نقشههای احداث مترو در برج طغرل به میراث فرهنگی رسید
مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان شهر ری تاکید کرد: تجهیز کارگاه ایجاد مترو در محدودهی «برج طغرل» و «قبرستان ابنبابویه» متوقف شده و تا بررسی کامل منطقه این کار آغاز نمیشود.
صاحبخبر - به گزارش پانا از شهرستان های استان تهران ، سید احمد محیط طباطبایی عضو شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران اوایل هفته از آغاز به کار عملیات احداث مترو در محدودهی تاریخی برج طغرل و قبرستان ابنبابویه خبر داد، اقدامی که در چند متری برج طغرلِ ۸۰۰ ساله، بار دیگر و با وجود توقف کار از سوی میراث فرهنگی، توسط شرکت مترو با هدف تجهیز کارگاه از سر گرفته شد.
امیر مسیب رحیمزاده مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان شهرری گفت: در قدم نخست شرکت مترو هیچ استعلامی از میراث فرهنگی برای آغاز این پروژه و در این محدودهی تاریخی نکرده بود، بنابراین پس از این که متوجه آغاز تجهیز کارگاه ایجاد مترو در محدوده مکانی این دو بنای تاریخی میشود، کار را متوقف میکند.
او با بیان این که میراث فرهنگی دو روز پس از آغاز عملیات یعنی در زمان حفر چاهک با هدف مطالعات زمینشناسی متوجه این پروژه شد، میافزاید: با دو نامه در یکم و دوم شهریور ماه از سوی میراث فرهنگی و شهرداری کار را متوقف کرد و نقشههای مترو برای بررسی توسط میراث فرهنگی از مسئولان شرکت مترو گرفته شد که در حال حاضر در حال بررسی آنها هستیم.
وی با اشاره به برگزاری نخستین جلسه در این زمینه با مجری سرپرست خط شش مترو در شهرری بیان میکند: نخستین ابعاد این اتفاق در کمیته شورای فنی استان تهران بررسی و اعلام شد پس از ده روز در بیستم شهریور یک جلسه مشترک با حضور کارشناسان میراث فرهنگی و مترو برگزار شود تا دغدغهها درباره خطراتی که آثار تاریخی در مسیر مترو را تهدید میکند مطرح و بررسی شوند.
رحیمزاده با بیان اینکه احتمالا حوزهی آبریز چشمهعلی در زمان انجام حفاری تونل مترو آسیب ببیند، ادامه میدهد: دغدغهی ما بناهای تاریخی مانند برج طغرل، قبرستان ابن بابویه، دژ رشکان، باروی ری و برخی آثار در مسیر خیابان فداییان اسلام مانند، کاروانسرای شاهعباسی، بازار تاریخی ری و حرم شاهعبدالعظیم (ع) است که احتمالا در مسیر ایجاد خط شش مترو دچار آسیبهایی شوند.
وی این بناهای تاریخی را آثار سطحی میداند و میگوید: در این بررسیها باید مراقب آثار زیرسطحی نیز باشیم که این کار نیازمند انجام مطالعات باستانشناسی است تا در صورتی که این مجموعه مسیر آسیب نبیند راههای دیگر نیز بررسی شوند.
به گفته مدیر اداره میراث فرهنگی شهرستان شهرری، کمیته شورای فنی میراث فرهنگی استان تهران باید تعویض مسیر خط شش از این مسیر یا بالا و پایین رفتن عمق تونل را نیز بررسی و اگر به نتیجه رسید آن را به شرکت مترو اعلام کند.
رحیم زاده گفت: مسیر خط شش مترو شهرری قرار است در این محدوده پس از ایستگاه دولتآباد، ایستگاههایی در کارخانه سیمان ری، برج طغرل، حرم حضرت شاه عبدالعظیم (ع) و در ادامه ضلع شرقی حرم را ایجاد کند.
/خبرنگار:الهام مرادی/∎