شناسهٔ خبر: 15134942 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

معاون وزارت آموزش‌وپرورش:

کتابخوانی یک معروف است/ امر به‌معروف داریم نه خواهش به‌معروف/ به آمار تبلیغی و نمادین نیاز نداریم

حمیدرضا کفاش می‌گوید: کسی نسبت به نمایشگاه کتاب مدارس یا کتابخانه‌های مدارس بی‌تفاوت نباشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمیدرضا کفاش -معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش- صبح امروز -شانزدهم شهریورماه- در افتتاحیه همایش ملی طرح ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب در ۵۰ هزار مدرسه با اشاره به اینکه بر اساس پژوهش‌های میدانی، دانش‌آموزان جزو کتابخوان‌ترین قشر جامعه و فرهنگیان نیز جزو مبلغان برتر کتابخوانی شناخته شده‌اند، گفت: دانش و عادتی که در دوران کودکی و خردسالی در دل و جان بنشیند تا پایان عمر همراه فرد خواهد بود. استقبال از کتاب و کتابخوانی بین دانش‌آموزان در دوره ابتدایی بیشتر از دوره متوسطه اول و در دوره متوسطه اول بیش از دوره متوسطه دوم است. خوشبختانه در سه سال اخیر طرح‌ها و برنامه‌های خوبی در حوزه ترویج کتابخوانی با همکاری وزارت آموزش و پرورش اجرا کرده‌ایم. اگر تلاش در عرصه کتابخوانی را گسترش دهیم، نهایتا به دستاورد کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌رسیم نسل کتابخوان، نسل آرام، فهیم و عاقل است که از کارهای ناهنجار دوری می‌کند.

کفاش افزود: بیشترین تاکید ما در حوزه پیش دانشگاهی و ابتدایی که می‌تواند تاثیر عمیق‌تری بر دانش‌آموزان داشته باشد با اقداماتی که در این سال‌ها صورت گرفته، نُرم کتاب غیردرسی برای هر دانش آموز از عدد ۴ به ۹ افزایش داشته است.  البته این رقم برای کشورهای پیشرفته بین ۱۷ تا ۲۰ است که ما با ادامه کار می‌توانیم به این رقم نزدیک شویم. تجهیز کتابخانه‌های مدارس ، عشایری ، خارج از کشور ، کلاسی و ... نمونه اقداماتی است که باید با جدیت دنبال شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش سپس از تجهیز سه هزار کتابخانه روستایی از اول مهرماه تا پایان سال خبر داد و گفت: با صحبتی که با خیرین داشتیم به آنها گفتیم مدرسه‌سازی خوب است اما امکانات فرهنگی نیز برای مدارس فراهم شود. در همین راستا خیرین تقبل کردند ۳ هزار کتابخانه روستایی را از اول مهرماه تا پایان سال تجهیز کنند بر اساس سهمیه‌بندی صورت گرفته استان‌های مرزی و محروم در اولویت این کار قرار گرفتند.

او سپس با اشاره به لزوم تغییر نگرش به کتاب در مقطع ابتدایی گفت: بارها به همکارانمان تاکید کردیم نوع نگاه ما به کتاب در مقطع ابتدایی مصرفی است و سرمایه‌ای نیست. یعنی کتاب‌ها باید آنقدر توسط دانش‌آموزان خوانده شوند تا از بین رفته و نیاز به تهیه مجدد پیدا کنیم. دانش آموزان همچنین باید بتوانند خوانده‌های خود را برای همکلاسی‌های خود رفع کنند.

کفاش همچنین با انتقاد از عدم حضور تعدادی از استان‌ها در طرح نمایشگاه‌های کتاب گفت: هیچ استانی حق ندارد در طرح ۵۰ هزار کتاب برای ۵۰ هزار مدرسه شرکت نکند. کتابخوانی یک معروف است و ما امر به معروف داریم نه خواهش به‌معروف. دلیلی ندارد کسی نسبت به نمایشگاه کتاب مدارس یا کتابخانه‌های مدارس بی‌تفاوت باشد اگر این مواردی را ببینیم تذکر می‌دهیم و برخورد می‌کنیم. همچنین با توجه به اینکه تهران امسال به صورت طبقه‌بندی در این طرح شرکت می‌کند انتظار داریم به اندازه کل کشور فعال باشد.

او افزود: تخصیص ۳ مییارد تومان اعتبار برای نمایشگاه‌های کتاب مدارس واقعا رقمی نیست وقتی آموزش و پرورش ما ۳۱ هزار میلیارد هزینه غیر از هزینه جاری و مدرسه‌سازی دارد، باید بیشتر از اینها به کتاب و کتابخوانی توجه کنیم. این کار نیز با تشویق و ایجاد انگیزه محقق می‌شود. نکته مهم دیگر آنکه اگر اسم طرح ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب در ۵۰ هزار مدرسه است واقعا باید ۵۰ هزار نمایشگاه برپا شود ما نیازی به اعداد و ارقام نمایشی نداریم چنانچه به هر دلیلی این رقم ۲۰ هزار یا ۳۰ هزار شد باید همان را اعلام کنیم هر چند رسیدن به عدد ۵۰ هزار از میان ۱۵۰ هزار مدرسه کار دشواری نیست.

کفاش درباره لزوم تغییر نگاه به هزینه کردن در امور تعلیم و تربیت گفت: متاسفانه نگاه یک سری از خانواده‌ها به هزینه‌های مرتبط با آموزش و پرورش به مسائل تربیت و تعلیم درست نیست بسیاری از این خانواده‌ها هزینه کردن برای کتاب غیردرسی و مطالعاتی را غیرضروری می‌دانند و به بهانه‌های اقتصادی آن را کنار می‌گذارند اما همین خانواده‌ها چندین برابر برای خوراک پوشاک و یا حتی کتاب‌های آموزشی کنکوری فرزندان خود کنار می‌گذارند. از همکارانم می‌خواهم مسابقات سنتی کتابخوانی را هر هفته یا هر ماه از اول مهر به جریان بیندازند. نگران تامین جوایز نباشند و ما تقبل می‌کنیم.

او در پایان تاکید کرد: برنامه داریم تا در هفته کتاب معلمان مولف را در سطح ملی معرفی کنیم همکاران فرهنگی مولف می‌توانند آثار خود را در ۱۰ تا ۱۵ حوزه شرکت دهند و مطمئن بالای چند هزار نفر در این طرح حاضر می‌شوند. می‌خواهیم به صورت تشکیلاتی فعالیت‌های این همکاران منسجم شود و از تجربیات آنها استفاده کنیم.

مدیر عامل موسسه منادی تربیت:  حضور ۲۷۰ ناشر در طرح ۵۰ هزار نمایشگاه

حسن اظهری مدیر عامل موسسه منادی تربیت نیز در این نشست در توضیحی درباره فعالیت‌های موسسه مذکور گفت: سال گذشته در طرح ۵۰ هزار نمایشگاه ۲۷۰ ناشر شرکت کردند که برای سه مقطع تحصیلی از میان کتاب‌های ۲۲۷ ناشر آثار نهایی انتخاب شد و ۳ میلیارد نیز اعتبار نیز تخصیص دادیم. سال گذشته در این طرح ۲۸ استان فعال بودند و ۴ استان یا حضور نداشتند یا خیلی کم رنگ شرکت کردند. امسال اما ۴۰۰ ناشر بعد از فراخوانی اعلام آمادگی کردند و ۹ هزار عنوان کتاب به دبیرخانه انتخاب کتاب رسید و نهایتا ۷ هزار عنوان کتاب انتخاب شد.

او افزود: اولویت کتاب‌ها نیز کتاب‌هایی بودند که معاونت پژوهشی و آموزشی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرده باشد. همچنین سال گذشته ظرفیت استانی ما ۳۲ استان بود اما امسال در تهران هر منطقه یک استان در نظر گرفته می‌شود و  سال بعد نیز شهرهای بزرگتر دیگر به صورت منطقه‌ای شرکت داده می‌شوند. شکی نیست که ناشران در توزیع و پخش کتاب‌هایشان با مشکلات مواجه هستند و چنین طرح‌هایی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

در پایان این مراسم استان‌های آذربایجان شرقی، قزوین و مازندران به عنوان استان‌های موفق و سه استان اردبیل ، اصفهان و کرمان به عنوان استان‌های فعال در برگزاری نمایشگاه کتاب مدارس معرفی و تجلیل شدند.