به گزارش خبرگزاری تسنیم از کیش، علی عابدزاده امروز در آئین افتتاح هشتمین نمایشگاه هوایی و هوانوردی ایران اظهارداشت: جزیره کیش از دیرباز مکان مناسبی برای تجارت بین چهارگوشه جهان شناخته شده بود و امروز صنعت هوانوردی یکی تجارت و مال التجاره راهبردی برای کشورها و ملتها در چهار گوشه جهان است.
وی بیانداشت: مطابق آخرین آماری که از فعالیتهای حمل و نقل هوایی در کشور ثبت شده، در 7 ماه نخست سالجاری شاهد رشد 17 درصدی نشست و برخاست هواپیماها، رشد 18 درصدیی در پذیرش و اعزام مسافران هوایی و رشد 12 درصدی در حمل بار و پست هوایی در کشور بوده ایم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفت: این نرخها در سطح جهانی حدود 7 درصد و در منطقه خاورمیانه حدود 8 درصد است.
عابدزاده، تفاوت چشمگیر نرخ رشد حمل و نقل هوایی ایران با دیگر کشورهای جهان و منطقه را یکی از نشانههای آغاز دوره ای درخشان در صنعت هوانوردی کشور عنوانکرد.
وی گفت: توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بین ایران و 6 کشور مذاکره کننده، گشایش حاصل شده در تامین تجهیزات و دسترسی ایران به بازار تامین محصولات، قطعات و خدمات هوایی یکی از رخدادهای مورد توجه در این حوزه است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور ابرازداشت: در ایام تحریم برخی توانمندیهای راهبردی و ارزشمند در صنعت هوانوردی ایران پایدار شده و این توانمندیهای بومی در کنار بازار ارزشمند حمل و نقل داخلی در کشور مرکز ثقل پایداری برای فعالیتهای هوانوردی در ایران است.
عابدزاده ادامه داد: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نماینده حاکمیت در این صنعت، اراده جدی دارد تا از توانمندیهای کسب شده داخلی محافظت کرده و زمینه ارتقای آن را در همکاریهای آینده با دیگر کشورها و شرکتهای هوانوردی به صورت جدی درنظر گیرد.
وی تصریحکرد: نمایشگاه هوایی کیش یک عرصه مناسب برای نشان دادن توانمندیهای صنعت هوانوردی کشور و مجمعی مناسب برای ذینفعان بازار هوانوردی است و ایران دارای بیش از 50 شرکت دانشبنیان خصوصی در حوزه صنعت هوا و فضاست که در اتحادیههای غیردولتی با بیش از 200 شرکت عضویت دارد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور گفت: شرکتهای فعال در حوزه صنایع هوا و فضا به این تعداد محدود نیستند و میتوان گفت در کشور ایران 300 شرکت خصوصی در این حوزه به ثبت رسیدهاند.
عابدزاده بیانکرد: هوانوردی عمومی و بازار آموزش صنعت هوانوردی، یکی دیگر از مولفههای شاخص صنعت هوانوردی در ایران است، پیشبینی ما این است که این دو بخش نیز رشد وسیعی را تجربه میکند و سهم قابل توجهی از فعالیتهای هواپیمایی در کشور را به خود اختصاص میدهند.
وی اضافهکرد: ایران چهارمین کشور در تربیت مهندس در دنیاست، ما دارای توانمندیهای فراوان بومی در حوزه نیروی انسانی هستیم که ضمن داشتن دانش و تجربه مناسب در این صنعت از توانایی یادگیری و رشد و انطباق سریع با تحولات جهانی برخوردار هستند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور ادامه داد: در منطقه خاورمیانه ایران برترین کشور از نظر تعدد نیروی انسانی با صلاحیت بومی در صنعت هوانوردی است.
وی گفت: هدفگذاری ما ورود قدرتمند به بازار حمل و نقل هوایی منطقه و کسب سهم از بازار مسافران ترانزیت است، اما در مقایسه با دیگر رقبایمان در این منطقه، همواره از وجود یک بازار داخلی و مشتریان بومی پروازهای بینالمللی برخوردار و مطمئن هستیم.
عابدزاده ابرازداشت: این ویژگی به مثابه یک نقطه اتکا برای هدایت صنعت و و جود یک تضمین حداقلی و قطع یقینی برای رشد صنعت عمل میکند، ایران کشوری پهناور با مردمانی برخوردار از سطح قبل توجه رفاه، امنیت و سلامت در منطقه است.
وی اذعانداشت: سازمان هواپیمایی کشوری، فرودگاهها، بخش ارائه خدمات ناوبری هوایی و خطوط هوایی، چهار بخش کلیدی در حوزه حمل و نقل هوایی کشور محسوب میشوند؛ در سازمان هواپیمایی کشوری، یازنگری مقررات هوانوردی کشور و انطباق آن با چارچوب مورد استفاده در جهان، توانمندسازی بخش نظارتی و کسب منافع و اختیارات کافی جهت نظارت بر فعالیتهای هوانوردی و گسترش حوزه فعالیت سازمان و ورود جدی به مسائل پایدار و انضباط بازار انجام شده است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور تصریحکرد: در بخش ناوبری هوایی، موقعیتهای شگفتانگیز ایران در جهان از منظر اتصال آسیای میانه، دروازه اروپا، بینالنهرین، آسیای مرکزی، خاورمیانه و شمال آفریقا یک فرصت حمل و نقل بلامنازع است.
عابدزاده گفت: سطح بسیار بالاتر امنیت و ثبات در کشور در مقایسه با وضعیت منطقه، این موقعیت جغرافیایی را درخشانتر و قابل توجهتر کرده است.
وی بیانداشت: در حوزه فرودگاهی، توسعه ظرفیت فرودگاهها و استفاده بهینه از ظرفیتهای فرودگاهی موجود به شکل کلی در دست انجام است، در این میان، توجه خاص دولت به توسعه ظرفیتهای پروازی و مسافری و خدماتی فرودگاه امام خمینی(ره) و تبدیل آن به یک شهر فرودگاهی پیشرفته، قابل تاکید است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشور در پایان گفت: همچنین بهبود کارآمدی و ایمنی فرودگاهها و آغاز فرایند صدور گواهینامه فرودگاهی نیز یک سیاست مورد پیگیری در کشور است.
انتهای پیام/
∎