به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، محمدرضا وطنی ظهر امروز در همایش مدیران مدارس ویژه پروژه مهر در سالن کوثر کردکوی، با بیان اینکه در سال جاری با تعریف دو رویکرد بهرهبری بیشتر از منابع و ارتقای مدیریت آموزشگاهها تلاش کردیم سال مناسبی را رقم بزنیم، اظهار کرد: در راستای بهرهبری از منابع باید نیروی انسانی به عنوان مهمترین منبع به سرمایه انسانی تبدیل شود زیرا اگر دانش، نگرش و انگیزه نیروی انسانی بیتوجه بماند دانشآموزان در حد نیروی انسانی باقی خواهد ماند از این رو باید از تمام ظرفیتهای بیرونی و درونی و توانمندیهای موجود به نفع جامعه فرهنگیان استفاده شود.
* کلید موفقیت آموزش و پرورش در دستان مدیران مدارس
وی با بیان اینکه کلید موفقیت آموزش و پرورش در دست مدیران است، ادامه داد: در صورتی که مدیران مدارس از انگیزه، مهارت کافی، دانش، بینش و نگرش مناسب به نظام مربوط به تعلیم و تربیت، قابلیت اجرایی افکار خود و دیگران برخوردار باشند، آموزش و پرورش موفق خواهد بود.
مدیرکل آموزش و پرورش گلستان با تشبیه مدیران مدارس به دیدهبان آموزش و پرورش، گفت: مدیران مدارس به عنوان دیدهبان زمینه تدوین سیاستها را فراهم کنند زیرا آنها با سه رکن مهم مدارس یعنی دانشآموزان، معلمان و خانوادهها در ارتباط هستند.
*نیروهای ورودی آموزش و پرورش باید از دانشگاه فرهنگیان باشند
وطنی با انتقاد از استخدام معلمان از نیروهای غیرفرهنگیان، با بیان اینکه همه مسؤولان دغدغه آموزش و پرورش دارند اما هیچ اقدام و عمل مناسبی از سوی مسؤولان نظام صورت نمیگیرد، افزود: فردی میتواند فردی دیگر را تربیت کند که خود تربیت شده باشد همانطور که در دین اسلام نیز اهلیت مطرح شده است از این رو راهنما باید راه را طی کرده باشد.
وی با بیان اینکه قد کشور به اندازه آموزش و پرورش است که با افتادن آن کشور هم میافتد، با طرح یک سوال، بیان کرد: چرا تا زمانی که وضعیت دولتهای مختلف در حالت نامناسب قرار میگیرد ورودیهای آموزش و پرورش از جاهای دیگر به این نهاد تحمیل میشود؟ چرا ورودی آموزش و پرورش صرفا از دانشگاه فرهنگیان نباشد؟
*مدرسه باید محور تحول محله باشد
مدیرکل آموزش و پرورش گلستان با تاکید بر اینکه مدرسه باید محور تحول محله شود، با اشاره به اینکه برنامه درسی مدارس تمام فعالیتهایی است که اهداف نظام تعلیم و تربیت را تحقق بخشد، تصریح کرد: دو درس آشکار و پنهان در مدارس وجود دارد که مدیران باید تلاش کنند دروس پنهان مدارس را با رفتار و اخلاق مناسب، شیوههای مدیریتی صحیح و با برقرای روابط خوب با معلمان، دانشآموزان و خانوادهها پیاده کنند تا در کنار آموزش و ارتقای دانش بینش دانشآموزان تغییر یابد.
وطنی با بیان اینکه برنامه درسی مدارس بدون تاثیر در رفتار دانشآموزان پوچ است، تاکید کرد: مدیران مدارس از طریق قرآن، برپایی نماز بالابرنده نه صرفا ادای تکلیف، برگزاری جشن تکریم نه جشن تکلیف، آشنایی با زندگی ائمه معصوم (ع)، بزرگان معاصر و فعلی حس بندگی و تسبیح امر خداوند را در دانشآموزان ایجاد کنند.
وی با تاکید بر اینکه خانواده یکی از ارکان مهم آموزش و پرورش است، خاطرنشان کرد: آموزش خانوادهها و معلمان باید در رأس کار مدیران قرار گیرد زیرا تا زمانی که این دو توانمند نباشند دانشآموزان توانمند نخواهد شد.
* تبدیل شدن آموزش و پرورش به بنگاه اشتغالزایی برای غلبه بر بیکاری
مدیرکل آموزش و پرورش گلستان با بیان اینکه به ازای 11 هزار کلاس 22 هزار نیرو در آموزش و پرورش وجود دارد، تصریح کرد: دولتها برای غلبه بر بیکاری و با تعطیلی تربیت معلم آموزش و پرورش را به بنگاه اشتغالزایی تبدیل کردند از این رو معاونتهای مختلف مانند معاونت پژوهشی، عمرانی و ... تعریف کردند در حالیکه معاونت پرورشی باید بر عهده معلمان که بیشترین ارتباط را با دانشآموزان دارند، باشد.
وطنی با بیان اینکه سیستم آموزش و پرورش اشکالاتی دارد، با تاکید بر اینکه مهارت محوری باید در رأس برنامهها باشد، گفت: در دوره ابتدایی 25 ساعت آموزش وجود دارد این در حالی است که پرورش در برنامههای این دوره جایگاهی ندارد زیرا شش دانگ آموزش و پرورش براساس آموزش است و همین عامل موجب شده که حافظهمحوری در اولویت خانوادهها باشد و دانشآموز قدرت تجزیه و تحلیل و درس زندگی را فرا نگیرد.
وی از کسب رتبه نخست آموزش و پرورش استان گلستان در نهضت سوادآموزی در سطح کشور خبر داد و گفت: این موفقیت به همت و تلاش مدیران مدارس تحقق یافته است.
انتهای پیام/83005/چ40
∎