شناسهٔ خبر: 15124632 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

وضعیت نامعلوم بازپس‌گیری گوشی‌های معیوب گلکسی‌نوت 7 در ایران

یک ‌میلیارد دلار هزینه بر دوش سامسونگ

صاحب‌خبر -

از زمان عرضه رسمی گلکسی‌نوت7 در ابتدای شهریورماه تاکنون، سامسونگ بیش از 2.5‌ میلیون عدد از این مدل گوشی هوشمند را به بازارهای مختلف عرضه کرد، اما همان‌طور که می‌دانید، با بروز مشکلات عدیده در باتری آن، این شرکت مجبور به فراخوانی دستگاه‌ها شده است. طبق اخبار موجود، کره‌ای‌ها به صورت داوطلبانه موبایل‌های گلکسی‌نوت7 موجود در بازار یا فروخته‌شده را با نمونه‌ای نو و بدون ایراد تعویض می‌کنند، یا به افرادی که دیگر قصد استفاده از این فبلت پرچمدار را ندارند، مبلغ کامل آن را پرداخت خواهند کرد. طبیعتا چنین روندی، هزینه‌های زیادی در پی خواهد داشت و اگرچه سامسونگ هنوز اظهارنظری رسمی درباره خسارت احتمالی نکرده، اما «دونگ-جین کو»، رئیس کسب‌وکار موبایل این شرکت، در پاسخ به سؤالات خبرنگاران مبنی‌بر عواقب مالی فراخوان گلکسی‌نوت7، فقط به گفتن عبارت «مبلغی کمرشکن و غم‌انگیز» بسنده کرد. درهمین‌راستا، تحلیلگران اقتصادی «بلومبرگ» گزارشی منتشر کرده و می‌گویند جمع‌آوری و تعویض فبلت پرچمدار مذکور برای کره‌ای‌ها بالغ بر یک ‌میلیارد دلار هزینه در پی خواهد داشت. البته بسیاری از کارشناسان معتقدند زیان مالی کوتاه‌مدت، بسیار بهتر از تخریب اعتبار و چهره سامسونگ در درازمدت به دلیل نقص فنی یکی از محصولاتش خواهد بود. برآورد تاوان مالی شرکت مورد بحث در‌این‌زمینه چندان دشوار نیست، اما هیچ‌کس نخواهد توانست تبعات درازمدت این واقعه ناگوار را برای برند معتبر کره‌ای و حضورش در بازار محصولات مصرفی پیش‌بینی کند. خبرگزاری فارس درباره وضعیت این گوشی در ایران، می‌نویسد: «گوشی‌نوت7 هنوز در ایران به صورت رسمی به وسیله دفتر سامسونگ در ایران عرضه نشده است. برخی گوشی‌هایی که به ایران وارد می‌شود از مبادی غیرقانونی و قاچاق است که گارانتی ایرانی ندارند. اما به گفته فعالان بازار، از حدود یک‌سال پیش بیش از 90 درصد گوشی‌های سامسونگی که رسمی یا قاچاق به کشور وارد شده‌اند، دارای گارانتی اینترنشنال (همراه سرویس خاورمیانه) هستند که در ایران طی قرارداد شرکت سامسونگ با چند ارائه‌دهنده خدمات گارانتی مقرر شده همه گوشی‌های دارای گارانتی اینترنشنال سامسونگ به وسیله این شرکت‌های ایرانی خدمات پس از فروش دریافت کنند. در پیگیری از دو شرکت گارانتی‌کننده ایرانی محصولات سامسونگ درباره روند مرجوع‌کردن گوشی‌های گلکسی‌نوت7، پاسخ فعلا بلاتکلیفی بود. آنها اعلام کردند: «هنوز سایت سامسونگ و دفتر رسما چیزی اعلام نکرده و فعلا همه‌چیز در حد حرف است». نکته اینکه مدیران دفتر سامسونگ در ایران درحال‌حاضر به دلیل برگزاری نمایشگاه IFA در آلمان بوده و در دسترس نیستند. ازاین‌رو هنوز نگرانی‌هایی درباره نحوه فراخوان دستگاه‌های معیوب گلکسی‌نوت7 از بازار وجود دارد و سازمان‌های مربوطه، از جمله کمیسیون حمایت از مصرف‌کننده، نسبت به اقدامات در پیش گرفته‌شده از سوی سامسونگ شکایت دارند. بااین‌حال، ظاهرا کره‌ای‌ها تصمیمی منطقی گرفته و حاضر شده‌اند با تحمل هزینه یک ‌میلیارددلاری، خود را بیش از این دستمایه کنایه‌ها و انتقادات مختلف نکنند.

برچسب‌ها: