به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، جلسه تودیع سید جواد حسینی و معارفه علیرضا کاظمی مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در محل نمازخانه این اداره کل با حضور پر شمار نمایندگان مجلس، معاون وزیر ، اعضای شورای معاونین اداره کل وروسای ادارات نواحی مشهد وشهرستان ها وکارکنان آموزش و پرورش استان برگزار شد.
حسینی که در هفته گذشته به عنوان معاون اجتماعی، سیاسی، امنیتی استانداری خراسان رضوی منصوب شد اکنون در جلسه تودیع خود و معارفه کاظمی با ابراز خوشحالی از خدمت به قشر فرهنگی در دو سال گذشته اظهار کرد: طی دو هفته گذشته دو مراسم تودیع و معارفه به شکل بی بدیلی برگزار شد و جمعیتی که برای تکریم حضور پیدا کرده برای هر دو نفر تودیع شده و معارفه شده خوشحال بودند.
وی ادامه داد: صادقی که پیش از این عهده دار سمت معاون اجتماعی، سیاسی، امنیتی بودند بیشترین نقش را در حوزه استانداری داشتند و نهایت تلاش خود را برای برای جابه جایی سریع تر اینجانب به انجام رساندند و از طرفی برای تعیین جانشین در اداره کل آموزش و پرورش نیز تمهیداتی اندیشیده شد.
فانی پدر آموزش و پرورش است
حسینی با تقدیر از زحمات بی دریغ وزیر آموزش و پرورش گفت: نام وزیر آموزش و پرورش به عنوان پدر معنوی من همیشه در قلب و ذهنم باقی می ماند و به واسطه تلاش های بی شائبه ایشان در ابعاد مختلف معیشتی، منزلتی و اصلاح و بهبود فرایندهای آموزش و پرورش ؛همیشه پدر آموزش و پرورش ایران باقی خواهند ماند.
وی در ادامه به گوشه ای از توفیقات، رویکردها و مدل های آموزش و پرورش در دوران مدیریتی خود اشاره و عنوان کرد: در راستای نیل به اهداف سند تحول بنیادین مدل برنامه ریزی و استقرار نظام برنامه ریزی را با 400 شاخص از سطح ستاد تا کلاس درس و رفتار دانش آموزان نهادینه کردیم.
وی اظهار داشت: مدل مشارکتی یکی دیگز از مدل های برنامه ریزی آموزش و پرورش خراسان رضوی بود که در این مدل معتقد بودیم که تمام 90 هزار پرسنل، دو میلیون و 500 هزار اولیا و یک میلیون و 200 هزار دانش آموز حق تصمیم گیری دارند و مشارکت نهادمند و تقاضا محور را در دستور کار خود قرار دادیم وبراین اساس پارلمان های چهارگانه ی معلمان ، دانش آموزان، اولیا ومدیران مدارس با عنوان "مدام" شکل گرفت.
این مقام مسئول با اعلام این که منشور هشتگانه مدیریت و مدل عدالت محور نیز یکی از اقدامات نظام تعلیم و تربیت خراسان رضوی بوده وبراین اساس استفاده از بانوان درپست های مدیریتی وتوجه به مناطق کم برخوردار وحاشیه ی شهر مورد توجه قرارگرفته است؛افزود: هم اکنون 34 زن معلم فرهنگی سمتی کلیدی در مدیریت آموزش و پرورش استان دارند و توجه به مناطق محروم، دو زبانه و حاشیه شهر محوراقدامات و توجه اداره کل آموزش و پرورش استان بوده است.
حسینی ضمن اشاره به تحت پوشش قرار گرفتن 24 هزار دانش آموز در قالب طرح خرید خدمات آموزشی خاطر نشان ساخت:708درصد جمعیت دانش آموزی کشور را دانش آموزان خراسان رضوی تشکیل می دهند ضمن آن که 13 درصد دانش آموزان استثنایی و 14 درصد دانش آموزان شبانه روزی کشور در استان مشغول به تحصیل هستند و 99.1 درصد باسوادی کشور در استان محقق شده است.
آموزش و پرورش را به سازمان شیشه ای تبدیل کردیم
وی دیگر مدل برنامه ریزی در نظام تربیتی استان را مدل تعاملی معرفی و اضافه کرد: مدیرت در آموزش و پرورش نجیب، مستقل، غیر سیاست زده، غیر سطحی نگر و غیر کمی نگر می باشد و ما در آموزش و پرورش نگاه تعاملی داشته ایم؛ زیرا بر این باوریم که در تعامل تعادل و تکامل نهفته است.
حسینی با بیان این که این مدل برنامه ریزی منجر به تولید سازمان شیشه ای می شود تصریح کرد:مدیریت کلبه ای حق جامعه معلمی نیست بلکه معلمان حق دارند مدیران خود را در سازمانی شیشه ای مورد بازرسی قرار دهند و از خروجی های آن آگاه شوند.
وی با اشاره به این که در اوج شرایط اقتصادی نامناسب 700 پروژه و چهار هزار کلاس درس در دولت تدبیر و امید به بهره برداری رسید اظهار داشت: در همین شرایط نامناسب اقتصادی حاکم بر کشور میانگین حقوق فرهنگیان از یک میلیون و 150 هزار تومان به دو میلیون و 300 هزار تومان افزایش یافت؛ این درحالی است که تمام مسئولین آموزش و پرورش بر این موضوع واقفند که این میزان ارتقا در شان معلمان نیست.
وی در ادامه سخنان خود به افتتاح 80 پروژه در هفته دولت اشاره کردو اظهارداشت : آموزش و پرورش خراسان رضوی در مدل علمی برای مدیریت ، رویکرد تمام ساحتی را بر تعلیم و تربیت حاکم کرد و دانش آموزان خراسانی توانستند در شش ساحت تعلیم و تربیت عنوان شده در سند تحول بنیادین بر سکوی نخست کشوری بایستند.
وی افزود:دردستگاه تعلیم وتربیت استان رویکرد آموزشی رابه رویکرد پرورشی و رویکرد فناوری و کارآفرینی هدایت کردیم ودرادامه فعالیت های آموزش و پرورش؛ ذخیره علمی آموزش و پرورش افزایش یافته و گنجینه ی فنی آموزش و پرورش نیز ارتقاء یافت.
حسینی اذعان کرد: کارنامه نظام تعلیم و تربیت استان خراسان رضوی با نام 105-115 در کشور شناخته می شود به این معنا که در سطح آموزش و پرورش استان 115 طرح نوآورانه در طول تاریخ کشور اجرا و موفق به کسب 105 عنوان برتر کشوری شد.
وی در بخش دیگر سخنان خود به جایگزینی بر حق کاظمی در سمت مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: من اطمینان دارم که دکتر کاظمی در تمام شاخص های گفته شده می تواند آموزش و پرورش را ارتقاء دهد و پس از عزیمت به سمت استانداری به هیچ عنوان نگران آموزش و پرورش استان نخواهم بود.
آموزش و پرورش را خانه اصلی خودم می دانم
وی با تصریح این موضوع که افتخار اصلی من معلمی است و خانه اصلی خود را آموزش و پرورش می دانم بیان کرد: مدارس جعبه سیاه جامعه هستند زیرا آینده کشور و جامعه در دل مدارس رقم می خورد و بایستی آموزش و پرورش را به قلب جامعه، مدرسه را به قلب آموزش و پرورش، مدیران و معلمان را به قلب مدرسه و دانش آموزان را به قلب خودمان تبدیل کنیم.
وی یکی از شیرین ترین خاطرات خود را در طول مدیریت آموزش و پرورش خراسان رضوی بازدید از اردوی زیارت اولی ها و هم صحبتی با آنان عنوان و در پایان برای شرح احوال بی مثال خود به قطعه شعری بسنده کرد: ز هر کران/ ز هر ز دور دست های دور/اگر بنای سربلند و استوار راستی است/ اگر که باغ دوستی است/اگر که سبزه محبتی است/قرار مهربانی و آشتی است/از معلم است .