شناسهٔ خبر: 16683212 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

با تصویب تمدید تحریم ها برجام عملا نقض شده است

مهدی محمدی کارشناس مسایل هسته ای گفت: با تصویب تمدید تحریم ها مفاد تعهدات مندرج در برجام خاصه در زمینه انرژی نقض شده است.

صاحب‌خبر -
یک کارشناس مسائل هسته ای گفت:براساس مواد 8 و 26 توافق برجام، تمدید تحریم های ایران نقض «برجام» است.
مهدی محمدی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: پس از توافق برجام بخشی از قانون ایسا (داماتو) از سوی آمریکا متوقف شده بود به ویژه در زمینه انرژی زیرا این قانون به شکل خاص به بخش انرژی از جمله فروش نفت ، گاز، بنزین و تحریم های صنعت پالایشگاهی و پتروشیمی تاکید داشت.
وی گفت: در بخشی از تحریم های قانون ایسا (داماتو)، مشخصا تحریم های موجود در بند A از ماده 5 قانون ایسا تعلیق شده بود، حال در شرایط فعلی که این قانون مجدد تمدید شده مهمترین مسئله این است که همه مواردی که در برجام از قانون «ایسا» تعلیق شده بود ،مجدد احیا شده است.
محمدی با اشاره به استدلالاتی در زمینه نقض برجام افزود: در متن «برجام» در دو جا استناداتی وجود دارد که می توان براساس آن تمدید قانون ایسا را نقض برجام دانست و به تعبیری خروج آمریکا از برجام.
وی تصریح کرد: در ماده 8 از مقدمه برجام ، گروه 1 + 5 متعهد می شود از تحمیل هر نوع مقررات یا آیین نامه هایی که به معنی جایگزینی تحریم ها و یا اقدامات محدودیت ساز باشد که در برجام متوقف شده ،مجدد خودداری کند و مشخصا از آیین نامه ها و مقررات نام برده شده است.
این کارشناس مسایل هسته ای افزود: همچنین به صراحت تصویب شده است که قوانین تحریمی به هر علتی مجدد اعمال شود ، نقض برجام است و گروه 1 + 5 موظف هستند که هیچ قانون تحریمی را مجددا اعمال نکنند.
محمدی با بیان اینکه در انتهای ماه دسامبر مدت 10 ساله قانون ایسا (داماتو) پایان می یابد، گفت: اعمال مجدد این قانون در حقیقت نقض برجام است و هیچ تردیدی در این زمینه وجود ندارد.
وی افزود: حتی کری روز گذشته از سناتورها می خواست که از تمدید مجدد ایسا خودداری کنند و این به این معناست که تصویب مجدد این قانون، خلاف تعهدات دولت آمریکا و اعضای 1 + 5 است.
محمدی گفت: در ماده 26 توافق برجام نیز ایالات متحده متعهد می شود در چارچوب اختیارات قانونی رئیس جمهور و کنگره از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم ها خودداری کند.
وی افزود: براساس این دو بند برجام، تردیدی وجود ندارد که تمدید ایسا برای 10 سال نقض برجام محسوب می شود و آقای شمخانی، دکتر صالحی و وزیر امورخارجه در گذشته ،تمدید تحریم ها را نقض برجام دانستند.





نظر شما