شناسهٔ خبر: 15799054 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

معاون پیشگیری بهزیستی لرستان خبر داد:

اجرای طرح آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها در بهزیستی لرستان

معاون پیشگیری بهزیستی لرستان گفت: امسال با همکاری ادارات کل بهزیستی و آموزش و پرورش استان حدود 13 هزار دانش‌آموز دختر مقطع متوسطه آموزش‌های لازم در خصوص پیشگیری از معلولیت ها را فرا می گیرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا در خرم‌آباد، خانم ابتسام داشی معاون پیشگیری بهزیستی با تبیین اهمیت پیشگیری از معلولیت‌ها افزود: در راستای اجرای طرح آگاه‌سازی، پیشگیری از معلولیت‌ها با همکاری بهزیستی لرستان و آموزش و پرورش ، امسال 12 هزار و 800 نفر از دانش آموز دختر، مقطع دبیرستان آموزش‌های لازم در خصوص آشنایی با شیوه ها و روش های پیشگیری از معلولیت ها را فرا می گیرند.
 
وی اظهار داشت: تخمین زده می شود حدود 3 تا 5 درصد جمعیت هر منطقه مبتلا به معلولیت متوسط تا شدید و حدود 10 تا 12 درصد جمعیت جامعه در معرض معلولیت قرار دارند که این موضوع به دلیل تبعات متعدد روانی ، جسمانی ، اقتصادی و اجتماعی ، خانواده و فرد مبتلا به معلولیت و حتی جامعه را درگیر مسائل و مشکلات خاص و مرتبط کند.
 
وی با بیان اینکه معلولیت منجر به تحمیل هزینه های سرسام آور به خانواده ها می شود، تصریح کرد: از سویی دولت به عنوان نهاد تامین کننده سلامت و رفاه اجتماعی ، مسئولیت کاهش و کنترل هزینه های تحمیلی بر فرد و خانواده را عهده دار است وبنابراین دولت خود را موظف به پیشگیری از وقوع یا کاهش معلولیت می داند.

وی تاکید کرد: به همین منظور بهزیستی بعنوان نهاد دولتی که تخصص و مسئولیت ارتقاء سلامت را عهده دار است ،متولی آموزش و پیشگیری از معلولیت ها در این زمینه است.

ابتسام داشی تاثیرگذارترین جمعیت هدف در کاهش معلولیت را دانش آموزان بر شمرد و افزود: با توجه به ارائه آموزش در سطوح مختلف سنی و تحصیلی برنامه های متنوعی جهت پیشگیری از معلولیت ها داریم که در این خصوص دانش آموزان بعنوان مادران فردا می بایست با عوامل بازدارنده و تاثیرگذار در معلولیت و سبک زندگی مبتنی بر سلامت جسمی و روان آموزش لازم را فرا بگیرند.
 
معاون پیشگیری بهزیستی لرستان گفت: سال گذشته برای اولین بار با همکاری آموزش و پرورش حدود 3 هزار دانش آموز دوره متوسطه را تحت برنامه های آموزش پیشگیری از معلولیت ها قرار داده ایم و پیش بینی میشود امسال حدود 12 هزار و 800 نفر را در این زمینه آموزش دهیم و به همین منظور 30 نفر از مراقبین بهداشت و سلامت مدارس استان آموزش‌های لازم را فرا می گیرند که ضمن دریافت گواهی مربی گری ، فعالیت خود را در مدارس آغاز می کنند.
 
ابتسام داشی افزود: بسته های آموزشی پیشگیری، شامل پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیک و مراقبت‌های دوران بارداری ، کم توان ذهنی و بیماریهای عضلانی و اسکلتی است که بر اساس شیوه های نوین علمی، تدوین و در اختیار مربیان قرار می گیرد.
 
شایان ذکر است این طرح امروز با همکاری مدیریت و کارشناسان اداره مراقبت و سلامت اداره کل آموزش و پرورش در سالن کنفرانس ستاد بهزیستی لرستان کلید خورد و مربیان شیوه‌های نوین پیشگیری از معلولیت ها و چگونگی ارائه به دانش آموزان را فرا می گیرند.

نظر شما