به گزارش قدس آنلاین، جمال یزدانی در نشست «تمایز شهید آوینی از تجددستیزان» که در دفتر نهضت مردمی پوستر انقلاب برگزار شد با بیان اینکه با حقیقت آنچه شهید آوینی مدنظرش بود فاصله داریم، گفت: بیشتر تحلیلیها در مورد شهید آوینی به صورت سلیقهای بوده و تنها بخشی از شخصیت و تفکرات ایشان گفته شده و بقیه بخشها مورد غفلت قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه شهید آوینی به دنبال رسیدن به جواب یک پرسش بود و این پرسش در تمام کارهای او دیده میشود، ادامه داد: چگونگی تحقق اهداف با غایت اسلامی سؤال ذهنی شهید آوینی است که در همه کارهایش پاسخ به این سؤال را دنبال میکند.
این نویسنده و منتقد اضافه کرد: اگر از زاویه این پرسش به آثار شهید آوینی نگاه کنید، مباحث و مطالبی که شهید آوینی در آثارش طرح و بحث کرده با نگاه متفاوتتری خواهید دید.
یزدانی عنوان کرد: شهید آوینی در همه آثارش سعی دارد با ما گفتگو کند و از پاسخهای مختلفی که برای سؤالش وجود دارد میخواهد پرسش ذهنیاش را جواب بدهد و با مرور آنها به جواب نهایی که موردنظرش و در ذهنش است، برسد.
وی با بیان اینکه یک تدبر و تعمیقی در نگاه شهید آوینی وجود دارد، اضافه کرد: شهید آوینی خیلی دقیق به موضوع تمدن غرب توجه کرده، چراکه معتقد است مهمترین درگیری، درگیری انقلاب اسلامی با تمدن غربی است.
این نویسنده و منتقد افزود: شهید آوینی در رشته خودش با هنرمندانی روبهرو بود که زمانی ادعای انقلابیگری داشتند و بعد از این موضوع فاصله گرفتند و در حوزه اندیشه با اندیشمندانی روبهرو است که ادعای انقلاب اسلامی داشتند و بعد فاصله گرفتند.
وی تأکید کرد: اگر شهید آوینی در حال نقد بحث توسعه است، اندیشه نقد و سینما را با مظاهر غرب مواجه میکند، چراکه متوجه شد که یک تعارضی وجود دارد.
وی تبیین کرد: شهید آوینی در حوزه سینمایی و در جلد اول کتاب آینه جادویی عنوان میکند که آیا این ابزار قابلیت رساندن ما را به اهداف انقلاب اسلامی دارد یا نه؟
یزدانی ادامه داد: خود او در مقابل این سؤالاتی که مطرح میکند پاسخی میدهد و در حوزه سینما در بحث ابزار او به ماهیت تکنولوژی و تکنیک اشاره میکند.
این نویسنده و منتقد توضیح داد: شهید آوینی معتقد است هر مظروفی را نمیتوان در ظرف سینما ریخت، به خاطر اینکه ابزارها به خاطر غایات و اهداف درست شدهاند و برای همین رنگ و بوی آنها را میگیرند.
یزدانی بیان داشت: نتیجهگیری که شهید آوینی از این مقدمات میکند یکی از نقاط تمایزش با تجددستیزان است.
این نویسنده و منتقد اضافه کرد: شهید آوینی هشدار میدهد با غرب، نهادهایش و ابزارهایش به سادگی برخورد نکنیم؛ این تذکر، تذکر جدی است.
وی گفت: شهید آوینی معتقد بود ابزارها بلااستثنا به همان نتایج و غایت پشت سرش منجر میشوند، اگر پاسخ آری بدهیم نوعی اصالت دادن به ابرازهاست.
یزدانی ادامه داد: باید بین ذات و تاریخ سینما تفکیک قائل بشویم، تاریخ سینمای هالیوودی الزاماتی بر این ابزار حاکم کرده است.