صفر شدن تعرفه گمركي سوريه براي ايران به كام تركيه
از حرفهاي دوپهلوي عضو اتحاديه توليد و صادرات پوشاك تا حضور قاچاقچيان مترجم
گروه تشكلها|
برگزاري نمايشگاه در هر صنعت براي ارائه آخرين دستاوردها توسط توليدكنندگان و تاجران و از سوي ديگر توسعه بازار توليدكنندگان انجام ميشود؛ حال چندي پيش بيست و دومين نمايشگاه بينالمللي صنعت نساجي ايران، چهارمين نمايشگاه بينالمللي پوشاك و همچنين هشتمين نمايشگاه بينالمللي فرش و كفپوش با حضور مقامهاي وزارت صنعت، معدن و تجارت افتتاح شد كه اين نمايشگاه حاشيههاي زيادي را براي تشكلهاي مختلف دربرداشت. به گفته كارشناسان تشكلي؛ باتوجه به شعار امسال مبني بر اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل، مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت درصدد ارائه خدمات به توليدكنندگان خارجي هستند و به نوعي حمايت از توليدكنندگان ايراني را مورد بيمهري قرار دادهاند؛ همچنين در اين راستا برخي كارشناسان ديگر به صفر شدن تعرفه گمركي سوريه براي ايران اشاره كردند و به نوعي اعمال اين سياست را راهي براي قاچاق پوشاك ترك دانستهاند؛ اين موضوع درحالي است كه چندي پيش تركيه براي صادرات كالاهاي خود به روسيه تعرفه گمركي خود را با ايران كاهش داد و در واقع چنين شگردي را از طريق راههاي تجاري ايران و دستيابي به بازار روسيه پيادهسازي كرد.
از بالا دستور براي حمايت از سوريها آمده
در همين حال؛ رييس انجمن نساجي ايران درباره حضور فعال سوريها در اين دور از نمايشگاه به «تعادل» گفت: درحال حاضر شاهد تبليغات تعرفه صفر درصدي سوريها در چهارمين نمايشگاه پوشاك هستيم و ما به عنوان فعالان تشكلي رويه بيش از حد اين تبليغات را به گوش مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت رساندهايم. محمد مروج حسيني درباره دليل صفر شدن تعرفه سوريها اظهار كرد: طي دو سال گذشته متوليان ايران براي سوريها تعرفه نخ را صفر كردند و در اين بازه زماني ما شاهد صفر شدن تعرفه گمركي سوريها براي ايران هستيم. موضوع قابل توجه اين است كه سوريه كشوري جنگ زده است و محصولي براي واردات به ايران ندارد و ماهم به عنوان فعال تشكل نساجي تعجب ميكنيم كه چرا مسوولان كشورمان در زمينه حمايت از محصولات توليدي بايد اين طور برخورد كنند. وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا تعرفه صفر درصدي سوريه براي ايران توليد پوشاك ايراني را در معرض خطر قرار خواهد داد يا خير گفت: عملا اين نوع رفتارها در حوزه توليد پوشاك ايراني تاثيرگذار نخواهد بود؛ چراكه درصد بالايي از پوشاكهاي موجود در كشور قاچاق هستند و توليدكننده در اين راستا حضور ندارد كه بخواهد صدمه يا لطمهيي ببيند. به عبارت ديگر؛ همچنان در حوزه پوشاك ما شاهد قاچاق بيرويه هستيم و بنابراين كالايي بطور رسمي وارد كشور نميشود كه بخواهيم نگران صفر شدن گمركهاي سوري شويم. وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني براينكه آيا درباره اين نوع رفتارها مكاتباتي با وزارت صنعت داشتهايد يا خير؛ گفت: به هرحال، اعمال چنين سياستهايي دست قاچاق چيان و كلاهبرداران را در كشور باز ميكند. همچنين از سوي مقامهاي دولتي دستوري مبني بر كمك به كشور سوريه داده شده و بنابراين در اين دور از نمايشگاه دست سوريها را براي هر نوع تبليغ باز گذاشتهاند.
بي نظمي در فضاي نمايشگاه نساجي و پوشاك
از سوي ديگر؛ يك عضو تشكلي درباره نمايشگاه امسال به «تعادل» گفت: بيست و دومين نمايشگاه بينالمللي صنعت نساجي ايران و چهارمين نمايشگاه بينالمللي پوشاك و هشتمين نمايشگاه بينالمللي فرش و كفپوش درحالي با حضور مديران و دستاندركاران صنايع نساجي كشور و مديران و مسوولان دولتي برگزار شد كه اين نمايشگاه با بينظميهايي روبهرو بود و متاسفانه در بخش صنعت پوشاك بيشترين غرفهها به كشور چين اختصاص داشت. علي دره ذري با اشاره به حضور شركتها در اين نمايشگاه توضيح داد: در بيست و دومين نمايشگاه بينالمللي صنعت نساجي ايران كه با نظارت انجمن صنايع نساجي ايران برگزار شده است حدود 340شركت داخلي و خارجي از جمهوري اسلامي ايران و 15كشور خارجي، جديدترين توليدها، خدمات و دستاوردهاي اين صنعت را عرضه و به نمايش گذاشتهاند. به عبارت ديگر؛ از اين تعداد مورد اشاره 140شركت داخلي و 200شركت خارجي و از كشورهاي، فرانسه، اتريش، بلژيك، انگلستان، تايلند، كره جنوبي، اسپانيا، ايتاليا، تركيه، ژاپن، هندوستان، پاكستان، چين، تايوان و آلمان هستند و متاسفانه در بخش پوشاك نيز كشورهايي همچون سوريه به بحث تبليغ و تعرفه صفر درصدي پرداختهاند كه اين موضوع ميتواند براي بخش پوشاك كشور خطرآفرين باشد. وي در ادامه توضيح داد: در نمايشگاه امسال بيشترين و بهترين سالنها به كشورهايي چون سوريه و چين اختصاص داشت؛ درحالي كه امسال ما شاهد شعار اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل هستيم اما متاسفانه در بخش برگزاري نمايشگاه شاهد بيتوجهي مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بودهايم. درهذري با اشاره به بيتوجهي وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمينه جانمايي غرفههاي توليدكنندههاي داخلي اظهار كرد: مسوولان ما در برگزاري نمايشگاهها و معرفي صنايع، بايد به ظرفيت و پتانسيلهاي داخلي خود توجه بيشتري داشته باشند و بنابراين بايد در سياستهاي خود در بخش برگزاري نمايشگاه به توليدهاي خود اهميت دهند؛ اين موضوع درحالي است كه همه ساله ما شاهد مطرح شدن برندهاي خارجي هستيم؛ به عنوان مثال متوليان تشكلي امسال نسبت به نحوه برگزاري و جانمايي برندهاي داخلي كشورمان اعتراض دارند و اين موضوع را از طريق اتحاديه كشبافان نساجي پيگيري و به گوش مسوولان رساندهاند كه اميدواريم با برطرف شدن اين نوع موانع در بخش توليد نساجي ما شاهد وضعيت مناسبتري باشيم.
وزير صنعت توليدكنندگان پوشاك را دور زد
در عين حال؛ يكي از اعضاي كميته اجرايي نمايشگاه درباره نحوه برگزاري گفت: به عنوان يكي از اعضاي كميته برگزاري، هيچ اطلاعي از حضور تركها و سوريها نداشتم و بعيد ميدانستم كه صحت داشته باشد؛ چراكه يك سال مداوم است كه دنبال سالن و فضاي مورد نياز در زمان خوبي هستيم تا اين نمايشگاه را بهتر از سه دوره گذشته برگزار كنيم و بعد از تمام تلاشها و رايزنيها و استفاده از تمام ارتباطات اعضا با مسوولان مربوطه، بعيد ميدانستم تركها و سوريها به اين راحتي سالن بگيرند، در حالي كه ما يك سال است در حال تلاشيم كه غرفههاي مناسبي براي پوشاك به دست آوريم و درنهايت توانستيم ٣٣٠٠متر فضا جهت اعضا و ايرانيها بگيريم؛ اين موضوع درحالي است كه متاسفانه متوجه شدم چندي پيش خيلي راحت و ظرف دو ماه تركها و سوريها با دستور وزير ١٢٠٠متر فضاي نمايشگاهي در كنار ايران اخذ كردهاند. در اين باره بايد بگويم كه تركها و سوريها هم همزمان با ما متراژ غرفههاي خود را گرفتند. شاهرخ جعفري در ادامه عنوان كرد: متاسفانه از سوي اتحاديه پوشاك و ديگر تشكلها بيشترين هجمهها با ماست و به عبارت ديگر؛ آقاي نعمتزاده و افخمي در زمينه حمايت از توليد پوشاك ايراني ما را دور زدند. در واقع، ما به عنوان متولي پوشاك با آقاي نعمتزاده و افخمي در زمينه نحوه برخورد وتقسيمبندي غرفههاي نمايشگاهي مكاتباتي را انجام داديم كه آنها نيز نسبت به اين مكاتبات كه جهت حمايت از توليد داخل بود مخالفت كردند.
اظهارات دو پهلو
جعفري در ادامه در پاسخ به اين پرسش كه «شما در جمع رسانهها از حضور سوريها و تركها اظهار بياطلاعي كردهايد، اين موضوع درحالي است كه خود متولي امور نمايشگاهي بودهايد»، گفت: متاسفانه هجمههاي مردم هم در اين راستا است. موضوعي كه وجوددارد اين است كه شركت سامع پاد نوين رابطه نمايشگاهي ما با وزارت صنعت بود و قرار بود كه آنها سهم توليدكنندگان ايراني را افزايش دهند كه متاسفانه آنها هم نتوانستند اقدام قابل قبولي را ارائه دهند و در اين ميان و از نظر توليدكنندگان
«اتحاديه توليد و صادرات پوشاك» مقصر اصلي است.
وي ادامه داد: متاسفانه فضاي سالن خليج فارس به دليل وسعت اندك فضاي مفيد آنكه حدود ۳۳۰۰متر مربع و در دو طبقه است، براي توليدكنندگان پوشاك چندان مناسب نبود، لذا با همكاري انجمن صنايع پوشاك ايران تقاضاي سالني با متراژ بيشتري را مطرح كرديم، زيرا هدف ما برگزاري يك نمايشگاه موثر، پربار و شايسته است، اما متاسفانه توجهي به درخواست ما نشد.
حضور قاچاقچيان مترجم
عضو هياتمديره اتحاديه توليد و صادرات پوشاك با اشاره به اينكه در نمايشگاههاي دوره گذشته به دليل عدم همكاري مسوولان برگزاري نمايشگاه و دولت، نتوانستيم تبليغات گسترده و موثري انجام دهيم، تصريح كرد: با توجه به افزايش قيمت اجاره غرفهها، بسياري از شركتكنندگان دورههاي قبلي، از حضور در نمايشگاه امسال انصراف دادند، ضمن اينكه حضور تركها در دورههاي قبل موجب آزردگي خاطر آنان شده بود و اعتقاد داشتند كه با وجود شرايط نامطلوب اقتصادي، هزينههاي سنگين تبليغات حضور ايرانيها در نمايشگاه توسط خودشان تقبل شده، اما اغلب مشتريان به سالن تركيه مراجعه و از آن بازديد ميكردند، به اين ترتيب شرايط به نام ما و به كام توليدكنندگان و بازرگانان تركيه پيش رفت. عضو كميته برگزاري نمايشگاه پوشاك يادآور شد: در سالن تركيه، علاوه بر حضور توليدكنندگان پوشاك، چندين نفر در كسوت مترجم اما درواقع قاچاقچي پوشاك تردد داشتند و به جلب نظر بازديدكنندگان براي خريد پوشاك تركيه ميپرداختند.
ماجراي برگزاري نمايشگاه پوشاك امسال
جعفري با اشاره به برنامهريزي انجام شده براي برگزاري نمايشگاه پوشاك امسال، گفت: خرداد امسال، مسوول برگزاري نمايشگاه پوشاك از سوي سازمان توسعه تجارت پيشنهاد كرد كه برگزاري نمايشگاه پوشاك از شهريورماه و همزمان با نمايشگاه نساجي تهران به مرداد ماه موكول شود و در ازاي آن، سالن آلمان كه سالني به مراتب وسيعتر و مناسبتر است در اختيار توليدكنندگان پوشاك قرار گيرد و با وجود اينكه مرداد، زمان مناسبي براي فعالان صنعت پوشاك كشور نيست، با اعتماد به وعده مسوولان مبني بر اختصاص سالن وسيعتر و فضاي مناسبتر اين پيشنهاد را پذيرفتيم. عضو هياتمديره اتحاديه توليد و صادرات نساجي و پوشاك تصريح كرد: از خرداد، فعاليتهاي مربوط به ثبت نام غرفهداران و تبليغات برگزاري نمايشگاه آغاز شد؛ اما اواخر تيرماه شركت برگزاري نمايشگاه پوشاك اعلام كرد كه موفق به ثبتنام شركتكنندگان خارجي در اين نمايشگاه نشده است، لذا قادر به تقبل هزينههاي نمايشگاه نيست و برگزاري نمايشگاه مذكور برايش مقرون به صرفه نخواهد بود. جعفري اضافه كرد: با توجه به افزايش اجارهبهاي غرفهها، مبلغ چنداني براي انجام تبليغات گسترده تلويزيوني و نصب بيلبورد در سطح شهر باقي نميماند. پس چارهيي نداشتيم كه به همان منوال قبلي، يعني سالن خليج فارس و فضاي ۳۳۰۰متر مربعي بسنده كنيم؛ زماني كه موضوع را با مجري برگزاري نمايشگاه در ميان گذاشتيم، در نهايت تعجب، متوجه واگذاري سالن خليج فارس به نمايشگاه ديگري شديم. وي گفت: از يكسو نمايشگاه مرداد و سالن آلمان را از دست داديم و از طرف ديگر سالن خليج فارس در اختيارمان قرار نگرفت، مدير برگزاري نمايشگاه قول مساعد داد تا يك سالن مناسب در اختيار توليدكنندگان پوشاك قرار دهد كه در نهايت يك سالن پيش ساخته با ۳۲۰۰متر مربع فضاي مفيد، سهم صنعت پوشاك ايران شد در حالي كه تعدادي از غرفهداران بهدليل فضاي محدود غرفهها، با آزردگي خاطر از حضور در نمايشگاه انصراف دادند.
حضور توليدكنندگان پوشاك تركيه و سوريه شوكهمان كرد
عضو هياتمديره اتحاديه توليد و صادرات نساجي و پوشاك با بيان اينكه تاكنون حدود ۵۰ شركت ايراني براي حضور در نمايشگاه پوشاك ايران ثبتنام كردهاند، گفت: تبليغات گسترده در سراسر كشور را آغاز كرديم و حدود ۹۰نفر با سرمايههاي شخصي شركتكنندگان به صورت خودجوش و نه حمايت دولت يا سازمان خاصي در شهرهاي مختلف كشور به توزيع تراكتها و بروشورهاي نمايشگاه در مراكز خريد و فروشگاههاي عرضه پوشاك پرداختند. جعفري با انتقاد نسبت به عدم حمايت مسوولان و نهادهاي مرتبط افزود: كارگروه ساماندهي مد و لباس وزارت ارشاد، تنها نهادي به شمار ميآيد كه آمادگي خود را جهت برگزاري يك نمايشگاه موفق و باشكوه اعلام كرد. وي همچنين به دريافت نامهيي اشاره كرد كه با خواندن آن، خستگيهاي كار براي دريافت سالن مناسب بر تنشان مانده است و گفت: خبر حضور توليدكنندگان پوشاك تركيه و سوريه در سالن خليج فارس شوكهكننده بود كه موضوع را با مدير برگزاري نمايشگاه در ميان گذاشتيم كه او هم پاسخ داد كه «از سوي مقامات ارشد به من دستور داده شده ۸۰۰متر فضاي مفيد نمايشگاه به توليدكنندگان پوشاك تركيه و ۴۰۰متر به توليدكنندگان سوريه اختصاص يابد».
∎