شناسهٔ خبر: 15837658 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

مديرعامل شركت ملي گاز از عدم تمايل ايران براي حضور در بازار گاز اروپا خبر داد

ترك اروپا به نفع روس‌ها

صاحب‌خبر -

پايگاه اطلاع‌رساني وزارت نفت   
حميدرضا عراقي، مديرعامل شركت ملي گاز ايران اظهار كرد: يكي از اهداف راهبردي كشور، صادرات است.  مديرعامل شركت ملي گاز ايران افزود: براساس فرمايشات مقام معظم رهبري، در حوزه اقتصاد مقاومتي بايد صادرات داشته باشيم و نقش خود را در تجارت جهاني بازي كنيم.
وي يادآور شد: ايران هم‌اكنون يك درصد از تجارت جهاني گاز را در اختيار دارد و اين ميزان بايد به 10درصد افزايش يابد.  عراقي ادامه داد: ايران در درازمدت مي‌تواند با كشورهاي زيادي تعامل داشته باشد و از طريق ال ان جي به بازار اروپا دست يابد.  معاون وزير نفت با بيان اينكه بازار اروپا، بازاري نيست كه بتوانيم با روسيه رقابت كنيم، گفت: ما جايگزين روسيه نمي‌شويم و هدفي هم در اين زمينه نداريم.  به گفته وي، ايران بازار خود را دارد و همسايه‌هاي ما به گاز نياز دارند.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران تاكيد كرد: با توجه به وجود بزرگ‌ترين مخزن گاز دنيا، ايران ظرفيت بالايي در تامين گاز همسايه‌هاي خود دارد و مسائلي ازجمله قيمت، امكانات سياسي و فني بايد به مرور حل شود.  وي اعلام كرد: برداشت من اين است كه ايران تنها كشور منطقه است كه اين توان را دارد كه گاز همسايه‌ها را تامين كند و از سوي ديگر همسايه‌هاي ما نيز به اين گاز نياز دارند.

 افزايش توليد گاز به 1.2 ميليارد مترمكعب
عراقي اظهار كرد: توليد گاز ايران تا چهار سال آينده از 600 ميليون مترمكعب در روز كنوني به يك ميليارد و 260ميليون مترمكعب افزايش مي‌يابد.  به گفته معاون وزير نفت، برداشت ايران از مخزن پارس جنوبي تا سال آينده با قطر برابر مي‌شود و مي‌توانيم اين گاز را به ارزش‌افزوده تبديل كنيم.

 صرفه‌جويي 100 ميليون مترمكعب مصرف با بهينه‌سازي
وي تصريح كرد: متاسفانه بخش خانگي در زمستان مصرف بالايي دارد و با بهينه‌سازي مصرف مي‌توانيم روزانه 60 تا 100ميليون مترمكعب در مصرف گاز صرفه‌جويي كرده و اين مقدار گاز را به ارزش‌افزوده تبديل كنيم.  مديرعامل شركت ملي گاز ايران گفت: بهينه‌سازي مصرف گاز در بخش خانگي نيازمند قانون، قيمت، فناوري و فرهنگ‌سازي است.

 گاز به جاي سوختن به ساختن اختصاص يابد
وي تاكيد كرد: بهينه‌سازي مصرف انرژي بايد به فرهنگ ملي بدل شود و گاز به جاي سوختن براي ساختن اختصاص يابد.
عراقي ادامه داد: مي‌توانيم با بهينه‌سازي مصرف، اقتصاد كشور را بر مبناي گاز توسعه دهيم و گاز را به ارزش‌افزوده تبديل كنيم.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران عنوان كرد: گاز با تزريق به مخازن نفتي و ازدياد برداشت، تحويل به پتروشيمي‌ها به عنوان خوراك، تحويل به صنايع و نيروگاه‌ها و جايگزيني با سوخت‌هاي مايع و صادرات به ارزش‌افزوده تبديل مي‌شود.

نظر شما