید: "دولت اوباما نه تنها نتوانست از اسرائیل در مقابل این جبهه گیری در سازمان ملل متحد محافظت کند، بلکه در پشت صحنه نیز با آن تبانی کرد."
وی در ادامه گفت: "اسرائیل به همکاری با دونالد ترامپ نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و همه دوستانش در کنگره، هم جمهوریخواه و هم دموکرات، امیدوار است تا تاثیرات زیان آور این قطعنامه را خنثی کند."
اسرائیل همچنین علیه سنگال و نیوزیلند، دو کشور از چهار کشوری که خواهان رای گیری در خصوص این قطعنامه شدند، دست به اقدامات تلافی جویانه دیپلماتیک زد.
اسرائیل هیچ گونه رابطه دیپلماتیک با دو کشور دیگر یعنی مالزی و ونزوئلا ندارد.
اقدام آمریکا از رای ممتنع دادن به قطعنامه روز جمعه، اقدامی نادر شمرده می شود. بدین ترتیب، نخستین قطعنامه سازمان ملل متحد از سال 1979 در محکومیت رژیم صهیونیستی و سیاست شهرک سازی این رژیم صادر شد. این قطعنامه با حمایت قاطع اعضای شورای امنیت به تصویب رسید.
این اقدام تاریخی شورای امنیت سازمان ملل متحد در حالی صورت می گیرد که رژیم صهیونیستی و ترامپ، اعمال نفوذها و لابی های گسترده ای را برای جلوگیری از تصویب آن انجام دادند.
اما دولت اوباما به شکل فزاینده ای از شهرک سازی های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری ناامید شده است.
اخیرا هشدارهای گسترده ای در این خصوص منتشر شده است که شهرک سازی های رژیم صهیونیستی به سرعت در حال نابودی هر گونه احتمال موفقیت راه حل دو کشور برای پایان یافتن مناقشه این رژیم و فلسطینی ها است.
شهرک های صهیونیستی در زمین هایی ساخته می شود که فلسطینی ها آن را به عنوان بخشی از کشور آینده خود قلمداد می کنند. این اقدام همچنین بر اساس حقوق بین المللی غیر قانونی شمرده می شود.
آمریکا به صورت سنتی، به عنوان حامی دیپلماتیک رژیم صهیونیستی عمل و از آن در مقابل قطعنامه ها محافظت می کرده است. آمریکا همچنین مهمترین متحد اسرائیل است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کمک در اختیار این رژیم قرار می دهد.
این در حالی است که گمانه زنی های گسترده ای دراین خصوص مطرح شده بود که اوباما پیش از پایان دوران ریاست جمهوری خود در تاریخ بیستم ژانویه، اجازه تصویب چنین قطعنامه ای را خواهد داد.
ترامپ اعلام کرده است وی رویکرد مطلوب تری را در قبال رژیم صهیونیستی در پیش خواهد گرفت. «دیوید فریدمن» نامزد مورد نظر ترامپ برای تصدی سمت سفیر امریکا در اسرائیل، خواهان تغییر مکان سفارتخانه به بیت المقدس است، و پیشتر از شهرک سازی های رژیم صهیونیستی حمایت کرده است.
اوباما و نتانیاهو سابقه روابط پرتنشی را با یکدیگر داشته اند، اما اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی پس از تصویب قطعنامه مذکور در شورای امنیت سازمان ملل شدیدا دولت آمریکا را مورد انتقاد قرار می داد.
یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی پیشتر روز جمعه اعلام کرد اوباما و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا "در پشت این اقدام علیه اسرائیل" بودند.
پس از تصویب قطعنامه نیز نتانیاهو، سفرای رژیم صهیونیستی در نیو زیلند و سنگال را فرا خواند. رژیم صهیونیستی همچنین سفر برنامه ریزی شده وزیر امور خارجه سنگال را که قرار بود سه هفته دیگر انجام شود، لغو کرد. به علاوه همه برنامه های کمک رژیم صهیونیستی به سنگال لغو شد.
این در حالی است که سخنگوی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، قطعنامه مذکور را "ضربه ای بزرگ به سیاست های اسرائیل" توصیف کرد. صائب عریقات دبیر سازمان آزادیبخش فلسطین ( ساف )‌ نیز این روز را یک "روز تاریخی" خواند و گفت "23 دسامبر، روزی تاریخی و پیروزمندانه برای مشروعیت بین المللی، حقوق بین المللی و اسناد بین المللی است."
بر اساس این قطعنامه، رژیم صهیونیستی باید هر چه سریعتر و به طور کامل، تمام فعالیت های شهرک سازی را در اراضی اشغالی فلسطینی از جمله شرق بیت المقدس متوقف کند.
همچنین در این قطعنامه آمده است شهرک های صهیونیستی "هیچ اعتبار قانونی" ندارند، و "به شکلی خطرناک، امکان موفقیت راه حل دو کشور را در معرض خطر قرار می دهند."
در حال حاضر حدود 430 هزار شهرک نشین در کرانه باختری زندگی می کنند. همچنین شمار شهرک نشین ها در شرق بیت المقدس به 200 هزار نفر می رسد. فلسطینی ها شرق بیت المقدس را پایتخت کشور آینده خود می دانند.

نظر شما