به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، فردین اخلاقیان در نشست مجمع نمایندگان کردستان با رؤسای دانشگاهها و مراکز عالی استان که در دانشگاه کردستان برگزار شد، اظهار کرد: نظام آموزش عالی کشور ما در کنار درونگرایی مشکلاتی زیادی را دارد که حل بخش قابل توجهی از آن نیازمند دخالت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است.
وی ایجاد تعامل هرچه بیشتر در بین جامعه دانشگاهی و نمایندگان مجلس را ضروری دانست و تصریح کرد: سیستم مجلس از مظاهر دموکراسی در جامعه بوده و از سوی دیگر قانون حق نظارت و تفحص در تمام امور را به نمایندگان مردم در مجلس داده است که همین امر موجب شده که مردم و مسؤولان برای رفع تنگناها و مشکلات به نمایندگان خود رجوع کنند.
رئیس دانشگاه کردستان گفت: نمایندگان و تعامل جدی با آنها میتواند ظرفیت بسیار خوبی برای رفع مشکلات و توسعه در استان باشد.
اخلاقیان بر بهرهگیری هرچه بیشتر مدیران و مسؤولان از ظرفیت نمایندگان مجلس برای رفع مشکلات و توسعه استان تأکید کرد و اظهار داشت: بدنه آموزش عالی نیز ظرفیت بسیار خوبی بری مشاوره و ارائه راهکارها رفع مشکلات است.
وی با اشاره به بخشی از مشکلات استان در حوزه دانشگاهها افزود: پوشش ناکافی آموزش عالی در استان از مهمترین چالشها در این حوزه است.
به گفته اخلاقیان، کردستان، استانی توسعه نیافته بوده و در اکثر شاخصها جزء استانهای آخر کشور است و این مهم در بحث آموزشهای عالی نیز صدق میکند.
وی با بیان اینکه کردستان 2 درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده است و قاعدتاً باید 2 درصد جمعیت دانشجویی را نیز داشته باشد، اظهار کرد: 1.25 درصد از دانشجویان کل کشور مربوط به استان کردستان است و این نشان میدهد در این شاخص نیز با میانگین کشوری فاصله داریم.
رئیس دانشگاه کردستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر 4 هزار از جمعیت استان از تحصیل در مراکز آموزش عالی محروم هستند و این رقم قابل توجهی است.
رئیس دانشگاه کردستان افزود: متوسط دانشجویان در مراکز غیردولتی در کشور 41 درصد و در استان ما حدود 31 درصد است و این نشان میدهد که سیستم غیردولتی نیز از توسعه کافی برخوردار نشده است.
اخلاقیان تصریح کرد: شاید یکی از دلایل عدم توسعه یافتگی سیستم آموزش عالی غیردولتی در کردستان پایین بودن درآمد سرانه و مشکلات اقتصادی مردم است.
به گفته وی، در بخش دولتی نیز در حالی که استانهایی مانند همدان 6 دانشگاه دولتی دارد تنها ظرفیت دانشگاه دولتی در استان ما دانشگاه کردستان است و این امر موجب شده به جای 2 درصد از جمعیت دانشجو در دانشگاههای دولتی ما سهمی 1.4 درصدی را داشته باشیم.
رئیس دانشگاه کردستان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بومیگزینی در بدنه نظام آموزش عالی موجب شده که انتخابهای منطقهای شود و در چنین شرایطی وقتی دانشگاه کردستان نیز ظرفیت کافی ندارد تعداد زیادی از دانشجویان از تحصیل بازمیمانند.
اخلاقیان با بیان اینکه کردستان تنها استانی است که دواطلبین کنکور آن رویه کاهشی را ندارد، گفت: توسعه رشتهها باید براساس آمایش استان تعریف شود.
وی اظهار کرد: در تعریف رشتههای دانشگاهی آمایش کشاورزی، وضعیت و ظرفیتهای بخش صنعت و سایر تواناییها و ظرفیتها باید دیده شود و با استفاده از توسعه نیافتگی بستر را برای توسعه فراهم کرد.
رئیس دانشگاه کردستان به اجرای دو پروژه دانشگاه در سقز و قروه اشاره کرد و افزود: علیرغم اینکه این دو مرکز دانشگاهی از مصوبات سفر رئیس جمهوری و در حال احداث هستند مجوز آنها از وزارت صادر نمیشود و بر این باور هستند که ساختمان ساخته شده مهم نیست.
اخلاقیان با بیان اینکه حل این مشکل نیازمند مداخله نمایندگان مجلس است، تصریح کرد: آمایش آموزش عالی استانی در اکثر استانها انجام شده و باید در استان ما نیز تحقق پیدا کند.
وی بر ایجاد سیستم نظارتی قویتری بر نظام آموزش عالی در استان تأکید کرد و گفت: تعریف و اجرای برنامههای مشترک بین دانشگاههای استان از دیگر نیازهایی است که باید در تحقق آن گامهای اساسی با حمایت نمایندگان برداشته شود.
انتهای پیام/79002/ت40
∎