شناسهٔ خبر: 15123479 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

جولان فریبنده برندهای خارجی در بازار لوازم‌التحریر مازندران

آنچه در این باید به آن توجه شود جلوگیری از نفوذهای فرهنگی در قالب اجناس لوازم‌التحریر در بین کودکان که ذهنی همچون آهن‌ربایی بسیار قوی دارند، است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نوشهر، همه ساله در اواخر شهریور ماه بحث خرید لوازم التحریر بسیار داغ می‌شود و نشان‌های تجاری خارجی چند سالی است که بازار تولیدات لوازم‌التحریر داخلی را تحت تأثیر ظواهر خود قرار داد و اجناس ایرانی دچار بی‌رونقی در فروش شد.

این موضوع سبب دلسردی تولیدکنندگان داخلی شده و بعضاً کارخانه یا کارگاه تولیدی را با شکست روبه‌رو می‌کند و ممکن است به تعطیلی بکشاند که پیامد آن افزایش شمار بیکاران و تبعات روانی ناشی از آن می شود

خرید اسباب و لوازم مدرسه از اواسط شهریور هر سال آغاز و در روزهای منتهی به مهر ماه به اوج خود می‌رسد و خانواده‌ها به همراه فرزندان خود برای تهیه این اقلام در برابر انواع و اقسام نشان‌های تجاری خارجی قرار می‌گیرند که نشان‌های تجاری داخلی را تحت تأثیر القائات فریبنده خود قرار داده‌ و سعی در جذب آنها و متعاقب آن نفوذ فرهنگی به طور غیر مستقیم در خانواده‌ها و در بین کودکان به‌عنوان آینده‌سازان جامعه دارند.

آنچه در این باید به آن توجه شود جلوگیری از نفوذهای فرهنگی در قالب اجناس لوازم‌التحریر در بین کودکان که ذهنی همچون آهن‌ربایی بسیار قوی دارند، است و از سویی دیگر به تولید با کیفیت داخلی اهمیت داد تا در هیاهوی تبلیغات کاذب نشان‌های تجاری خارجی گم نشوند و به آنها نگاه منفی ایجاد نشود.

برای بررسی و ارزیابی بازار لوازم‌التحریر مازندران در روزهای منتهی به آغاز سال تحصیلی جدید با شهروندان و فروشندگان و مدیران گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

* میل و رغبت زیاد برای خرید اجناس خارجی

یکی از فروشندگان لوازم‌التحریر در چالوس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: میل و رغبت برای خرید اجناس با نشان‌های تجاری خارجی زیاد است و حتی اگر کیفیت این اجناس خوب هم نباشد ولی به‌دلیل تبلیغات وسیع، مورد خرید واقع می‌شوند.

* تبلیغات گسترده‌ای درباره شخصیت‌ها و الگوهای کارتونی شده است

حمیدرضا محققی افزود: حتی بعضاً کیفیت لوازم‌التحریر ایرانی بسیار مرغوب‌تر از مشابه خارجی آن است اما همانطور که گفته شد به‌دلیل تبلیغات گسترده‌‌ای که درباره شخصیت‌ها و الگوهای کارتونی شده است لوازم‌التحریر تولید داخل با اقبال بسیار کمی روبه‌رو هستند.

وی تصریح کرد: امروز هزینه کردن برای تبلیغ شخصیت‌های کارتونی به نوعی سرمایه‌گذاری کردن در این بخش است تا اجناس خارجی نشان‌های تجاری کذایی به فروش برود و سودجویی صورت گیرد.

* خاموشی تبلیغات «دارا و سارا» و جولان برندهای خارجی در بازار لوازم‌التحریر

این شهروند چالوسی بیان کرد: مدتی بر روی شخصیت‌های «دارا و سارا» تبلیغات بسیار خوبی صورت گرفت و توانسته بود جای شخصیت‌های کارتونی را به خوبی بگیرد و بازار فروش لوازم‌التحریر ایرانی نیز رونق فراوانی بگیرد اما پس از مدتی به‌دلیل بی‌توجهی به این موضوع و کاهش و در نتیجه خاموشی تبلیغات «دارا و سارا» بار دیگر شاهد جولان نشان‌های تجاری خارجی در بازار لوازم‌التحریر هستیم.

* کودک نیاز به هیجان دارد

بهروز فقیه‌عبدالهی یکی دیگر از فروشندگان لوازم التحریر در چالوس با اشاره به اینکه کودک نیاز به هیجان دارد، اظهار کرد: شخصیت «بِن تِن» به‌دلیل جاذبه‌هایی که ایجاد کرد به نوعی فکر کودکان را به سمت خود جلب کرد و اکنون اجناس لوازم‌التحریر با این الگو بهتر از دیگر نشان‌های تجاری به فروش می‌رسد.

* کودکان شخصیت‌هایی که دارای توانایی‌های خاصی باشند را دوست دارند

وی افزود: کودکان شخصیت‌هایی که دارای توانایی‌های خاصی باشند را نیز بسیار دوست دارند و این نیز می‌تواند یکی از دلایل استقبال کودکان برای داشتن لوازم‌التحریر با مارک‌های و شخصیت‌های کارتونی باشند که توانمندی‌های خاصی در به نمایش در آمدن آنها وجود دارد.

* کیفیت فدای تبلیغات‌ خوش آب و رنگ می‌شود

این شهروند چالوسی تصریح کرد: چه بسا لوازم‌التحریر ایرانی داریم که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و رقیبی در بازار ندارند اما تبلیغات گسترده و فضاسازی‌های شخصیت‌های کارتونی سبب شده است تا کیفیت فدای تبلیغات‌ خوش آب و رنگی شود که در باطن جنس آن کیفیتی دیده نمی‌شود.

* بر روی شخصیت‌ها و الگوهای ایرانی کار شود

وی گفت: باید بر روی شخصیت‌ها و الگوهای ایرانی کار شود و تبلیغات فراوانی متناسب با علاقه‌مندی کودکان صورت گیرد تا لوازم‌التحریری با کیفیت همراه با الگوی ایرانی به دست کودکان برسد.

* خرید اجناس ایرانی را می‌پسندم

یکی از شهروندان نوشهری که در حال خرید وسایل و لوازم‌التحریر برای فرزند خود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: خودم به شخصه خرید اجناس ایرانی را می‌پسندم ولی در اینجا کودکان را نمی‌توان قانع کرد چون تحت تأثیر برنامه‌های کارتونی هستند.

فاطمه نصیری افزود: اجناس ایرانی تولید داخل هستند و رقابت در کیفیت اجناس تولیدی این میان نقش تعیین‌کننده‌ای در جذب مخاطب و مشتریان دارد و این خود نشان از کیفیت بالای اجناس ایرانی دارد.

* اجناس خارجی بر روی نشان‌های تجاری خودشان مانور می‌دهند

وی تصریح کرد: اجناس خارجی بر روی نشان‌های تجاری خودشان مانور می‌دهند و به کیفیت توجه چندانی ندارند و به همین دلیل اقبال غیرواقعی برای خرید لوازم‌التحریر با نشان‌های تجاری خارجی به‌وجود می‌آید.

* لوازم‌التحریر ایرانی برای فرزندانم خریداری کردم

محمد علی‌مرادی نیز اظهار کرد: تا جایی که توانستم لوازم‌التحریر ایرانی برای فرزندانم خریداری کردم و بچه‌ها نیز از کیفیت و دوام اجناس کاملاً راضی هستند ولی شاید به ندرت پیش بیاید که مجبور شوم از لوازم‌التحریر خارجی استفاده کنم.

* با خرید اجناس داخلی به اقتصاد و شکوفایی اقتصاد کشور کمک کنید

وی بیان کرد: شما می‌توانید با خرید اجناس داخلی به اقتصاد و شکوفایی اقتصاد کشور کمک کنید و منافع چرخش چرخه اقتصاد داخلی مطمئناً به کل جامعه باز می‌گردد و نشاط و رونق اقتصادی مورد نیاز را رقم می‌زند.

* تولیدات داخلی همواره مدنظر آموزش و پرورش است

رئیس آموزش و پرورش چالوس نیز به خبرنگار فارس گفت: در راستای شعار اقتصاد مقاومتی توجه به تولیدات داخلی و خریداری و استفاده از آن همواره مدنظر آموزش و پرورش بوده است.

* تبیین اهمیت به تولیدات داخلی و نقش آن در شکوفایی اقتصاد جامعه

سلیمان عبدالهی افزود: در باب فرهنگ‌سازی، جلسات و دوره‌های مختلفی برای خانواده‌های دانش‌آموزان به‌منظور تبیین اهمیت به تولیدات داخلی و نقش آن در شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد جامعه برگزار کردیم و در حوزه لوازم‌التحریر بر استفاده از اجناس ایرانی توسط فرزندان‌شان تأکید کردیم.

وی خاطرنشان کرد: فروشگاه ویژه فرهنگیان چالوس آمادگی دارد تا لوازم‌التحریر تولید داخلی با مارک ایرانی را با کیفیت مطلوب و با تخفیفات مناسب در اختیار خانواده‌ها و دانش‌آموزان قرار دهد تا با آسودگی خاطر فراوان بتوانند از اجناس ایرانی خرید کنند.

* ترغیب و تشویق خانواده‌ها به خرید لوازم التحریر داخلی

رئیس آموزش و پرورش نوشهر نیز اظهار کرد: اولیای دانش‌آموزان را در دفعاتی که جلسات برگزار شد نسبت به خرید لوازم‌التحریر ترغیب و تشویق می‌کنیم.

نورالدین کوچ‌پیده افزود: معلمان مدارس در طول سال تحصیلی نیز همواره موضوع خرید اجناس ایرانی و کیفیت مطلوب آن را به دانش‌آموزان می‌آموزند و این کار مطمئنا جلوی بسیاری از مشکلات در حوزه خرید تولیدات داخلی و حتی تهاجمات فرهنگی در این زمینه‌‌ها را می‌گیرد.

* موضوعات مختلفی را در این‌حوزه ریخت‌شناسی داشته باشیم

در ادامه کارشناس امور فرهنگی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه اگر بنا باشد با نگاه فرهنگی به این موضوع نگاه کنیم و خیلی خوش‌بینانه در خصوص دو کالای ایرانی و خارجی با یک کیفیت صحبت کنیم می‌توانیم موضوعات مختلفی را در این‌حوزه ریخت‌شناسی داشته باشیم، اظهار کرد: باید بررسی شود که چقدر در معرفی و تبلیغ این کالاها موفق بوده‌ایم و آیا اصلا توانستیم این کالا را با ویژگی‌هایی که مدنظر افراد است در مقابل محصولات خارجی به مصرف کننده معرفی کنیم.

* حمایت از تولید داخلی در حد شعار باقی مانده است

بابک شمس ناتری با بیان اینکه اگر مدنظر ما خریدارانی است که به‌دنبال جنس باکیفیت هستند پس مطمئناً نتوانسته‌ایم به آنها در معرفی کالای ایرانی مشابه موفق باشیم، افزود: من معتقدم حمایت از تولید داخلی در حد شعار باقی مانده است و واقعاً چقدر شرایط و بستر را برای معرفی و فضای مناسب عرضه این کالاها مساعد کرده‌ایم.

* تخفیف اجاره غرفه تا پنجاه درصد به تولیدات داخلی

وی با طرح این سؤال که وقتی همه ساله نمایشگاه‌های پاییزه برگزار می‌شود چند درصد کالاهای ایرانی در این نمایشگاه فروخته می‌شود، خاطرنشان کرد: به نظرم در این نمایشگاه‌ها می‌توان به غرفه‌هایی که کالای صددرصد ایرانی می‌فروشند تخفیف اجاره غرفه تا 50 درصد داد و اگر قرار است که حمایت کنیم باید در عمل حمایت کنیم که همان اقدام و عمل است.

* هنوز دو شخصیت عروسکی «دارا و سارا» به طور کافی شناخته شده نیستند

کارشناس امور فرهنگی با اشاره به دو شخصیت عروسکی «دارا و سارا» گفت: هنوز نتوانستیم این دو شخصیت را به خوبی و به صورت فراگیر معرفی کرده و یا در واقع برای کودکان و فرزندان جامعه جا بیندازیم و بنابراین باید به فکر تولید بسته کاملی با نشان‌ تجاری «دارا و سارا» در قالب انیمیشن مناسب، بازی‌های رایانه‌ای، کتاب‌های متنوع، سی‌دی‌های کودکانه با موضوع «دارا و سارا» و لباس‌هایی با طرح این برند باشیم و معتقدم حتی بسیار وسیع‌تر نیز به این موضوع نگاه کرد.

* مهم‌ترین نقش را فرهنگ و فرهنگسازی می‌تواند داشته باشد

وی با بیان اینکه مهم‌ترین نقش را فرهنگ و فرهنگسازی می‌تواند داشته باشد، افزود: تولیدکنندگان که باید از اهالی فرهنگ در راستای نشان‌‌سازی و ... کمک بگیرند.

شمس ناتری بیان کرد: متولیان امر باید همت گمارند فاصله بین سه گروه تولیدکننده، اهل فرهنگ و مصرف کننده کمتر شود و مصرف کنندگانی که کالای ایرانی مرغوب خریداری می‌کنند در راستای معرفی آن به دیگران تلاش کنند.

* در فرهنگ‌سازی در جامعه می‌توان از اهالی فرهنگ و هنر کمک گرفت

وی اظهار کرد: در فرهنگ‌سازی در جامعه می‌توان از اهالی فرهنگ و هنر در طراحی لوگو یا نشان، تصویرسازی جذاب برای کالاها، طراحی بسته بندی‌های شکیل، ساخت تیزرها و هر آنچه در معرفی بهتر کالای ایرانی کمک کرد، بهره گرفت و قطعأً یکی از نقش اصلی‌های فرهنگ‌سازی جهت عرضه بیشتر کالای ایرانی در جامعه را رسانه ملی می‌تواند داشته باشد.

این کارشناس امور فرهنگی خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر شخصیت‌های کارتونی موفقی مانند کلاه قرمزی و پسرخاله، جناب خان، شخصیت‌های مدرسه موش‌ها و ... را داشتیم و وقتی ما از برجسته‌سازی این‌ها که تولید رسانه خود ما است و کودکان دوست دارند فراری هستیم این‌گونه می‌شود که کیف، لیوان، حوله، و... با طرح باب اسفنجی و... بر ‌روی کالاهای خارجی در بازار غوغا می‌کند.

* در معرفی نشان اداره استاندارد به کودکان هم کوتاهی می‌کنیم

وی با اشاره به اینکه ما حتی در معرفی نشان اداره استاندارد به کودکان هم کوتاهی می‌کنیم، گفت: در پایان اینکه باید با معرفی بهتر، فرهنگ‌سازی اصولی، هدفمند کردن تبلیغات و ... راه‌های اعتماد به تولید مرغوب داخلی را بیشتر کرد.

انتهای پیام/86019/ر40/