به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، حجتالاسلام والمسلمین علی اکبر صادقی رشاد در آیین افتتاح سال تحصیلی حوزههای علمیه برادران و خواهران استان تهران که با حضور آیتالله نوری همدانی در مصلی بزرگ آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) برگزار شد، ضمن خیر مقدم به آیتالله نوری همدانی اظهار داشت: آیتالله نوری همدانی فقیه و مرجع تقلید مجاهد، شجاع و بصیر هستند.
وی با اشاره به انتصاب آیتالله علیرضا اعرافی بهعنوان مدیر حوزههای علمیه کشور گفت: انتصاب آیتالله اعرافی به مسئولیت حوزههای علمیه کشور انتصابی شایسته است و منتظر تحولات چشمگیر در زمان مدیریت وی در حوزه علمیه هستیم.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رئیس شورای عالی حوزههای علمیه استان تهران، با بیان اینکه امسال 200 سالگی تاسیس حوزه علمیه متاخر استان تهران است، عنوان کرد: سابقه حوزه علمیه در استان تهران بسیار کهن است. حوزه علمیه استان تهران عمری به درازای حیات بشریت است.
وی تاکید کرد: بزرگترین مفسران از حوزه علمیه ری و تهران برخواستند و استان تهران به شهر هزار حکیم شهره است.
رشاد با اشاره به ویژهبرنامههای حوزه علمیه استان تهران در سال جاری بیان داشت: حوزه علمیه استان تهران در راستای برگزاری کنگره و نشستهای تخصصی برنامهریزی کرده است. تالیف آثار ارزشمند و همایشهای تخصصی از دیگر برنامههای حوزه علمیه استان تهران در سال جاری است.
* تشکیل ستاد برگزاری مراسم 200 سالگی حوزه علمیه استان تهران
وی از تشکیل ستاد برگزاری مراسم 200 سالگی حوزه علمیه استان تهران خبر داد و گفت: شورای حوزههای علمیه استان تهران برنامههای مدون و جامعی را برای امسال برنامهریزی کرده است و امسال سال خاصی برای حوزههای علمیه استان تهران است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رئیس شورای عالی حوزههای علمیه استان تهران با تأکید بر احیای حوزههای علمیه استان تهران خاطرنشان کرد: جایگاه حوزه علمیه استان تهران در تاریخ بسیار مهم است و این حوزه در طول تاریخ پشتوانه حوزه علمیه نجف بوده است.
وی ادامه داد: حوزه علمیه استان تهران موفقیتهای نهضت تنباکو و نهضت مشروطه را رقم زد و ضامن موفقیتهای این دو نهضت بزرگ است.
* رونق و قوام حوزههای علمیه خواهران در استان تهران
رشاد با اشاره به توفیقات حوزههای علمیه استان تهران اظهار داشت: یکی از افتخارات حوزه علمیه تهران شکوفایی و رونق بخش خواهران این حوزه است و میتوان گفت رونق و قوام حوزههای علمیه خواهران در استان تهران در کمتر استانی میتوان شاهد بود.
وی ضمن قدردانی از تلاشهای بخش خواهران حوزههای علمیه استان تهران تاکید کرد: بخش خواهران حوزههای علمیه استان تهران قوام، پویایی و فعالیتهای ویژهای دارد.
* حوزه علمیه کم اشکالترین مجموعه علمی کشور است
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حوزه علمیه را کماشکالترین مجموعه علمی کشور دانست و گفت: این مهم به دلیل قدمت، تلاش جدی و جهادی در حوزههای علمیه استان تهران است.
وی با اشاره به اینکه بعضی اشکالات کلی در حوزه علمیه وجود دارد که رفع آن میتواند بخش عمدهای از مشکلات این مجموعه علمی را حل کند، افزود: متون درسی، کتابهای درسی و طولانی بودن سالهای تحصیلی از جمله مشکلات حوزههای علمیه است.
رشاد از تألیف کتاب نظام علمی آموزش خبر داد و عنوان کرد: در این کتاب به بخشی از مشکلات در حوزه نظام علمی آموزش اشاره شده است.
* 2 مشکل اساسی حوزه علمیه
وی با بیان اینکه حوزه علمیه با دو مشکل اساسی روبرو است، خاطرنشان کرد: اگر این دو مشکل مرتفع شود بالغ بر 70 تا 80 درصد مشکلات حوزه علمیه رفع میشود.
رئیس شورای عالی حوزههای علمیه استان تهران، روشهای آموزشی و سنجش تحصیلی را دو مشکل اساسی حوزه علمیه دانست و تاکید کرد: حوزه علمیه کم اشکالترین نهاد در کشور است و این امر ثمره قدمت، تلاش و اخلاص مدیران حوزه علمیه بوده است اما با با این وجود باز مشکلاتی وجود دارد که با رفع اندکی از آنها بسیاری از مشکلات حل میشود.
وی بیان کرد: متأسفانه روشهای آموزش در حوزههای علمیه همانند روشهای دانشگاهی و آموزش و پرورش، خطیب مستمع است یعنی استاد خطابه میگوید و طلاب به عنوان مستمع بدان گوش فرا میدهد این غلطترین روش آموزش به محسوب میشود.
رشاد افزود: این روش تحصیل برای پایه اول تا سوم حوزه علمیه مناسب است اما پس از این مقطع روش نادرستی برای آموزش است.
وی با بیان اینکه اصلاح روشهای آموزشی سبب رفع مشکلات موجود در کتابها میشود، در سبک سامرائی طلبه و محصل نقش فعال و تاثیرگذاری در روند تعلیم و تربیت دارد و استاد فرا دهنده و آموزشگر نیست بلکه هادی و ناظر است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی روش سنجش تحصیلی را دومین مشکل اساسی حوزه علمیه خواند و گفت: امروز سنجش تحصیلی در حوزههای علمیه بر اساس آزمونهای دانشگاهی و آموزش پرورش که برگرفته از روشهای غربی است صورت میپذیرد و این بدترین روش آزمون محسوب میشود چرا که در این روش از طلبه و دانش آموز بهعنوان یک متهم آزمون گرفته میشود در حالی که استفاده از دیگر روشها سبب حفظ حریم و کرامت محصل و در نهایت موجب اعتماد به نفس و ارتقای سواد علمی طلبه و محصل میشود.
وی تأکید کرد: شورای حوزه علمیه استان تهران در تاکنون 15 روش را برای روش تحصیلی و سنجش تحصیلی ارائه داده است و امید است با هماهنگی حوزه علمیه قم و اصلاح این دو مهم بهزودی شاهد رفع این مشکلها باشیم.
رئیس شورای عالی حوزههای علمیه استان تهران در پایان با اشاره به نظر رهبر معظم انقلاب در ارتباط با حوزههای علمیه استان تهران تصریح کرد: جای شادی و خرسندی است که رهبر معظم انقلاب صبح امروز در آغاز جلسه درس خارج نسبت به انسجام، تحول و همگرایی حوزه علمیه تهران اظهار لطف کردند.
به گزارش فارس، مراسم آغاز سال تحصیلی جدید (96 ـ 95) حوزههای علمیه برادران و خواهران استان تهران روز سه شنبه با حضور آیتالله حسین نوری همدانی از مراجع عظام تقلید در مصلی بزرگ آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) برگزار شد.
جمعی از علما و اساتید حوزههای علمیه از جمله آیتالله محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، آیتالله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران، آیتالله محمد محمدی ری شهری تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) و عضو مجلس خبرگان رهبری، آیتالله علیرضا اعرافی مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور، حجتالاسلام علی اکبر صادقی رشاد رئیس شورای عالی حوزههای علمیه استان تهران، حجتالاسلام حبیباله غفوری رئیس حوزههای علمیه تهران، حجتالاسلام نقی مهدویخواه معاون حوزههای علمیه استان تهران و جمعی دیگر از فضلای حوزه علمیه، مدیران مدارس علمیه استان تهران و هزاران طلبه در این مراسم حضور داشتند.
انتهای پیام/2462/ذ40
کانال تلگرام خبرگزاری فارس در جنوب تهران
∎