شناسهٔ خبر: 1542671 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اشرف غني مزد حمايت واشنگتن را فوري داد

امضاي توافق امنيتي كابل-واشنگتن روز بعد از تحليف

سرانجام پس از كش‌و قوس‌هاي فراوان اشرف غني روز دوشنبه به عنوان رئيس‌جمهور افغانستان سوگند ياد كرد و واشنگتن خيلي زود مزد حمايت‌هاي خود را از وي دريافت و اعلام كرد كه دولت افغانستان سه شنبه (امروز) توافقنامه همكاري امنيتي دوجانبه را با واشنگتن امضا خواهد كرد.

صاحب‌خبر -
سرانجام پس از كش‌و قوس‌هاي فراوان اشرف غني روز دوشنبه به عنوان رئيس‌جمهور افغانستان سوگند ياد كرد و واشنگتن خيلي زود مزد حمايت‌هاي خود را از وي دريافت و اعلام كرد كه دولت افغانستان سه شنبه (امروز) توافقنامه همكاري امنيتي دوجانبه را با واشنگتن امضا خواهد كرد.

روز دوشنبه مراسم تحليف رياست جمهوري افغانستان برگزار شد. حامد كرزي به عنوان اولين سخنران اين برنامه طي نطقي، پس از 13 سال از مقام رياست جمهوري افغانستان خداحافظي كرد و اين مقام را به اشرف‌غني احمدزي سپرد. غني احمدزي، رئيس‌جمهور جديد افغانستان در نخستين سخنراني پس از اداي سوگند به عنوان رئيس‌جمهور جديد اين كشور، ضمن اشاره به اراده ايجا د يك روابط دوستانه و ايجاد پيمان همكاري با كشورهاي همسايه افغانستان، اظهار داشت: اجازه نخواهيم داد كه از خاك افغانستان عليه كشور ديگر استفاده شود.

وي افزود: دولت آينده افغانستان با كشورهاي اسلامي رابطه نيك و نزديك خواهد داشت و از اين رابطه به نفع ايجاد صلح پايدار در افغانستان استفاده خواهد كرد. انتخاب احمدزي به عنوان رئيس‌جمهور افغانستان با حرف و حديث‌هاي زيادي همراه بود و رقيب وي عبدالله عبدالله بارها از وجود تقلب‌هاي گسترده توسط ستاد احمدزي در انتخابات خبر داد و به همين دليل اعلام نتيجه انتخابات افغانستان به تعويق افتاد. سرانجام با ميانجيگري امريكا و حمايت اين كشور از احمدزي، عبدالله پذيرفت كه از مواضع خود عقب‌نشيني كند. 

در روزي كه مردم افغانستان خود را آماده مي‌كردند تا شاهد مراسم تحليف رئيس‌جمهور جديد باشند، سفارت امريكا در كابل اعلام كرد كه افغانستان روز سه شنبه توافقنامه همكاري امنيتي دوجانبه را با واشنگتن امضا مي‌كند. به گزارش شبكه اسكاي نيوز عربي، توافقنامه مذكور در زمينه مسائل امنيتي است و ميان دولت اشرف غني احمدزي، رئيس‌جمهوري افغانستان و دولت امريكا امضا مي‌شود. امضاي اين توافقنامه در حالي است كه حامد كرزي در دوران حكومتش از امضاي اين توافقنامه خودداري مي‌كرد و قرار شده بود دولت جديد افغانستان آن را امضا كند.

پيش‌نويس قرارداد امنيتي ارائه شده شباهت‌هاي بسياري با توافقنامه امنيتي امريكا با عراق دارد و به نحوي تدوين شده كه در عمل حاكمان دولت مركزي افغانستان را ناديده انگاشته و تمامي امور امنيتي اين كشور را براي مدتي نامعلوم در اختيار امريكا قرار مي‌دهد. به همين دليل، دولت سابق به رهبري حامد كرزي علاوه بر اعتراض‌هاي شديد همسايگان خود، از سوي احزاب و گروه‌هاي داخلي و ملت افغانستان نيز با انتقادها و اعتراض‌هاي گسترده و شديدي روبه‌رو شده بود و براي گريز از اين فشارها، پذيرش اين قرارداد را منوط به تأييد آن در لويه جرگه (مجلس بزرگان و ريش سفيدان افغانستان) اعلام كرد و پس از تأييد آن، كرزاي امضاي اين توافقنامه را به روي كار آمدن دولت جديد منوط كرد. امضاي اين قرار داد توسط دولت جديد مي‌تواند به نوعي مزد حمايت‌هاي امريكا از احمدزي باشد.

نظر شما