شناسهٔ خبر: 15118572 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان:

پرورش در آموزش و پرورش جایگاهی ندارد/ 6 دانگ آموزش و پرورش بر اساس آموزش است

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان با بیان اینکه شش دانگ آموزش و پرورش بر اساس آموزش است، گفت: به دلیل نبود جایگاه پرورش در این نهاد حافظه‎محوری جایگزین مهارت‎محوری شده و دانش‎آموزان قدرت تحلیل و فراگرفتن درس زندگی را ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، محمدرضا وطنی ظهر امروز در همایش مدیران مدارس ویژه پروژه مهر در سالن کوثر کردکوی، با بیان اینکه در سال جاری با تعریف دو رویکرد بهره‎بری بیشتر از منابع و ارتقای مدیریت آموزشگاه‎ها تلاش کردیم سال مناسبی را رقم بزنیم، اظهار کرد: در راستای بهره‎بری از منابع باید نیروی انسانی به عنوان مهم‎ترین منبع به سرمایه انسانی تبدیل شود زیرا اگر دانش، نگرش و انگیزه نیروی انسانی بی‎توجه بماند دانش‎آموزان در حد نیروی انسانی باقی خواهد ماند از این رو باید از تمام ظرفیت‎های بیرونی و درونی و توانمندی‎های موجود به نفع جامعه فرهنگیان استفاده شود.

* کلید موفقیت آموزش و پرورش در دستان مدیران مدارس

وی با بیان اینکه کلید موفقیت آموزش و پرورش در دست مدیران است، ادامه داد: در صورتی که مدیران مدارس از انگیزه، مهارت کافی، دانش، بینش و نگرش مناسب به نظام مربوط به تعلیم و تربیت، قابلیت اجرایی افکار خود و دیگران برخوردار باشند، آموزش و پرورش موفق خواهد بود.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان با تشبیه مدیران مدارس به دیده‎بان آموزش و پرورش، گفت: مدیران مدارس به عنوان دیده‎بان زمینه تدوین سیاست‎ها را فراهم کنند زیرا آنها با سه رکن مهم مدارس یعنی دانش‎آموزان، معلمان و خانواده‎ها در ارتباط هستند.

*نیروهای ورودی آموزش و پرورش باید از دانشگاه فرهنگیان باشند

وطنی با انتقاد از استخدام معلمان از نیروهای غیرفرهنگیان، با بیان اینکه همه مسؤولان دغدغه آموزش و پرورش دارند اما هیچ اقدام و عمل مناسبی از سوی مسؤولان نظام صورت نمی‎گیرد، افزود: فردی می‎تواند فردی دیگر را تربیت کند که خود تربیت شده باشد همانطور که در دین اسلام نیز اهلیت مطرح شده است از این رو راهنما باید راه را طی کرده باشد.

وی با بیان اینکه قد کشور به اندازه آموزش و پرورش است که با افتادن آن کشور هم می‎افتد، با طرح یک سوال، بیان کرد: چرا تا زمانی که وضعیت دولت‎های مختلف در حالت نامناسب قرار می‎گیرد ورودی‎های آموزش و پرورش از جاهای دیگر به این نهاد تحمیل می‎شود؟ چرا ورودی آموزش و پرورش صرفا از دانشگاه فرهنگیان نباشد؟

*مدرسه باید محور تحول محله باشد

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان با تاکید بر اینکه مدرسه باید محور تحول محله شود، با اشاره به اینکه برنامه درسی مدارس تمام فعالیت‎هایی است که اهداف نظام تعلیم و تربیت را تحقق بخشد، تصریح کرد: دو درس آشکار و پنهان در مدارس وجود دارد که مدیران باید تلاش کنند دروس پنهان مدارس را با رفتار و اخلاق مناسب، شیوه‎های مدیریتی صحیح و با برقرای روابط خوب با معلمان، دانش‎آموزان و خانواده‎ها پیاده کنند تا در کنار آموزش و ارتقای دانش بینش دانش‎آموزان تغییر یابد.

وطنی با بیان اینکه برنامه درسی مدارس بدون تاثیر در رفتار دانش‎آموزان پوچ است، تاکید کرد: مدیران مدارس از طریق قرآن، برپایی نماز بالابرنده نه صرفا ادای تکلیف، برگزاری جشن تکریم نه جشن تکلیف، آشنایی با زندگی ائمه معصوم (ع)، بزرگان معاصر و فعلی حس بندگی و تسبیح امر خداوند را در دانش‎آموزان ایجاد کنند.

وی با تاکید بر اینکه خانواده یکی از ارکان مهم آموزش و پرورش است، خاطرنشان کرد: آموزش خانواده‎ها و معلمان باید در رأس کار مدیران قرار گیرد زیرا تا زمانی که این دو توانمند نباشند دانش‎آموزان توانمند نخواهد شد.

* تبدیل شدن آموزش و پرورش به بنگاه اشتغالزایی برای غلبه بر بیکاری

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان با بیان اینکه به ازای 11 هزار کلاس 22 هزار نیرو در آموزش و پرورش وجود دارد، تصریح کرد: دولت‎ها برای غلبه بر بیکاری و با تعطیلی تربیت معلم آموزش و پرورش را به بنگاه اشتغالزایی تبدیل کردند از این رو معاونت‎های مختلف مانند معاونت پژوهشی، عمرانی و ... تعریف کردند در حالی‎که معاونت پرورشی باید بر عهده معلمان که بیشترین ارتباط را با دانش‎آموزان دارند، باشد.

وطنی با بیان اینکه سیستم آموزش و پرورش اشکالاتی دارد، با تاکید بر اینکه مهارت محوری باید در رأس برنامه‎ها باشد، گفت: در دوره ابتدایی 25 ساعت آموزش وجود دارد این در حالی است که پرورش در برنامه‎های این دوره جایگاهی ندارد زیرا شش دانگ آموزش و پرورش براساس آموزش است و همین عامل موجب شده که حافظه‎محوری در اولویت خانواده‎ها باشد و دانش‎آموز قدرت تجزیه و تحلیل و درس زندگی را فرا نگیرد.

وی از کسب رتبه نخست آموزش و پرورش استان گلستان در نهضت سوادآموزی در سطح کشور خبر داد و گفت: این موفقیت به همت و تلاش مدیران مدارس تحقق یافته است.

انتهای پیام/83005/چ40