شناسهٔ خبر: 16611951 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شهید دریادل محمدابراهیم همتی، مروارید درخشان دفاع مقدس ایران

سمنان- ایرنا- هفتم آذر روزی است که شهید دریادار محمد ابراهیم همتی، از اهالی سمنان و افسر شجاع نیروی دریایی در عملیات مروارید به عنوان فرمانده ناوچه قهرمان پیکان با رشادت و جانفشانی خود نام خود را در دفتر حماسه و خون ثبت کرد و جاودانه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شهید دریادار محمد ابراهیم همتی، فرزند عباس علی، در تاریخ چهاردهم اسفند 1329 در یک خانواده 6 فرزندی در سمنان چشم به جهان گشود.
وی پس از طی دوران طفولیت به مدرسه رفت و پس از اخذ دیپلم متوسطه در رشته ریاضی به نیروی دریایی ارتش پیوست و برای ادامه تحصیل و طی دوره تخصصی به مدت هفت سال به آلمان و فرانسه اعزام شد.
شهید دریادار محمد ابراهیم همتی فرمانده شجاع ناوچه پیکان یکی از 48 هزار شهید والامقام و سرافراز ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران با شکوه و پر حماسه هشت سال دفاع مقدس است، که اقتدار نیروی دریایی را به دشمن بعثی اثبات کرد.
این شهید والامقام ارتش اسلام در دوران تحصیل خود در فرانسه به خدمت امام (ره) رسید و بعد از بازگشت به میهن در تهران، بندرانزلی، بندرعباس و بوشهر خدمت کرد.
دریادار همتی در عملیات مراورید به عنوان فرمانده ناوچه پیکان به شهادت رسید که در تاریخ نیروی دریایی ایران ماندگار شد و روز شهادت وی و همرزمانش در تقویم ایران، به عنوان روز نیروی دریایی نام گرفت.
دریادار شهید محمدابراهیم همتی با ناوچه پیکان در روز هفتم آذر 59 به پشتیبانی جنگنده های نیروی هوایی، با وارد شدن به جنگی تمام عیار بیش از پنج ناوچه عراق را به قعر آب های نیلگون خلیج فارس فرستاد.
دست سرنوشت به گونه ای باور نکردنی شهید محمد ابراهیم همتی را به ناوچه پیکان پیوند زد، چرا که همزمان با تحصیل در فرانسه ناوچه پیکان به سفارش ایران در این کشور ساخته شد و این شهید بزرگوار با همین ناوچه به ایران بازگشت و تا روز شهادت در سِمت فرمانده ناوچه پیکان بود و در این ناوچه خدمت کرد.
همزمان با آغاز جنگ تحمیلی در 31 شهریور 1359 شهید همتی در مرخصی و در تهران به سر می برد و پس از اطلاع از تجاوز نیروهای عراقی به میهن اسلامی، بلافاصله برای تهیه بلیت و عزیمت به بوشهر عازم فرودگاه شد، اما به دلیل بمباران فرودگاه و لغو پروازها، از طریق هوا نتوانست عازم محل ماموریت شود.
وی آرام و قرار نداشت و با اصرار بیش از حد، شبانه و با اتوبوس به شیراز رفت و از آنجا با خودروی سواری، خود را به بوشهر رساند.
2 ماه و اندی بعد، در هفتم آذر 59 در عملیات مروارید، ناوچه شهید دریادار محمد ابراهیم همتی هدف قرار گرفت و در آب های نیلگون خلیج فارس آرام گرفت.
ناوچه پیکان در این عملیات با به آتش کشیدن اسکله های نفتی البکر و الامیه عراق، مانع از صادرات نفت عراق از طریق خلیج فارس و دریای عمان شد اما پس از این عملیات ناوچه پیکان در مسیر بازگشت هدف موشک قرار گرفت و پیکان نامی ماندگار در تاریخ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شد.
در قسمتی از وصیت نامه شهید امیردریادار محمد ابراهیم همتی آمده است، اگر ذره ای از خاک وطنم به پوتین سرباز دشمن چسبیده باشد، آن را با خونم در خاک وطن می شویم و مرگ در این راه را افتخار می دانم و اگر ارزشمندتر از جانم هدیه ای داشتم، حتماً به این مردم خوب تقدیم می کردم.
یاد و نام این شهید سرافراز ارتش جمهوری اسلامی ایران برای همیشه در تاریخ ماندگار حماسه و ایثار این مرز و بوم گرامی باد.
اکنون نیز سال هاست که ماکت ای از ناوچه پیکان در بلوار 17 شهریور سمنان نصب است و میدانی به نام شهید والامقام محمدابراهیم همتی در حال احداث است.
7341/6103
خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان

انتهای پیام /*

نظر شما