شناسهٔ خبر: 16069896 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واعظی در پاسخ به ایرنا:

اعتماد سلب شده اتحادیه جهانی مخابرات به ایران در دولت یازدهم برگشت

تهران-ایرنا- وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات به برگزار دومین کارگاه آموزشی بین المللی اتحادیه جهانی مخابرات در آذرماه امسال و در تهران اشاره کرد و آن را نشانه برگشت اعتماد سلب شده این اتحادیه به کشورمان دانست.

صاحب‌خبر -

محمود واعظی روز دوشنبه در حاشیه برگزاری همایش پدافند غیرعامل بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات(آی سی تی) کشور در پاسخ به خبرنگار ایرنا ادامه داد: تدابیر اتخاذ شده در دولت تدبیر و امید و اقدام های خوب این دولت سبب شد اعتماد از دست رفته اتحادیه جهانی مخابرات به کشورمان بازگردد و اجازه برگزاری دومین کارگاه آموزشی مدیریت طیف در تهران داده شود.
وی برگزاری این کارگاه را مهم ارزیابی کرد و گفت: استادان و دانشجویان ایرانی می توانند از نزدیک با دستاوردهای روز جهانی ارتباط برقرار کرده و خود را به روزتر کنند.
واعظی گفت: ارتباطات ایران با اتحادیه جهانی مخابرات در ده سال گذشته قطع شده بود و این اجازه را به دانشکده پست و مخابرات نمی دادند کارگاه آموزشی منطقه ای برگزار کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: سال گذشته اتحادیه جهانی مخابرات دانشکده پست و مخابرات ایران را به رسمیت شناخت و اجازه برگزاری کارگاه آموزشی را صادر کرد و خود این اتحادیه مدرس اعزام می کند و شرکت کنندگانی از کشورهای عضو در این کارگاه شرکت خواهند کرد.
واعظی برگزاری این کارگاه در کشورمان را سبب مرکزیت یافتن ایران در فعالیت های اینترنتی مرتبط با اتحادیه ارزیابی کرد و آن را فرصتی برای اساتید داخل کشور برای استفاده از تجارب دانست.

** راه اندازی فازنخست شبکه ملی اطلاعات ایجاداطمینان در مردم
عضوهیات دولت یازدهم درباره حملات سایبری علیه کشور یادآور شد: راه اندازی فاز نخست شبکه ملی اطلاعات دسترسی های خارج از کشور به این شبکه را محدود کرده و همین امر باعث ارتقای امنیت شده است.
واعظی نمونه موفق پایداری این شبکه را در سرشماری اینترنتی عنوان کرد به گونه ای که مردم به راحتی توانستند از آن استفاده کنند بدون اینکه هیچ مشکل امنیتی به وجود آید.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد، سعی شده است در ارتباط با خارج با استفاده از روش های گوناگون، موضوع امنیت اینترنت مد نظر قرارگیرد.

** تلاش برای رفع مشکل صداو سیما با برخی شبکه های داخلی
وزیر ارتباطات درباره چالش هایی که صداوسیما برای برخی تولیدکنندگان محتوا ایجاد کرده است، گفت: مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با رییس صدا و سیما مذاکره ای داشت و من هم در حاشیه دولت با وی صحبت خواهم کرد تا این موضوع مرتفع شود.
واعظی افزود: باید با همه تولیدکنندگان محتوای داخلی مهربان تر باشیم و تلاش می شود ابتدا با خود رییس صدا وسیما که علاقه مند به این بخش است درباره رفع این چالش صحبت شود ، اما اگر نتیجه نداد جایی به نام شورای عالی فضای مجازی هست که از آن کمک خواهیم گرفت.

**طرح کد دار کردن گوشی های تلفن همراه
عضو هیات دولت یازدهم درباره طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه گفت: این کاری است که گمرک و وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال اجرای آن هستند و فقط مربوط به گوشی نیست ، اما در کمیته ای که ما، گمرک و ستاد مبارزه با قاچاق حضور دارد، چارچوبی را مشخص کردیم و قرار شد هر سه اپراتور ثبت (رجیستری )را به صورت آزمایشی انجام دهند که در ادامه کار با مشکلاتی مواجه شدند.
واعظی افزود: در دولت هم این موضوع مطرح شد و گفتند چون هفتاد میلیون گوشی دست مردم است باید تصمیم پخته ای درباره اجرای آن گرفت، در غیر این صورت مردم با مشکل مواجه می شوند.

** سرنوشت فیلترینگ هوشمند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره فیلترینگ هوشمند محتوای غیراخلاقی برخی سایت ها و شبکه ها نیز گفت: درباره سایت های غیراخلاقی روباتی در زیرساخت تعبیه شده که عملیات مسدودسازی را انجام می دهد. در زمان اجرای فاز اول فیلترینگ هوشمند یکی از سایت ها 5 درصد محتوای غیراخلاقی داشت که به یک درصد کاهش یافت.
واعظی گفت: در فاز نهایی این طرح هم هر کسی به اینترنت وصل شود با توجه به این که دارای هویت است، می تواند به محتوای خاصی دسترسی داشته باشد به عنوان مثال یک پزشک از سایت هایی استفاده می کند که یک غیر پزشک نمی تواند این کار را انجام دهد.

** داستان مخابرات
واعظی در باره مبالغ اضافه اعمال شده در قبض های تلفن ثابت و با تاکید بر این که لازم است مبلغ ۱۰0 هزار ریالی که به اشتباه از سوی مخابرات دریافت شده به مشترکان بازگردد، ادامه داد: نکته دیگری که در خصوص قبض های تلفن ثابت وجود دارد آنکه براساس مصوبات لازم است در برخی نقاط تا ۲۰۰ دقیقه و در نقاط شهری تا ۳۳۰ دقیقه هزینه مکالمه برای نگهداری خط های تلفن دریافت شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: رقم مذکور برای تلفن هایی در نظر گرفته شده که کارکردی در طول ماه ندارند، اما براساس تفسیر شرکت مخابرات شاهد بودیم که گاه برای افرادی که مکالمه داشتند نیز این رقم اعمال شده است که تاکید داریم نباید این هزینه به شکل جداگانه در نظر گرفته شود.
واعظی همچنین به بحث انتقال خطوط تلفن اشاره کرد و گفت: مشترکان در گذشته برای انتقال خط های تلفن ثابت می توانستند با پرداخت هزینه مربوطه جابه جایی را انجام دهند، اما اکنون شنیده ایم شرکت مخابرات این گونه عنوان می کند که باید مشترک خط خود را پس داده و بار دیگر یک خط جدید خریداری کند که در خصوص این موارد به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی(رگولاتوری) تذکرات لازم را داده ایم تا حتما این موضوعات پیگیری شود تا به مردم اجحاف نشود.
اقتصام 2078**1561** خبرنگار: محمدمهدی بهرامی**انتشاردهنده: مژگان توانا

نظر شما