رئیس پژوهشگاه آموزش و پرورش:
تنها 70 درصد از آموزش در اختیار نهاد تعلیم و تربیت است
رئیس پژوهشگاه آموزش و پرورش گفت: تنها 70 درصد از آموزش در اختیار نهاد تعلیم و تربیت است و 30 درصد آن مربوط به سایر نهادهاست که باید در این زمینه آموزش و پرورش را یاری کنند.
صاحبخبر - به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ علیرضا عصاره در همایش سواد آموزی که امروز سه شنبه 16 شهریورماه به مناسبت روز جهانی سوادآموزی 2016 در مدرسه دارالفنون برگزار شد اظهار داشت: آموزش در سنین کودکی برای خواندن و نوشتن سرعت بیشتری دارد اما در بزرگسالی این سرعت کاهش می یابد باید سعی کنیم از روشهای مختلف برای آموزش بزرگسالان استفاده کنیم .
وی افزود: در عصر حاضر سرعت پردازش اطلاعات بسیار بالاست و ما همواره با فرسودگی اطلاعات مواجهیم باید هر لحظه اطلاعات خود را به روز کنیم ممکن است یک دانش آموز پس از طی دوره تحصیلات خود نتواند از اطلاعاتش به خوبی استفاده کند بنابراین ما باید همه مطالب درسی را قابل فهم ارائه کنیم و مبانی فکر کردن ، جستجوگری و شناسایی مسئله را به دانش آموزان آموزش دهیم.
رئیس پژوهشگاه آموزش و پرورش ادامه داد: ما باید روحیه پژوهشگری و پرسشگری را در دانش آموزان خود تقویت کنیم تا بتوانند اطلاعات خود را به روز کنند. آموزش بزرگسالان و کودکان متفاوت است و آموزش کودکان یک آموزش منطقی و سیستمی است اما آموزش بزرگسالان موضوعی پیچیده است و روشها برای هر کدام متفاوت است بنابراین ما باید قدرت خود راهبری برای یادگیری به آنها آموزش دهیم.
وی گفت: آموزش در کودکان محتوامحور است اما هدف از یادگیری در بزرگسالان مشکل محور و عملکرد محور است و آنها اعتماد به نفس بیشتری دارند و آماده آن هستند تا چیزهایی را که نیاز دارند را آموزش ببینند. بنابراین لازم است تا ما افراد لازم التعلیمی را به 100 درصد برسانیم تا بتوانیم بی سوادی را به طور کلی ریشه کن کنیم.
عصاره ادامه داد: امروز دیگر سازمان جهانی یونسکو سواد را تنها مهارت خواندن، نوشتن و حساب کردن نمی داند بلکه دو عامل دیگر یعنی شناخت یک زبان بین المللی و آشنایی با رایانه نیز جز سوادآموزی تلقی می شود. پس لازم است برای اینکه بتوانیم اطلاعات را در بزرگسالی به روز کنیم آموزشهای ضمن خدمت برای آنها داشته باشیم که خوشبختانه مسئولان آموزش و پرورش و سوادآموزی در این زمینه فعال هستند.
وی افزود:تنها 70 درصد از آموزش در اختیار نهاد تعلیم و تربیت است و 30 درصد آن مربوط به سایر نهادهاست که باید در این زمینه آموزش و پرورش را یاری کنند.∎