شناسهٔ خبر: 16400194 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

واکنش مخالفان نسبت به قانون ممنوعیت پخش اذان از مساجد قدس

خبرگزاری شبستان: با وجود حمایت «نتانیاهو» از پیش نویس قانون ممنوعیت پخش اذان از مساجد قدس، سازمان های حقوقی و نمایندگان عرب کنست و مرکز مطالعاتی غیر حزبی این رژیم با این قانون مخالف هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از شبکه خبری «الوحده الاخباری و مرکز اطلاع رسانی فلسطین»، کمیته وزارتی دولت رژیم صهیونیستی روز یکشنبه دو قانون نژاد پرستانه را به تصویب رساند.

 

یکی از این قانون ها مربوط به جلوگیری از پخش اذان از مساجد قدس و دیگری مربوط  به مصادره اراضی فلسطینیان در کرانه باختری است.

 

کمیته وزارتی دولت رژیم صهیونیستی با پیش نویس قانونی که توسط موتی یوگیو؛ عضو حزب راست گرای خانه یهودی و شماری دیگر از نمایندگان راست گرا ارائه شده بود، موافقت کرد و قرار است این قانون به منظور تصویب نهایی به کنست ارائه شود.

 

به موجب این قانون، رژیم صهیونیستی اجازه پخش اذان از مساجد قدس را نخواهد داد به ادعای اینکه صدای اذان موجب آزار و اذیت شهرک نشینان صهیونیست می شود.

 

همچنین به موجب قانون مذکور، پلیس رژیم صهیونیستی می تواند موذنین را بازخواست کرده و مورد تحقیق و بازجویی قرار دهد و حتی احکام و جریمه های مالی را نیز بر آن ها اعمال کند.

 

بنیامین نتانیاهو؛ نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جلسه کابینه این رژیم که روز گذشته (یکشنبه 23 آبان) اعلام کرد: از پیش نویس قانون ممنوعیت پخش اذان از مساجد قدس حمایت می کند.

 

وی افزود: این قانون استفاده از بلندگو را در مساجد و اماکن عبادی که دعوت به نماز و مناسبت های دینی می کنند، جلوگیری می کند.

 

نتانیاهو مدعی شد: نمی توانم تعداد شکایت هایی را که مردم در مناطق مختلف نسبت به پخش صدای اذان داشته اند و آزارشان می داده است را بشمارم.

 

وی در ادامه تاکید کرد: اسرائیل مجبور است تا از شهروندان خود که آزار می بینند، حمایت کند، همچنانکه در کشورهای عربی و اسلامی اینگونه است.

 

مخالفت گروه های صهیونیستی با پیش نویش قانون ممنوعیت پخش اذان از مساجد قدس

 

قانون مذکور با واکنش ها و محکومیت های گسترده ای همراه بود.

 

سازمان های حقوقی این رژیم و نمایندگان عرب در پارلمان اسرائیل، این قانون را هتک حرمت به آزادی عبادی و تحریک تنفر میان ادیان عنوان کردند.

 

از سویی دیگر، مرکز دموکراسی اسرائیل که یک مرکز مطالعاتی سیاسی و اجتماعی غیر حزبی است، با این قانون مخالف است و می گوید که سیاستمداران افراطی با استفاده از قانون های شدید می خواهند تایید شهروندان خود را در عرصه سیاسی بگیرند.

 

بنابر این گزارش، روزنامه «معاریو» رژیم صهیونیستی در یکی از مقاله های خود آورده است: هدف از این قانون جلوگیری از سر وصدا نیست، بلکه ایجاد سر و صدا است که بیشتر به جامعه ضرر می رساند و تلاش برای ایجاد روابط میان یهود و عرب را تضعیف می کند.

 

مخالفت فلسطینی ها با قانون نژادپرستانه

 

جنبش اسلامی در فلسطین اشغالی 1948 نیز تاکید کرده بود که هرگز اجازه اجرای چنین قانون نژاد پرستانه ای را نخواهد داد.

 

این جنبش در بیانیه ای اعلام کرد که اذان یکی از شعائر دین مبین اسلام است.

نظر شما