شناسهٔ خبر: 15155361 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ممانعت سعودی ها از حج ایرانی ها سیاسی است

آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: ممانعت سعودی ها از حضور ایرانی ها در حج سیاسی است.

صاحب‌خبر -
ممانعت سعودی ها از حج ایرانی ها سیاسی استبه گزارش خبرگزاری صدا وسیما، آیت الله مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه خود، در مسجد اعظم قم با انتقاد از سیاسی کاری دولت  سعودی در امور حج گفت:  امسال هیچ مساله ای جز مساله سیاسی مانع حج ایرانی ها نشد، چرا که  آنها در عراق، یمن و سوریه شکست خوردند، می خواهند انتقام آن را در حج  بگیرند، شرایطی می گذارند که ما نمی توانیم آن شرایط را قبول کنیم.
آیت الله مکارم شیرازی خطاب به مقامات سعودی تاکید کرد: مگر حرمین شرفین، کعبه، مکه و مدینه ملک شخصی شماست که این گونه رفتار می کنید؟  مگر پیامبر اسلام(ص) متعلق به شماست؟ این اماکن مقدسه متعلق به عموم مسلمانان است چرا اینگونه رفتار می کنید؟
وی خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده عربستان به تنهایی نمی‌تواند حج را اداره کند، حوادث مرگبار سال گذشته در مسجد الحرام و منا بر اثر سوء مدیریت است.
این مرجع تقلید ادامه داد: سال‌های گذشته نیز مکرر برای حجاج حوادث اتفاق افتاد ، تجربه نشان داده که عربستان سعودی به تنهایی نمی‌تواند.
وی افزود: بنابراین بهترین راه این است که مدیریت حج و حرمین شریفین بر عهده همه مسلمانان باشد تا بتوانند جلوی این عوارض نامطلوب را بگیرند.
آیت‌ الله مکارم‌ شیرازی خاطرنشان کرد:در این مسئله مطالعاتی انجام شده و اساسنامه‌ای در حال تکمیل است تا به علمای اسلام داده شود و  مسئولان سعودی ملزم شوند که این امر را بپذیرند و این وضعیت نابسامان، سامان پیدا کند.
وی در ادامه با اشاره به ناهنجاری های اخلاقی گفت: رسانه‌های فاسد و فضاهای مجازی همانند منجلاب جامعه را آلوده می‌کنند، بنابر این باید خودمان مراقب باشیم و به دیگران هشدار دهیم.

نظر شما