به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا؛ حمیدرضا کفاش صبح امروز سه شنبه 16 شهریور ماه در مراسم نوزدهمین دوره طرح ملی 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه سراسر کشور با حضور مسئولان نمایشگاه های کتاب مدارس سراسر کشور در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد ضمن تشکر از صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ترویج فرهنگ کتابخوانی در مدارس اظهار داشت: در پژوهشی که انجام شده دانش آموزان جز کتابخوان ترین اقشار جامعه معرفی شدند و معلمان و مربیان را مبلغان کتابخوانی دانستند .
وی افزود: اغلب ما آنچه داریم از دوران کودکی و نوجوانی مان است و یادگیری های دوران میانسالی و کهنسالی به سرعت از بین می رود لذا در دوره کودکی و نوجوانی کتابخوانی فوق العاده مهم است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در خصوص همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با آموزش و پرورش در این خصوص گفت: رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت تدبیر و امید در حوزه آموزش و پرورش کاملا آگاهانه است و هر طرح و برنامه ای که ما در آموزش و پرورش داشتیم جهت گیری دوستانمان در وزارت ارشاد بسیار عالی بوده و ما امیدواریم این ارتباط خوب ادامه پیدا کند .
وی همچنین از کسانی که طرح 50 هزار نمایشگاه در 50 هزار مدرسه را به نوزدهمین دوره رسانده اند تشکر کرد و گفت: این طرح فرصت خوبی برای گسترش فرهنگ کتابخوانی است. پژوهش ها نشان می دهد اهل مطالعه انسانهایی متین تر ، آرامتر و منطقی تر هستند و اگر کتابخوانی را توسعه دهیم در کاهش آسیب ها گام برداشته ایم. نسل کتابخوان نسل آرام و فهیم است. معمولان کارهای نابهنجار از نادانی و ناآگاهی سرچشمه می گیرد و هرچقدر میزان آگاهی بالا برود آن نسل می تواند با افتخارتر گام بردارد. لذا بیاییم این کار را جدی بگیریم.
کفاش با تشکر ویژه مدیرموسسه منادی تربیت که با حضورش انرژی تازه ای در موسسه دمیده شده گفت: ما با فعالیت موسسه منادی تربیت فرصت مناسبی داریم تا زیل حمایتهای دولت به کارمان سرعت بیشتری دهیم و هر روز بهتر در این جهت قدم برداریم.
در موسسه منادی تربیت جهت گیری ما سودآوری نیست
وی با ذکر این نکته که جهت گیری در موسسه منادی تربیت سودآوری نیست گفت: موسسه اگر مازادی هم داشته باشد باید تبدیل به کتاب شود و به مدارس بازگردد لذا این حلقه واسط برای جلوگیری از موانع اداری است و ما هم به موسسه کمک خواهیم کرد تا خدماتش را در حوزه کتاب و کتابخوانی بهتر ارائه دهد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این نکته که موثرترین دوره در تربیت نسل کتابخوان دوره ابتدایی است گفت: تاکید ما بر دوره پیش دبستانی و ابتدایی است . طبق آخرین آمار کتابخوانی از 4 کتاب به ازای هر دانش آموز به 9 کتاب رسیده است .
خیرین تجهیز 3 هزار کتابخانه روستایی را تقبل کردند
وی با ذکر این نکته که طی جلسه ای در روزهای اخیر خیرین مدرسه ساز تجهیز 3 هزار کتابخانه روستایی را در مدارس تقبل کردند گفت: در این خصوص اولویت با استانهای کمتربرخوردار است که انشاءالله در 6 ماهه اول سال تحصیلی اجرایی می شود.
کفاش با اشاره به این موضوع که نوع نگاه ما به کتاب در دوره ابتدایی باید تغییر کند گفت: در دوره ابتدایی کتاب حالت مصرفی دارد یعنی آنقدر باید خوانده شود تا از بین برود. ما هم کتابخانه های کلاسی را امسال با همکاری معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به پایان خواهیم رساند . ما باید مجموعه کتابهای مرتبط با برنامه های درسی ابتدایی را تامین کنیم و کاری کنیم کتابی که رساندیم خوانده شود و این هنر شما یک میلیون فرهنگی کشور است.
دلیلی ندارد کسی به کتابخوانی بی تفاوت باشد
کفاش با اشاره به همکاری استان ها در برگزاری نمایشگاه های مدارس گفت: هیچ استانی حق ندارد در این کار حضور نداشته باشد. از نظر ما کتابخوانی "معروف" است و ما امر به معروف داریم نه خواهش به معروف.دلیلی ندارد کسی به کتابخوانی و تجهیز کتابخانه ها بی تفاوت باشد. تهران هم امسال باید به اندازه کل کشور فعال باشد چرا که هر منطقه تهران در این طرح یک استان محسوب می شود.
وی با اشاره به هزینه 3 میلیارد تومانی برای تجهیز کتابخانه های مدارس در سال گذشته اظهار داشت: وقتی هزینه های جاری آموزش و پرورش کشور 30 هزار میلیارد تومان است مبلغ 3 میلیارد برای کتابخانه ها عددی نیست .
وی ادامه داد: امسال عدد 50 هزار نمایشگاه باید واقعا 50 هزار باشد. ما عدد نمادین نداریم. اگر رقم کمتر از 50 هزار باشد این عدد غیرواقع است. توان ما بیش از اینهاست و ما بیشتر از این هم می توانیم نمایشگاه داشته باشیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه خرید کتاب در سبد خانواده ها جایگاهی ندارد گفت: من قبول ندارم که بچه های ما فقیرند و پول ندارند. ما جا نیانداختیم که برای تعلیم و تربیت باید هزینه کرد. همین خانواده ها برای خُرد و خوراک و لباس و کنکور و سایر هزینه های غیرتربیتی چه هزینه هایی که نمی کنند. مشکل ما نداشتن نیست مشکل در اولویت نبودن است ما نتوانستیم جا بیاندازیم که کتاب و کتابخوانی چقدر در زندگی موثر است. این فقر فقر فرهنگی است. مثلا کشور کویت که شهروندانش بالاترین سرانه را دارند از نظر سرانه کتاب به شدت ضعیف است لذا ما باید باجدیت و بعضی جاها با امر این فرهنگ را ترویج کنیم .
باید برای دانش آموزان ممتاز کتابخوان جایزه در نظر بگیریم
وی با اشاره به این نکته که باید کتابخوانی به شکل سنتی را از اول مهر امسال به راه بیاندازیم گفت: مجموعه هایی که همکارانمان در سازمان پژوهش در قالب کتابنامه رشد تعیین و تدوین کردند باید معرفی شود و ما باید برای دانش آموزان ممتاز کتابخوان جایزه در نظر بگیریم تا یک جریان بزرگ کتابخوانی در کشور به راه بیاندازیم .
کفاش برگزاری طرح معلمان موظف را از برنامه های هفته کتاب امسال معرفی کرد و گفت: آثار معلمان در حوزه های مختلف باید فراخوانده شود و این خود می تواند جریان و نهضتی ایجاد کند و ما باید از این معلمان مولف به عنوان یاران کتابخوانی استفاده کنیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مجلات تخصصی تربیت باید برای معلمان و مربیان ارسال شود و گفت: علی رغم توسعه انتشارات دیجیتال و فضای مجازی هنوز مکتوبات در فرهنگ جهان جا دارند و محصولات مکتوب هنوز برای بشر جاذبه دارد.
مراسم نوزدهمین دوره طرح ملی 50 هزار نمایشگاه در 50 هزار مدرسه سراسر کشور با حضور صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کفاش معاون پرورشی فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، علی اکبرزاده مدیرکل فرهنگی هنری آموزش و پرورش، حسن اظهری مدیرعامل موسسه منادی تربیت و نمایندگان استانها امروز سه شنبه 16 شهریور 95 در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد. دراین مراسم از استانهای برتر فعال در عرصه برگزاری نمایشگاه کتاب و تجهیز کتابخانه های مدارس تقدیر شد.