شناسهٔ خبر: 15189953 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پرزیدنت | لینک خبر

مولاوردی در «همایش سوادآموزی؛ خواندن گذشته، نوشتن آینده»:

توانمندسازی زنان و دختران بویژه روستایی و عشایری از اولویت های دولت یازدهم است

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده ، یکی از اولویت های دولت یازدهم را توانمندسازی زنان و دختران بویژه زنان و دختران روستایی و عشایر برشمرد و گفت: طی سه سال گذشته حداقل 75 درصد فعالیت‌های سوادآموزی معطوف به زنان و حدود 50 درصد آن معطوف به روستاها و عشایر بوده است.

صاحب‌خبر -

شهیندخت مولاوردی روز سه‌شنبه در «همایش سوادآموزی؛ خواندن گذشته، نوشتن آینده» با اشاره به اینکه آموزش در قوانین و مقررات بین‌المللی و داخلی عموم کشورهای دنیا، یکی از حقوق اساسی و اولیه همه شهروندان است، گفت: در قوانین جمهوری اسلامی هم این موضوع به عنوان یکی از اصلی‌ترین و بدیهی‌ترین حقوق شهروندی برای تمام اقشار جامعه مورد تأکید بوده است.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: ایران یکی از کشورهایی است که علاوه بر آموزش‌های رسمی مقاطع مختلف تحصیلی، به سوادآموزی به عنوان فرصت دوم برای جبران حقوق معطل‌شده افراد محروم از سواد می‌نگرد و آن را به عنوان جزیی جدایی ناپذیر از نظام آموزشی برمی‌شمارد.

مولاوردی سوادآموزی و آموزش بزرگسالان را سنگ بنای جوامع یادگیرنده دانست که امروز از مزیت‌های رقابتی در عرصه بین‌المللی محسوب می‌شود و اظهار داشت: میزان بهره‌مندی مردم از حداقل سواد خواندن و نوشتن یکی از شاخص‌های رشد جوامع و موتور محرکه توسعه انسانی است و در این میان آموزش زنان و دختران از عوامل مؤثر کاهش آسیب‌پذیری کشورها و تداوم و پایداری مسیر توسعه و پیشرفت آنهاست.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تلاش در خور توجه و شایسته‌ای صرف سوادآموزی و گسترش عدالت آموزشی مبتنی بر جنسیت کرده است که در نتیجه این تلاش‌ها نرخ باسوادی زنان از 17.4 درصد در سال 45 به 81.1 درصد در سال 90 رسیده است.

مولاوردی ادامه داد: ایران یکی از مهم‌ترین افتخارات خود در زمینه حرکت در مسیر توسعه پایدار را دستیابی به نرخ رشد قابل قبول در شاخص آموزش بویژه برای زنان می‌داند، اما معتقدیم که هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب راه بسیاری پیش روی ما است.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با تأکید بر اینکه لازم است گروه‌های هدف برای سوادآموزی، شناسایی و با سرمایه‌گذاری هدفمند بر روی آنها چشم‌انداز حرکت به سوی توسعه فراگیر و همگانی سواد را تعیین کنیم، خاطرنشان کرد: از جمله گروه‌هایی که باید با هدف توسعه عدالت آموزشی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند، زنان مناطق روستایی و محروم بویژه در استان‌های مرزی هستند.

وی تصریح کرد: اگر چه نرخ پوشش تحصیلی مقطع ابتدایی برای دختران در کشور به قریب 99.6 درصد رسیده اما گزارش‌ها حکایت از آن دارد که در برخی استان‌های مرزی همچنان به دلایل فرهنگی و اجتماعی و فراهم نبودن زیرساخت‌های اجتماعی درصدی از دختران از تحصیل باز می‌مانند که عدم اقدام به موقع برای حل این مشکل با توجه به لزوم آموزش اجتناب‌ناپذیر این گروه در بزرگسالی هزینه بیشتری را به جامعه تحمیل خواهد کرد.

مولاوردی گفت: همواره درصد بیسوادی در بین زنان بیشتر از مردان بوده است و بررسی این نرخ در جوامع روستایی و شهری نشان می‌دهد بیشترین درصد زنان بی‌سواد ساکن روستاها هستند.

وی اظهار داشت: معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در راستای بهبود وضعیت گروه‌های اولویت‌دار از جمله دختران بازمانده از تحصیل و رشد سوادآموزی در مناطق روستایی و عشایر اقدام به حمایت از طرح توانمندسازی مربیان و سوادآموزان عشایر کرده است که نتیجه آن آموزش 400 نفر از معلمان و آموزشگران زن با اولویت مناطق محروم و عشایر و همچنین سوادآموزی 2 هزار نفر از زنان و دختران عشایر بی‌سواد و کم‌سواد بوده است.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در ادامه سخنان خود با بیان اینکه آموزش به عنوان یکی از عوامل بنیادین و ریشه‌ای در تمامی ابعاد توسعه پایدار و شاخص‌های رشد کشورها از جمله مقوله سلامت و اقتصاد تأثیر بی‌بدیل دارد، گفت: تأثیر سوادآموزی در روند توسعه و ترویج صلح پایدار و کاهش آسیب‌های اجتماعی - اقتصادی در همه کشورها و در کشورمان علاوه بر این موارد، بر تحقق اقتصاد مقاومتی انکارناپذیر است.

مولاوردی ادامه داد: بی‌شک سوادآموزی از مؤثرترین روش‌ها برای ارتقای سطح سلامت مادران و کودکان است، بنابراین اگر با رویکرد سلامت محور به مقوله آموزش بنگریم می‌توان گفت این موضوع برای زنان بزرگسال بسیار فراتر از یک اولویت آموزشی است.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده اظهار داشت: با ورود به دوره فناوری‌های جدید، برخورداری از توانایی خواندن و نوشتن به نیاز و ضرورتی اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است و وقتی می‌توانیم از سطوح دیگر سواد همچون سواد رسانه‌ای به عنوان یکی از نیازهای امروز والدین در تربیت و ارتباط آنان با فرزندان سخن به میان آوریم که دستیابی آنان به سواد حداقلی خواندن و نوشتن به طور کامل محقق شده باشد.