شناسهٔ خبر: 16463313 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

به بهانه‌ی درگذشت مرضیه حدیدچی دباغ؛

کسی باور نمی‌کرد یک زن، فرمانده سپاه شده است!

مرضیه حدید چی دباغ که عمر گران خود را در مبارزات انقلابی و خدمت به امام خمینی(ره) سپری کرد، صبح امروز پس از گذراندن دوره ای بیماری دار فانی را وداع گفت.

صاحب‌خبر -

گروه فرهنگی آناج: مرضیه حدیدچی (دباغ) از جمله زنان مبارز انقلاب اسلامی بود که فعالیت‌ها و حرکت‌های سیاسی خود را از سال ۱۳۴۶آغاز کرده و این مبارزات را تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داد و پس از آن نیز در مصدر بسیاری از امور از جمله فرماندهی سپاه همدان و مسوولیت بسیج خواهران ، ۳ دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی و قائم مقامی جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. وی صبح امروز پس از گذراندن دوره ای بیماری دار فانی را وداع گفت.

"در اولین روزهای تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، خبری مثل برق و باد، در کوچه‌های شهر پیچید و دهان به دهان گشت: «می‌گویند یک زن، فرمانده سپاه شده است! خیلی‌ها باور نکردند: «این همه مرد مبارز در سپاه هست، آن وقت فرمانده‌اش یک زن باشد؟ باور نکنید. شایعه است!» اما شایعه نبود.

یک زن چهل و چند ساله که در نهایت پوشیدگی، لباس شبه نظامی بر تن می‌کرد و کلت می‌بست و اسلحه حمایل می‌کرد، پیشاپیش گروهی از جوانان مبارز شناخته شده شهر، شب و روز این طرف و آن طرف می‌رفت و مثل یک چریک پرتحرک به کانون‌های خطر سر می‌زد. مردم شهر، خیلی زود حضور این زن را در فرماندهی سپاه همدان پذیرفتند. به خصوص وقتی از مبارزان قدیمی شهر شنیدند که او یکی از همشهریان خودشان است و با وجودی که مادر چندین فرزند است، عمری را بی‌نام و نشان با شاه و دار و دسته‌اش مبارزه می‌کرده و سال‌ها در دوره ستم شاهی، در راه امام و انقلاب، همراه دخترش شکنجه‌ها دیده و زندان کشیده است و بعد از آزادی هم به پاریس رفته و مسئولیت حساس اندرونی و آشپزخانه کوچک رهبر بزرگ انقلاب را در نوفل لوشاتو مدیریت کرده است.

کم کم معلوم شد که این زن مبارز که ابتدا به نام خواهر طاهره و بعدها خانم دباغ شناخته شد، نه تنها فرمانده سپاه پاسداران همدان که فرماندة کل سپاه غرب ایران است و اصلاً خودش جزو چند نفری است که طرح تشکیل سپاه پاسداران را به امام داده و از بنیان گذاران این نهاد انقلابی به حساب می‌آمد".

منبع:  "خاطرات مرضیه حدیدچی دباغ" تالیف محسن کاظمی
 

نظر شما