به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجتالاسلام و المسلمین ملکی، مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش کشور پنجشنبه، 18 شهریورماه در نشست هماندیشی قطب 3 کشوری این ستاد در شهرستان خرمآباد به تدوین 156برنامه برای اولینبار در سالجاری اشاره کرد و گفت : سه برنامه و 13 فعالیت از این برنامهها مربوط به ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش است که به استانها ابلاغ شده است .
وی افزود : افزایش مدارس علوم و معارف اسلامی، اجرا و تعمیم طرح امین، استفاده از طلاب علوم دینی در خدمت دوره ضرورت با اولویت سرپرست مدارس شبانهروزی از جمله برنامههایی است که در این ستاد مورد توجه قرار گرفته است .
ملکی با اشاره به محوریت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید کرد : سند تحول بنیادین نقشه راه و قانون اساسی و سند بالادستی آموزش و پرورش است و باید تمام فعالیتها و برنامه ها بر مبنای این سند تدوین و اجرایی شود. اگر بخواهیم به اهداف سند تحول بنیادین برسیم باید مبانی نظری این سند را بشناسیم .
حجتالاسلام ملکی در ادامه مسئولیت ستادهای همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش استانها و مناطق و شهرستانها را مهم برشمرد و تصریح کرد : برنامههای ستاد به تایید مقام معظم رهبری و مراجع تقلید رسیده و مسئولیت اجرای آن با استانها و شهرستانهاست .
وی در ادامه به تاثیرگذار بودن دیدار دانشآموزان با علما و مراجع تقلید افزود : این دیدارها ازجمله برنامههای ستاد در سراسر کشور است .
وی بر بهکارگیری 500 طلبه در مدارس شبانهروزی کشور تاکید کرد و افزود : این طلاب خدمت سربازی خود را در مدارس شبانهروزی سپری خواهند کرد که سهم استان لرستان هم 13طلبه است .
حجتالاسلام والمسلمین ملکی در ادامه با تاکید بر ضرورت تربیت دینی دانشآموزان، گفت:هم اکنون طرح امین در حدود ۲ هزارو ۲۰۰ مدرسه کشور در حال اجراست.
وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش را اثر بخشتر کنیم باید برنامه مدون این راه را اجرا نماییم.
دبیر ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش کشور در ادامه تاکید کرد : حوزه و آموزش و پرورش باید بهعنوان یک فرایند هدفمند، جهتدار و اثرگذار رسالت خود را انجام دهند و برای تحقق این امر باید براساس سند تحول بنیادین این بخش عمل شود.
وی با اشاره به اینکه باید روشهای تحول بنیادین را برای حوزه و آموزش و پرورش تبیین و تشریح کنیم، تصریح کرد: تحول بنیادین چتر گستردهای است که باید همه ارکان تربیتی آموزشی را تحت حمایت خود قرار دهد.
دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش با بیان اینکه مبنای سکوی تحول بنیادین و پرورش تربیت دینی باید بر مبنای آیات قرآن و سیره اهلبیت(ع) است، اظهارکرد:این مبنای دینی و پیاده کردن این مبنا در زندگی میتواند زندگی ما را به حیات طیبه رهنمون سازد.
حجتالاسلام ملکی با بیان اینکه در حیات طیبه الهی زندگی رنگ و بوی خدایی و معنوی خواهد داشت، افزود:در این حیات امنیت اجتماعی بالاست و زندگی انسانها بدور از هر گونه سلطه، استعمار، استکبار و استثمار خواهد بود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش، دوری از اسراف و تبذیر را از دیگر ویژگیهای حیات طیبه برشمرد و افزود: در حیات طیبه، تأمین معاش برای انسان دغدغه نیست و آرامش جسمی و روانی او تضمین خواهد بود.
این محقق حوزوی با اشاره به اینکه برای رسیدن به شاخههای حیات طیبه باید ارائه برنامههای تربیتی اخلاقی بر مبنای قرآن و سیره اهلبیت(ع) باشد، تصریح کرد: برای تبیین سبک اخلاقی معرفتی در جامعه باید فطرتمداری و عقلمحوری براساس آموزههای قرآنی باشد.
دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش با اشاره به اینکه منسجم و هدفمند اجرای برنامههای تربیتی یکی از اهداف این ستاد است، بیان داشت: در اجرای برنامههای همکاری حوزه و آموزش و پرورش باید بهدور از پرهیز و اکراه، نگاه تربیتی اسلامی را در دانشآموزان اجرا کنیم.
ملکی پرهیز از عاطفهگرایی و ایمانگرایی صرف را نیز از دیگر راهکارهای تحقق سند همکاری حوزه و آموزش و پرورش برشمرد و گفت:در اجرای برنامههای این ستاد باید اصل توازن و اعتدال را در همه جنبهها در نظر گرفت.
وی، توجه به اولویتهای اجرای برنامهها را از دیگر موارد اجرای سند همکاری حوزه و آموزش و پرورش برشمرد و افزود: حوزویان و مربیان امر تعلیم و تربیت باید با مطالعه سرفصلهای این سند و تشریح برنامهها در جهت اجرای برنامهها همت خود را بهکار گیرند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اجرای طرح امین از جمله طرحهای موفق حوزه و آموزش و پرورش است، افزود: در سال 91 ـ 92 تعداد مدارس امین ۵۰ مدرسه بود، اما هم اکنون تعداد مدارس امین کشور به ۲ هزار و ۲۰۰ مدرسه رسیده است که این نشان از موفقیت برنامههای مشترک حوزه و آموزش و پرورش است.
∎
وی افزود : افزایش مدارس علوم و معارف اسلامی، اجرا و تعمیم طرح امین، استفاده از طلاب علوم دینی در خدمت دوره ضرورت با اولویت سرپرست مدارس شبانهروزی از جمله برنامههایی است که در این ستاد مورد توجه قرار گرفته است .
ملکی با اشاره به محوریت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید کرد : سند تحول بنیادین نقشه راه و قانون اساسی و سند بالادستی آموزش و پرورش است و باید تمام فعالیتها و برنامه ها بر مبنای این سند تدوین و اجرایی شود. اگر بخواهیم به اهداف سند تحول بنیادین برسیم باید مبانی نظری این سند را بشناسیم .
حجتالاسلام ملکی در ادامه مسئولیت ستادهای همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش استانها و مناطق و شهرستانها را مهم برشمرد و تصریح کرد : برنامههای ستاد به تایید مقام معظم رهبری و مراجع تقلید رسیده و مسئولیت اجرای آن با استانها و شهرستانهاست .
وی در ادامه به تاثیرگذار بودن دیدار دانشآموزان با علما و مراجع تقلید افزود : این دیدارها ازجمله برنامههای ستاد در سراسر کشور است .
وی بر بهکارگیری 500 طلبه در مدارس شبانهروزی کشور تاکید کرد و افزود : این طلاب خدمت سربازی خود را در مدارس شبانهروزی سپری خواهند کرد که سهم استان لرستان هم 13طلبه است .
حجتالاسلام والمسلمین ملکی در ادامه با تاکید بر ضرورت تربیت دینی دانشآموزان، گفت:هم اکنون طرح امین در حدود ۲ هزارو ۲۰۰ مدرسه کشور در حال اجراست.
وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش را اثر بخشتر کنیم باید برنامه مدون این راه را اجرا نماییم.
دبیر ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش کشور در ادامه تاکید کرد : حوزه و آموزش و پرورش باید بهعنوان یک فرایند هدفمند، جهتدار و اثرگذار رسالت خود را انجام دهند و برای تحقق این امر باید براساس سند تحول بنیادین این بخش عمل شود.
وی با اشاره به اینکه باید روشهای تحول بنیادین را برای حوزه و آموزش و پرورش تبیین و تشریح کنیم، تصریح کرد: تحول بنیادین چتر گستردهای است که باید همه ارکان تربیتی آموزشی را تحت حمایت خود قرار دهد.
دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش با بیان اینکه مبنای سکوی تحول بنیادین و پرورش تربیت دینی باید بر مبنای آیات قرآن و سیره اهلبیت(ع) است، اظهارکرد:این مبنای دینی و پیاده کردن این مبنا در زندگی میتواند زندگی ما را به حیات طیبه رهنمون سازد.
حجتالاسلام ملکی با بیان اینکه در حیات طیبه الهی زندگی رنگ و بوی خدایی و معنوی خواهد داشت، افزود:در این حیات امنیت اجتماعی بالاست و زندگی انسانها بدور از هر گونه سلطه، استعمار، استکبار و استثمار خواهد بود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش، دوری از اسراف و تبذیر را از دیگر ویژگیهای حیات طیبه برشمرد و افزود: در حیات طیبه، تأمین معاش برای انسان دغدغه نیست و آرامش جسمی و روانی او تضمین خواهد بود.
این محقق حوزوی با اشاره به اینکه برای رسیدن به شاخههای حیات طیبه باید ارائه برنامههای تربیتی اخلاقی بر مبنای قرآن و سیره اهلبیت(ع) باشد، تصریح کرد: برای تبیین سبک اخلاقی معرفتی در جامعه باید فطرتمداری و عقلمحوری براساس آموزههای قرآنی باشد.
دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش با اشاره به اینکه منسجم و هدفمند اجرای برنامههای تربیتی یکی از اهداف این ستاد است، بیان داشت: در اجرای برنامههای همکاری حوزه و آموزش و پرورش باید بهدور از پرهیز و اکراه، نگاه تربیتی اسلامی را در دانشآموزان اجرا کنیم.
ملکی پرهیز از عاطفهگرایی و ایمانگرایی صرف را نیز از دیگر راهکارهای تحقق سند همکاری حوزه و آموزش و پرورش برشمرد و گفت:در اجرای برنامههای این ستاد باید اصل توازن و اعتدال را در همه جنبهها در نظر گرفت.
وی، توجه به اولویتهای اجرای برنامهها را از دیگر موارد اجرای سند همکاری حوزه و آموزش و پرورش برشمرد و افزود: حوزویان و مربیان امر تعلیم و تربیت باید با مطالعه سرفصلهای این سند و تشریح برنامهها در جهت اجرای برنامهها همت خود را بهکار گیرند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اجرای طرح امین از جمله طرحهای موفق حوزه و آموزش و پرورش است، افزود: در سال 91 ـ 92 تعداد مدارس امین ۵۰ مدرسه بود، اما هم اکنون تعداد مدارس امین کشور به ۲ هزار و ۲۰۰ مدرسه رسیده است که این نشان از موفقیت برنامههای مشترک حوزه و آموزش و پرورش است.