شناسهٔ خبر: 16636505 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

محسنی اژه‌ای در حاشیه مراسم تحلیف کارآموزان قضایی:

هیچ پرونده‌ای درباره حقوق‌‌های نجومی از دولت به دستگاه قضایی ارجاع نشده است

صاحب‌خبر -

معاون اول قوه‌قضاییه، در خصوص اتمام حجت با دولت در بحث حقوق‌های نجومی، گفت: قوه‌قضاییه منتظر ماند ولی از طرف دولت هیچ پرونده‌ای به دستگاه قضایی ارجاع نشده و از طرفی نیز دیوان محاسبات نیز تاکنون به ‌عنوان اینکه کسی را متهم قلمداد کرده باشد، اقدامی نکرده است.

 حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در حاشیه مراسم تحلیف کارآموزان قضایی در جمع خبرنگاران درباره حادثه برخورد دو قطار در سمنان و دستور رهبر‌معظم‌انقلاب برای برخورد با مقصران که منجر به کشته شدن تعدادی از هموطنان شد، اظهارکرد: درباره این حادثه دولت باید دو کار قابل توجه و فوری انجام دهد؛ نخست اینکه باید به‌ صورت جدی و سریع به وضعیت مصدومان حادثه رسیدگی شود و تا جایی که ممکن است به خانواده‌های عزادار کمک شود.
وی اضافه‌کرد: امیدواریم دولت تمام تلاش و همت خود را در این جهت و رفع مشکلات فعلی مصدومان و خانواده‌های داغدار انجام دهد، به ‌ویژه مصدومانی که نیاز به درمان فوری دارند. کار دومی که دولت و سایر مسئولان باید انجام دهند، این است که باید تمهیدات و تدابیری را بیندیشند که در آینده شاهد وقوع چنین حوادثی نباشیم. البته دولت، مجلس و قوه‌قضاییه باید در جهت شناسایی افراد مقصر تلاش کنند و کسی که واقعاً مقصر شناخته شود، بدون هیچ اغماضی و با فوریت به ‌طوری که مشمول مرور زمان نشود، با برخورد قانونی روبه‌رو شود.
به گزارش خبرگزاری‌ها، معاون اول قوه‌قضاییه با اشاره به بازداشت تعدادی افراد در این حادثه، گفت: همان‌طور که اعلام شد تاکنون 3 نفر بازداشت شده‌اند و در مقام این هستند که اگر افراد دیگری نیز در وقوع این حادثه دخالت داشته یا مقصر شناخته‌ شده‌اند، بازداشت شوند و با آنها برخورد متناسب صورت گیرد، البته این اقدامات باید زود انجام شود و مشمول مرور زمان نشود.

  دیوان‌عالی درباره بابک زنجانی حکمی نداده است
وی درباره نقض حکم اعدام بابک زنجانی که اعلام شد، گفت: این موضوع رسماً از سوی معاون‌دیوان‌عالی کشور تکذیب شد و هنوز منجر به صدور حکم نشده است؛ قطعاً وقتی در پرونده‌ها حکم صادر شود رسانه‌ها مطلع می‌شوند و ملت در جریان قرار می‌گیرد، هنوز حکم صادر نشده است.
معاون اول قوه‌قضاییه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه رییس قوه‌قضاییه از ارجاع رسیدگی به لغو سخنرانی مطهری توسط دادستان مشهد به معاونت اول قوه‌قضاییه خبر داده بود، افزود: در حال بررسی موضوع هستم که تصور می‌کنم به همین زودی تحقیقاتم تکمیل شود. از دستگاه قضایی گزارش جزییات دریافت کردم؛ از نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، استانداری و سایر نهادهای مربوطه، گزارش‌های مکتوب و شفاهی دریافت کرده‌ام و تحقیقات لازم را انجام داده‌ام. با افرادی که لازم بوده به ‌صورت مستقیم صحبت کرده‌ام که به‌ زودی گزارش آن را برای رییس قوه‌قضاییه ارسال می‌کنم.

 عدم ارائه گزارش دولت درباره حقوق‌های نجومی
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نتیجه اتمام حجت شما در بحث حقوق‌های نجومی با دولت به کجا رسید، گفت: قوه‌قضاییه منتظر ماند و از طرف دولت هیچ پرونده‌ای به دستگاه قضایی ارجاع نشده و از طرفی نیز دیوان محاسبات تاکنون به ‌عنوان اینکه کسی را متهم قلمداد کرده باشد، اتفاقی نیفتاده اما سازمان بازرسی به دادستان تهران گزارش داد؛ البته از سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز گزارشی به دادستان تهران داده شده و دادستان تهران مشغول است و تعدادی از افرادی که در این پرونده‌ها اتهامی متوجه‌شان است در مقام احضار هستند.
وی درباره دو وزیری که هنوز لیست اموالشان را کامل نکرده‌اند، ادامه داد: آنها لیست را داده‌اند اما ناقص است و باید این نواقص رفع شود.
سخنگوی قوه‌قضاییه همچنین در خصوص شکایت دادستانی از یک نماینده مجلس، گفت: برخی از افراد اگر صحبت‌های مجرمانه داشته باشند و جنبه عمومی داشته باشد، دادستانی می‌تواند آن را دنبال کند و قانون فرقی بین افراد در این زمینه نگذاشته اما نحوه احضارشان ممکن است متفاوت باشد.

  علت احضار محمود صادقی به دستگاه قضایی
محسنی‌اژه‌ای در خصوص اظهارات محمود صادقی، اظهارکرد: اصل رسیدگی به جرم فرقی ندارد چه ‌کسی باشد، در این زمینه چند نفر شکایت خصوصی داشتند و دادستان نیز در دو مورد شکایت کرده که در مقام رسیدگی است؛ درواقع محمود صادقی به‌خاطر چند شکایت خصوصی و شکایت دادستان احضار شده است.
وی در خصوص مصاحبه با شبکه‌های ماهواره‌ای و منتسب به ضدانقلاب نیز گفت: در سال‌های گذشته شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای را داشته و قبلاً نیز اعلام شده و هرکسی که خلاف مصوبه عمل کند تحت تعقیب قرار می‌گیرد.

  ضرورت همکاری دولت و مجلس برای جذب قاضی در برنامه ششم
همچنین معاون اول قوه‌قضاییه در سخنانی در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی، اظهارکرد: شیطان و هوای نفس جای خود را دارد؛ اما تأکید من روی شیطان صفت‌هاست که گاهی از ابلیس و شیطان بدتر هستند. آیا  یک فردی که قاضی شد، نباید با هیچ‌کس رفت و آمد کند؟ به طور مثال به بنگاه نرود، خانه یا ماشین بخرد یا بفروشد؛ بالاخره قاضی نیز یک انسان است و احتیاجات مالی و مراودات انسانی دارد. قاضی دوست، فامیل ، همسایه و همکلاس دارد؛ اینکه قاضی دور خود خط بکشد تا با همه قطع ارتباط کند، صحیح نیست.
معاون اول دستگاه قضا تصریح‌کرد: آیا قاضی باید مثل سایرین آزاد باشد؟ آیا باید با هر کسی بنشینیم؛ مسافرت برویم و پول مسافرت ما را هر کسی  حساب کند؟ این  آسیب است؛ اگر می‌خواهند ما را مسافرت ببرند، ببینیم چرا می‌خواهند پول هتل، غذا و بلیت ما را حساب کنند، بنابراین باید روی این موارد فکر کنیم. به طور مثال اگر معرفی می‌شوم که به فلان بنگاه برای خرید ماشین بروم، آیا این کار هدایت شده است یا متعارف است؟ روی این مسائل تأمل کنید؛ درحقیقت نباید چشمانمان را ببندیم و غفلت کنیم و برخی مواقع احکامی را صادر کنیم که شاید خلاف قانون آیین دادرسی نباشد؛ اما باید ببینیم متناسب هست یا خیر.
محسنی اژه ای اظهارکرد: مجازات یک سال حبس را برای فردی در نظر می‌گیرند و بعد آن را به 50 هزار تومان مجازات نقدی تبدیل می‌کنند، در اینجا باید همه جهات لحاظ شود تا تناسب جرم و مجازات وجود داشته باشد یا گاهی فردی را به 5 سال حبس و 20 سال محرومیت از نوشتن مقاله و تدریس کردن محکوم می‌کنند. اگر همه جهات را محاسبه کرده‌اند که حرفی نیست و ما می‌خواهیم تناسب جرم و مجازات رعایت شود. معاون اول دستگاه قضا افزود: در طول برنامه پنجم، 91 درصد از جذب قضات انجام شده است و در آن موفق بوده‌ایم و امیدواریم مجلس و دولت همکاری جدی با قوه‌قضاییه داشته باشند تا در طول برنامه ششم نیز بتوانیم جذب مورد نظر را داشته باشیم؛ هرچند دولت با برنامه پیش‌بینی شده برای برنامه پنجم موافقت نکرد، اما مجلس با قوه‌قضاییه همکاری کرد و ما امیدواریم حداقل به اندازه برنامه پنجم به ما اجازه جذب بدهند، هرچند که نیاز ما بیش از آن مقدار است.
 

نظر شما