شناسهٔ خبر: 15133741 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

تلفات آلودگی هوای هر سال به اندازه مسافران ۱۰بوئینگ ۷۴۷

- کمتر از ۲۰ روز دیگر، پاییز ۹۵ از راه می‌رسد و هوا برای انباشت گازهای آلاینده آماده می‌شود. در این فاصله اما توجه به تبعات آلودگی هوا برای همه مسئولان و شهروندان لازم است.

صاحب‌خبر -

هواي آلوده پشت درهاي شهر ايستاده تا از ابتداي پاييز وارد شهرهاي بزرگ كشور شود و سلامت 35ميليون ايراني را به مخاطره بيندازد.
در فاصله 15روز تا شروع سال تحصيلي و فصل كاهش كيفيت هوا، گردهمايي آلودگي هوا و سلامت 35ميليون ايراني با حضور پزشكان، پژوهشگران سلامت، خبرنگاران و مسئولان شهري در فرهنگسراي رسانه برگزار شد.

سيدمحمد‌هادي ايازي، معاون وزير بهداشت در اين گردهمايي اظهار داشت: آلودگي هوا ازجمله دغدغه‌هاي مهم براي مردم و مسئولان است و همه نهادهاي كشور و شوراهاي مختلف براي كاهش آن اهتمام جدي دارند. هم‌اكنون البته شرايط خوبي درخصوص آلودگي هوا نداريم و از همين روست كه رخدادهاي بزرگ محيط‌زيستي نظير بيانيه پاريس سمت و سوي خود را كاهش آلاينده‌هاي جوي قرار مي‌دهد.

به گفته اين مقام مسئول، متأسفانه وقتي يك هواپيما سقوط مي‌كند، توجه همه رسانه‌ها، كارشناسان، مسئولان و مردم به آن جلب مي‌شود اما وقتي سالانه 7هزار نفر را به‌علت آلودگي هوا از دست مي‌دهيم توجه كسي جلب نمي‌شود. اين درحالي است كه علاوه بر اين مرگ فاجعه‌آميز، هزينه‌هايي كه آلاينده‌ها به سلامت انسان‌ها وارد مي‌كنند هم حائز اهميت است.

براساس اين گفته ايازي، آلودگي هوا هر سال به اندازه مسافران 10هواپيماي بوئينگ747، تلفات دارد. با افتادن هر هواپيما همه نگاه‌ها به سمت خبر جلب مي‌شود اما متأسفانه مرگ بر اثر آلودگي هوا باعث هيچ نگراني نمي‌شود. قائم‌مقام وزير بهداشت تصريح كرد: البته ما در وزارت بهداشت و مديران شهري در شهرداري براي جبران خسارات آلودگي هوا تلاش مي‌كنيم كه خود نقشي در آلودگي آن نداريم ولي به هرحال بايد هزينه‌هاي آن از سوي نظام سلامت و محيط‌زيست پرداخت شود.

به گفته معاون وزير بهداشت، شهروندان بسياري از شهرهاي زير 300هزار نفر امروز در شرايط آلودگي هوا زندگي مي‌كنند اما هيچ دستگاهي براي سنجش آلاينده‌هاي آنها وجود ندارد. وي افزود: در ابتداي پيروزي انقلاب 1.5ميليون خودرو در كل كشور داشتيم اما اين عدد امروز به 17ميليون دستگاه خودرو رسيده كه تنها 3.5ميليون آن مربوط به تهران است و روزي 400خودروي جديد به تهران افزوده مي‌شود. معاون وزير بهداشت دغدغه جدي دلسوزان محيط‌زيست را افزايش آلايندگي همين خودروهاي جديد دانست كه قريب به اتفاقشان از استانداردهاي روز جهان محروم هستند.

در بخش ديگري از گردهمايي آلودگي هوا و سلامت 35ميليون ايراني، مازيار حسيني، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران از مشكلات پايتخت در مواجهه با خودروهاي آلاينده سخن گفت. به گفته وي، سلامت نعمتي است كه فرهيخته‌ترين افراد هر جامعه در كسوت طبيب به حفظ آن كمك مي‌كنند اما بدون آگاهي نمي‌توان سلامت را حفظ كرد. در راه آگاهي، امروز مي‌دانيم كه منشأ 80درصد آلودگي هوا وسايل نقليه است كه 2گروه عمده در توليد آن نقش اساسي دارند؛

اول خودروهاي ديزلي كه عامل اصلي توليد دي‌اكسيد گوگرد تهران هستند و دوم خودروهاي فرسوده كاربراتوري كه توليد‌كننده اصلي منواكسيد كربن هستند و 10درصد كل خودروهاي تهران را تشكيل مي‌دهند. بدين‌ترتيب با حذف 300هزار خودروي كاربراتوري، 45درصد آلودگي هواي تهران كنترل خواهد شد. به گفته معاون شهردار تهران، خروج كاربراتوري‌ها امري است كه از شهريور امسال با اجراي طرح كاهش آغاز شده و پليس اين طرح را فعلا در مرحله ارشادي دنبال مي‌كند.

روزي نيست كه تهران شاهد تصادفات فوتي و جرحي راكبان موتورسيكلت‌ها نباشد. مازيار حسيني در اين‌باره گفت: هيچ‌كس از رفتار راكبان موتورسيكلت‌ها در تهران راضي نيست. همسران و مادران راكبان موتورسيكلت‌هاي تهران بايد بدانند كه آلودگي هوا و تبعات آن براي همه مردم شهر و ازجمله پسران و شوهرانشان بسيار خطرساز است و بايد بدانند كه تك‌تك ما شهروندان تهراني در راه سلامت خود و ديگران مسئوليم. در كنار اين هشدار، مسئولان هم عزم جدي براي كاهش آلودگي هوا دارند و براي فراري دادن غول آلودگي هوا راهي جز همكاري و همدلي نداريم.

در پايان گردهمايي آلودگي هوا و سلامت 35ميليون ايراني از كتاب «آلودگي هوا و سلامت انسان» كه حاصل زحمات 19نفر از جامعه پزشكي كشور است رونمايي شد. اين كتاب حاوي جديدترين پژوهش‌ها در حوزه اثر آلودگي هوا بر سلامت انسان است كه نشان مي‌دهد گازهاي آلاينده براي بخش‌هاي مختلف بدن چه تهديدات و مشكلاتي ايجاد مي‌كنند.