شناسهٔ خبر: 15125092 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مریم سامری، محمد حسنی، میرمحمد سید عباسزاده، میرنجف موسوی

تحلیل وضعیت و ارائه الگوی کاهش نابرابری‌های آموزشی و عدالت گستری براساس آموزه‌های دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی

بین دانش­ آموزان دختر و پسر، بین مدارس شهری و روستایی و بین طبقات اجتماعی مختلف نابرابری وجود دارد اما بین دانش ­آموزان اقوام مختلف ساکن در استان آذربایجان­ غربی نابرابری وجود ندارد.

صاحب‌خبر -

چکیده

تحقیق حاضر به شیوه توصیفی – تحلیلی و پیمایشی با هدف تحلیل وضعیت و ارائه الگوی کاهش نابرابری‌های آموزشی و عدالت­ گستری در بین دانش­ آموزان مقطع متوسطه استان آذربایجان­ غربی بر پایة آموزه‌های قرآن و نهج­ البلاغه و دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) درحوزه عدالت و برابری صورت گرفته است. با مراجعه به قرآن کریم، نهج ­البلاغه و مجموعه 22 جلدی صحیفه امام (ره) شاخص‌های مورد نیاز از طریق تحلیل محتوا استخراج و سپس با توجه به وضعیت موجود شاخص‌ها در جامعه آماری مورد نظر مدل نهایی کاهش نابرابری‌های آموزشی ارائه شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری توصیفی (درصدها، فراوانی‌ها، میانگین و..) و آمار استنباطی (تی مستقل٬ تحلیل واریانس٬ ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر) با بهره­ گیری از نرم افزار آماری SPSS صورت گرفته است. نتایج نشان می‌دهد که بین دانش­ آموزان دختر و پسر، بین مدارس شهری و روستایی و بین طبقات اجتماعی مختلف نابرابری وجود دارد اما بین دانش ­آموزان اقوام مختلف ساکن در استان آذربایجان­ غربی نابرابری وجود ندارد. براساس نتایج تحلیل مسیر، شاخص اقتصادی بیشترین تأثیر را بر نابرابری آموزشی دارد.

نویسندگان:

مریم سامری: عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه

محمد حسنی: عضو هیئت علمی دانشگاه دانشگاه ارومیه

 میرمحمد سید عباسزاده: عضو هیئت علمی دانشگاه دانشگاه ارومیه

 میرنجف موسوی: عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه

دو فصلنامه تربیت اسلامی - دوره 10، شماره 20، بهار و تابستان 1394.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.