شناسهٔ خبر: 15142416 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کاروکارگر | لینک خبر

سوادآموزی ۲۰۰۰ دختر عشایر

صاحب‌خبر -

کاروکارگر-باوجودپیشرفت علم وفناوری هنوزهم افرادبسیاری هستندکه ازاین حق طبیعی بی بهره اند.وازنظرایران به گفته معاون امور زنان و خانواده‌ریاست جمهوری سوادآموزی به عنوان فرصت دومی برای جبران حقوق معطل مانده افراد محروم از سواد است..
درهمین رابطه مولاوردی گفته است: میزان بهره‌مندی مردم از حداقل سواد خواندن از شاخص‌های توسعه جوامع و موتور متحرک توسعه جوامع است. سواد در تعریف سنتی توانایی خواندن و نوشتن است و در مفهوم نوین به سطحی از خواندن که برای ارتباط کفایت می‌کند، اطلاق می‌شود.
وی به نقش زنان، کودکان و آموزش آنها اشاره کرده و گفته است: نقش زنان و کودکان و آموزش به آنها از محورهای اساسی است که می‌تواند در کاهش آسیب‌پذیری کشورها موثر باشد.
جمهوری اسلامی از بدو پیروزی انقلاب برای سوادآموزی تلاش بسیاری به کار بسته است و در نرخ سوادآموزی زنان پیشرفت چشمگیری داشته است به گونه‌ای که نرخ رشد سواد در این گروه ۱۷.۴ در سال ۴۵ به ۸۱.۱ درصد در سال ۹۰ رسیده است.
مولاوردی با بیان اینکه زنان در مناطق محروم به ویژه مناطق مرزی به اذعان کارشناسان باید مورد توجه ویژه قرار بگیرند، گفته: اگرچه نرخ پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی برای دختران به ۹۹.۶ درصد رسیده است، اما شاهد هستیم که در برخی استان‌های مرزی درصدی از دختران از تحصیل باز می‌مانند و در بزرگسالی برای آموزش آنها هزینه‌های بیشتری به جامعه تحمیل می‌شود.
درهمین خصوص وی بااشاره به اینکه دوسوم بی‌سوادان جهان را زنان تشکیل می‌دهند و ۷۰ درصد فقرای جهان نیز زن هستندگفته است: این نشان دهنده رابطه مستقیم فقر و سواد است. در ایران بیشترین درصد زنان بی‌سواد در روستاها ساکنند و فاکتور جغرافیا و محل زندگی نیز در این زمینه بی‌تاثیر نیست.معاون امور زنان و خانواده‌ریاست جمهوری با بیان اینکه ۷۹ درصد فعالیت‌های سوادآموزی در دولت یازدهم معطوف به زنان است، گفته است: همچنین ۵۰ درصد فعالیت‌های سوادآموزی معطوف به روستاها است.
 معاونت زنان و خانواده در راستای رشد سوادآموزی دختران در روستاها اقداماتی انجام داده و برای توانمندسازی مربیان سوادآموزی برای زنان عشایر برنامه‌هایی داشته است به گونه‌ای که با آموزش ۴۰۰ مربی موفق به سوادآموزی ۲۰۰۰ دختر عشایر در استان‌هایی چون کهگیلویه و بویراحمد، فارس، اردبیل و آذربایجان شرقی شده استباوجوداقدامات خوب دولت برای ریشه کنی بی سوادی اماهنوزهم برای رفع این مشکل جای کاربیشتری دارد.چراکه این معضل نه تنها درایران بلکه دردنیا ریشه دوانده است.کمیسیون ملی یونسکونیزبه ارائه آماردراین زمینه پرداخته است.دبیر کل کمیسیون ملی یونسکودراین باره  گفته است: اکنون ۷۵۸ میلیون بزرگسال بی سواد در جهان وجود دارد که دو سوم از آنها زنان هستند. نرخ بی سوادی از سال ۲۰۰۰ که حدود ۱۸ درصد بود، در سال ۲۰۰۵ به ۱۴ درصد رسیده است. با توجه به اینکه طبق برنامه آموزش برای همه قرار بود تا ۲۰۱۵ نرخ بی سوادی تا ۵۰ درصد کاهش یابد، این هدف تحقق نیافت.وی تصریح کرده: از بین ۷۳ کشوری که دارای نرخ سوادآموزی کمتر از ۹۵ درصد در سال ۲۰۰۰ بودند، تنها ۱۷ کشور موفق شدند نرخ بی سوادی خود را تا سال ۲۰۱۵ به نصف برسانند.دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو اضافه کرده است: تقریبا ۵۸ میلیون کودک در سال ۲۰۱۲ از مدرسه بازماندند و حدود ۱۰۰ میلیون کودک آموزش دوره ابتدایی را به پایان نرساندنددراین راستارئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به کاهش اختلاف باسوادی در مناطق شهری و روستایی و روند رو به رشد باسواد جوانان ایرانی، گفته: هنوز بخشی از کودکان که در شرایط سخت زندگی می‌کنند از تحصیل بازمی‌مانند.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفته است: سوادآوزی کشور به گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال متمرکز شده و از حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفری که در سرشماری سال ۱۳۹۰ خود را بی‌سواد اعلام کرده بودند، و حدود ۷ درصد جمعیت این گروه سنی را تشکیل می‌دادند، حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر باقی‌مانده است که تقریباً ۴ درصد جمعیت این گروه را شامل می‌شود. باوجوداینکه اقدامات سازنده ای درجهت مقابله بابی سوادی شده است اماهنوزباتوجه به آمارمسئولین
 امرتعدادزیادی بامشکل بی سوادی مواجه اندونیازاست که دولت توجه بیشتروویژه ای نسبت به این موضوع داشته وباشتاب زیادی برای حل این موضوع گام بردارد.