شناسهٔ خبر: 15115921 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

آیا ادارات دولتیِ کردستان در تکریم ارباب رجوع موفق بوده اند؟

با وجود قانون تصویب شده توسط شورای عالی اداری در زمینه تکریم ارباب رجوع، کمتر سازمان دولتی را مشاهده میکنیم که تکریم ارباب رجوع را به شکل واقعی و همه جانبه رعایت کنند بر همین اساس ارگان های دولتی در این حوزه بیشترین ضعف را دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، تکریم ارباب رجوع یکی از اصول اساسی در اسلام است و در این ارتباط احادیث مختلفی از سوی ائمه اطهار مطرح شده و در قران این کتاب آسمانی سفارشات بسیاری به رعایت این اصل اخلاقی شده است.

 

طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع، یکی از هفت برنامه تحول کشور است که به منظور ایجاد تحول در نظام اداری کشور به تصویب شورای عالی اداری رسیده و در حال اجراست.

 

«شورای عالی اداری در نودمین جلسه مورخ 25/1/1381 بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، به منظور تکریم و جلب رضایت مردم و ارباب رجوع نسبت به عملکرد واحدهای اجرایی کشور تصویب نمود ، کلیه وزارت خانه ها ، سازمان ها ، مؤسسات و شرکت های دولتی و هم چنین مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و نهادهای انقلاب اسلامی که از بودجه عمومی دولت استفاده می کنند نسبت به انجام موارد زیر اقدام نمایند :

•     شفاف و مستند سازی نحوه ارائه خدمات به ارباب رجوع

•     اطلاع رسانی از نحوه ارائه خدمات به مردم

•     تدوین منشور اخلاقی سازمان در ارتباط با مردم

•     بهبود و اصلاح روش های ارائه خدمات به مردم

•     نظرسنجی از مردم

•     نظارت بر حسن رفتار کارکنان دستگاههای اجرایی با مردم

•     تشویق و تقدیر از مدیران و کارکنان موفق و برخورد قانونی با مدیران و کارکنانی که موجب نارضایتی مردم می گردند

•     سایر موارد اجرایی

•     اهداف طرح تکریم

•     فرم الکترونیکی تکریم ارباب رجوع»

 

با وجود قانون تصویب شده در این باره اما کمتر سازمان دولتی را مشاهده میکنیم که تکریم ارباب رجوع را به شکل واقعی و همه جانبه رعایت کنند بر همین اساس ارگان های دولتی در تکریم ارباب رجوع بیشترین ضعف را دارند.

 

 

به عقیده کارشناسان، بعضی از کارمندان نسبت به کار خود راضی نیستند شاید به این دلیل که خود را بالاتر از آن پستی می‌بینند که اکنون در آن مشغول به کار هستند. بنابراین این عدم رضایت باعث می‌شود که با شوق و علاقه کار خود را انجام ندهند که این موضوع باعث کاهش میزان کار مفید می‌شود و در برخورد و جوابگویی آنها به ارباب رجوع نیز تاثیر منفی می گذارد.

 

نگار سلیمی یکی از دانشجویان دانشگاه کردستان که تجربه تلخی از برخورد یکی از کارمندان ادارات در سنندج دارد می گوید: «متاسفانه در ایران مردم تا زمانی که در جائی استخدام نشده اند خود را به این ور و آن ور می زنند تا کاری بیابند ولی بعد از استخدام اکثرا مثل کسی می مانند که به زور به خدمت سربازی آورده اند و طرف فقط به فکر گذران وقت و تمام شدن آن می باشد و دائم از شغل خود گله دارند و اگر به آنها بگوئی که خوب اگر ناراضی هستی برو کار دیگری پیدا کن می بینی دودستی کارشان را چسبیده اند. بنظر من انسان یا باید کاری را قبول نکند و یا اگر قبول کرد آن کار را درست و با انصاف انجام دهد.»

 

برخورد نادرست با ارباب رجوع در بسیاری از ادرات دولتی وجود دارد اما میزان این ضعف از اداره ای به اداره ای دیگر و حتی از شهری به شهر دیگر متفاوت است. در این زمینه نیاز است که نظرسنجی هایی صورت گرفته و بر اساس آمار و ارقام واقعی اظهار نظر کرد. اما مسئله ای که عیان است و بیشتر مردم نیز در آن اتفاق نظر دارند پایین بودن سطح تکریم ارباب رجوع در اکثر ادارات دولتی استان کردستان به ویژه شهر سنندج است.

 

 

آکو فتحی یکی از شهروندان سنندجی است که در این باره می گوید: «متاسفانه برخورد با ارباب رجوع در سطح ادارات دولتی شهرستان سنندج اصلا خوب و قابل قبول نیست . وقتی برای کاری به یکی از ادارات دولتی مراجعه میکنید حتی اگر تمامی مدارک لازم را همراه داشته باشید خیلی الکی در کار و امور شما اخلال ایجاد میکنند و در بیشتر مواقع  به بدترین نحو با ارباب و رجوع برخورد میکنند.»

 

صبا یکی دیگر از شهروندان سنندجی از تبعیض قائل شدن کارمندان ادارات در پاسخگویی ادارت انتقاد دارد و می گوید: «متاسفم برای کارمندی که به جای ادای وظیفه خودش اول ارباب رجوع را بررسی و متناسب با شخصیتش باهاش برخورد میکند و تبعیض قائل میشود. من خودم نمونه اش رو دیدم اگه ارتباط قوی نداشته باشی درست و حسابی کارت را انجام نمیدهند اگر زبان نداشته باشی که اصلا جوابت را نمیدهند . اگه سواد کافی هم نداشته باشی که بعضا حق و حقوقی را هم که داری ضایع میکنند. فقط جا داره بگم متاسفم برای برخی از ادارات... واقعا هیچ نظم و قانونی در بعضی از جاها حاکم نیست.»

 

موضوع تکریم ارباب رجوع یا مشتری‌مداری در بنگاه‌های خصوصی، خواه ناخواه مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد زیرا سودآوریشان به طور مستقیم منتج از رضایت ارباب رجوع است، در حالی که این امر در ادارات دولتی به دلیل آنکه کارمندان و حتی مدیران در پایان ماه حقوق ثابت خود را دریافت می‌کنند، مصداق ندارد و تکریم ارباب رجوع مستقیماً سودی را متوجه آنان نمی‌سازد.

 

چنانچه یکی از کارکنان دستگاه دولتی نیز به این مهم توجه ویژه‌ای کند، به عنوان یک مساله کاملاً شخصی به آن نگاه خواهد شد؛ اگر فرد دارای وجدان کاری و صاحب حسن خلق باشد، با ارباب رجوع رفتاری شایسته و صحیح خواهد داشت در غیر این صورت، تکلیفی از این بابت متوجه او نخواهد بود!

انتهای پیام/م