شناسهٔ خبر: 16505994 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

سارکوزی شکستش را پذیرفت

«نیکلا سارکوزی» به شکست خود در دور اول انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان فرانسه اعتراف کرد و گفت که در دوره دوم انتخابات این حزب که قرار است یکشنبه آینده برگزار شود، از «فرانسوا فیون» نخست وزیر پیشین فرانسه حمایت می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، در انتخابات مقدماتی جناح راست میانۀ فرانسه، فرانسوآ فیون نخست وزیر دوران نیکلا سارکوزی و الن ژوپه نخست وزیر دوران ژاک شیراک به دور دوم راه یافتند.


نیکلا سارکوزی که پس از یک دورۀ پنج سالۀ ریاست جمهوری در انتخابات ۲۰۱۲ از فرانسوآ اولاند، نامزد سوسیالیست ها شکست خورده بود، در انتخابات مقدماتی جناح راست میانه نیز نتوانست پیروز شود و در جای سوم ایستاد. سارکوزی پس از اعلام نتایج این انتخابات گفت: در دور دوم به فرانسوآ فیون نخست وزیر سابق خود رای خواهد داد. در دور نخست انتخابات مقدماتی جناح راست میانۀ فرانسه، هفت نامزد شرکت کردند که فرانسوآ فیون نزدیک به ۴۴ درصد آرا را از آن خود کرده و پشت سر وی، الن ژوپه با ۲۸ درصد آرا قرار گرفت. دور دوم انتخابات مقدماتی 6 روز دیگر برگزار می شود و طبق نظرسنجی ها، فرانسوآ فیون شانس بیشتری برای پیروزی و نامزدی جناح راست میانه برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ دارد.
 

سارکوزی پس از ناکامی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آینده، در جمع طرفدارانش گفت از این پس از سیاست کناره گیری  می کند.
سارکوزی که پس از فرانسوا فیون و آلن ژوپه رتبه سوم را کسب کرده است، با قبول شکست در برابر رقبا، به فرانسوا فیون و آلن ژوپه تبریک گفت.
رئیس جمهور سابق با تمجید از ژوپه تاکید کرد سیاست های فیون به سیاست های او نزدیک تر است.

براساس برآوردهاى اولیه فرانسوا فیون با42/8 درصد،آلن ژوپه 26 درصدبه دوربعد راه یافتند و نیکلا سارکوزى با 24/4 درصد در رتبه سوم قرار گرفت. از بین 7 نامزد احزاب جمهوری خواه و راست میانه دو نفر به دور بعد راه می یابند.
 

هفته آینده دور دوم انتخابات درون حزبی برای تعیین نامزد نهایی  برگزار می شود.
انتخابات ریاست جمهوری فرانسه حدود 5 ماه دیگر برگزار خواهد شد.

نظر شما