شناسهٔ خبر: 1632329 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رییس انجمن جامعه شناسی ایران:

جامعه شناسی زیست محیطی را فعال کرده‌ایم

بحران آب پیامدهای مختلفی دارد که انجمن جامعه شناسی از سال ۸۹ باتدوین برنامه ۱۵ ساله سعی بر مشارکت مناسب و همراه با برنامه‌های راهبردی در این زمینه داشته است.

صاحب‌خبر -

رییس انجمن جامعه شناسی ایران گفت: مساله آب درسطح وسیع به مسائل طبیعی و محیط زیست و در سطح بالاتر به مسایل اجتماعی کشور مربوط می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «محمد امین قانعی راد» در نشست خبری همایش های آب، فرهنگ و جامعه با اشاره به اینکه داشتن نگاه بخشی و منطقه ای به مساله آب کار درستی نیست، افزود: بحران آب پیامدهای مختلفی دارد که انجمن جامعه شناسی از سال ۸۹ باتدوین برنامه ۱۵ ساله سعی بر مشارکت مناسب و همراه با برنامه های راهبردی در این زمینه داشته است.

قانعی راد افزود: در همین راستا جامعه شناسی زیست محیطی را با گردهمایی چندین نفر از فعالان علوم اجتماعی فعال کرده ایم و جلساتی را نیز در این زمینه برگزار نموده ایم.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه باید اهمیت جامعه شناسی زیست محیطی در کشور روشن شود، ادامه داد: در بسیاری از برنامه ها با هدف‌های خوب و نیت‌های مثبت اقداماتی انجام شد که سعی در بهبود وضعیت مردم داشت برای نمونه جهاد کشاورزی پس از انقلاب در قالب هیات‌های ۷نفره اقدام به حفر چاه و توزیع پمپ آب در میان روستاییان کرد.

وی در عین حال با اشاره به برخی از آمارها گفت: براساس پژوهشی که ۷الی ۸ سال گذشته انجام شده است سالیانه ۵۰ هزار جنگل و ۱۰ هزارهکتار پوشش زراعی از بین می روند.

در ادامه این مراسم «انوش اسفندیاری»، رییس اندیشکده «تدبیر آب ایران» گفت: شاهد هستیم که در رابطه با بحران آب برخی از تصمیمات تکراری هستند و این درحالی است که بخش مهمی از مصارف آب ما در روستا وقف کشاورزی است.

وی بابیان اینکه آب نقش عمده ای در مصرف عمومی، تولید اقتصادی و خدمات آب دارد که برای حل معضل آب باید به این سه نقش توجه شود.

اسفندیاری با تاکیدبر اهمیت نقش مجلس و قوه قضاییه در حل مساله آب گفت: مسایل مربوط به حقوق مالکیت و بهره برداری از منابع آب و تخصیص بودجه مسائل مهمی است که مستقیما به حوزه قضاییه و مقننه مربوط می شود.

همچنین در ادامه این نشست «هادی خانیکی» رییس انجمن علمی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با تاکید بر اینکه برای گسترش این گونه نشست‌ها باید ابتدا زمینه ایجاد گفت و گو فراهم شود، افزود: بهانه اساسی بر سر ایجاد گفت و گو، ‌ رسیدگی به مسایل اجتماعی است.

وی افزود: این همکاری میان بخش خصوصی، دولت و نهادهای مدنی فرصتی تاریخی است که می‌تواند براساس اعتمادی متقابل به مساله حل بحران آب بپردازد.

نظر شما