وی همچنین اظهارداشت: فرآیند تصویب این قانون به مدت دو سال و تا سال 89 به طول انجامید سپس آئین نامه اجرایی این قانون سالهای 90 و 91 به تصویب رسید و در نهایت کار اجراییسازی قانون از آذرماه سال 91 و با ابلاغ آئیننامههای اجرایی ذیل قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان آغاز شد.
معاون سرپرست امور شرکتها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هدف قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان را حمایت از شرکتها در بازار شدید رقابتی دنیا عنوان کرد و گفت: اصلیترین هدف این قانون حمایت از شرکتهای توانمندتر و کارآمدتر است تا امکان ماندگاری این شرکتها در فضای رقابتی بیش از گذشته فراهم شود.
وی در ادامه با اشاره به این جمله که پویایی مهمترین شاخص اقتصاد دانش بنیان است، گفت: فضای اقتصاد دانش بنیان پویا و همگام با فضای بین المللی است از اینرو میطلبد شرکتهای دانش بنیان همواره به این رویکرد نگاهی ویژه داشته باشند.
منجم زاده همچنین عرضه فناوری به صورت نوآورانه به بازار را شرط حمایت از شرکتهای دانش بنیان برشمرد و اظهارداشت: فردی که نوآوری دارد باید بیزینس خوبی هم داشته باشد تا به بازار و فضای کسب و کار راه پیدا کند و به شرکتهایی که به شرکتهای دانش بنیان خدمات میدهند تسهیلات لازم اعطا شود.
وی ادامه داد: برای صادرات محصولات شرکتهای دانش بنیان حمایتهای ویژهای هم از طریق قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان و هم کریدور صادرات محصولات دانشبنیان در دستور کار قرار دارد.
معاون سرپرست امور شرکتها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقتصاد دانشبنیان و بنگاههای اقتصادی دانشبنیان را از عوامل اساسی رشد تولید سرانه ملی دانست و گفت: در حقیقت یکی از راهکارهای اساسی خودکفایی پایدار در محصولات استراتژیک، ارتقای فناوری و افزایش بهرهوری عوامل تولید از طریق دانشبنیان نمودن اقتصاد و توسعه شرکتهای دانشبنیان است.
وی افزود: در حقیقت یکی از اساسیترین پیشنیازهای اقتصاد دانشبنیان سرمایهٔ انسانی خلاق، نوآور و دانشی میباشد که با توجه به ترکیب جمعیتی کشور ایران و جمعیت بالای جوانان تحصیلکرده و نیروی انسانی به عنوان بزرگترین و با ارزشترین سرمایه کشور باید همواره مورد توجه قرار گیرد.
سید فرهنگ فصیحی معاون برنامه ریزی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در ادامه با اشاره به فلسفه ایجاد صندوق یعنی تأمین نیازهای مالی شرکتهای دانش بنیان اظهار داشت: این صندوق در ابتدای فعالیت خود نیازهای شرکتهای مزبور را پاسخ داده است بنابراین یکی خطوط کاری صندوق ارائه تسهیلات با نرخهای ارزانتر از سیستمهای بانکی به شرکتهای دانش بنیان بوده که این مسئله حجم بالایی از فعالیتهای صندوق را به خود اختصاص میدهد.
وی بیان داشت: در کنار ارائه تسهیلات، مجموعهای از فعالیتهای توانمند ساز برای شرکتهای دانش بنیان نیز وجود دارد و این فعالیتها باید در یک افق بلند مدت به گونه برنامه ریزی شود که نقش صندوق نوآوری به راهبر و پیشران فعالیتهای نوآورانه و موتور محرک اقتصاد دانش بیان تبدیل شود.
فصیحی همچنین امر صادرات محصولات دانش بنیان و فناوری برتر را مقولهای پیچیده دانست و گفت: کیفیت، بازاریابی، هزینه یابی و استانداردها عواملی هستند که در خارج از کشور باید یک محصول از آن برخوردار باشد تا بتواند به بازار هدف ورود پیدا کنند.
وی درباره پیشرانهایی که میتواند به مقوله صادرات کمک کند، افزود: استانداردهای جهانی، زبان مشترک کشورها، تولید کنندگان و مصرف کنند گان از جمله این پیشرانها هستند.
معاون برنامه ریزی صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه موضوع تجاری سازی یافتههای پژوهشی در تکمیل چرخه نوآوری بسیار مهم است، افزود: تجاری سازی دانش و فناوری بخش مهمی از فرآیند نوآوری است و هیچ فناوری و محصولی بدون طی این فرآیند با موفقیت وارد بازار نمیشود.
وی بیان داشت: تجاری سازی تلاشی در جهت کسب سود از نوآوری از طریق تبدیل فناوریهای جدید به محصولات، فرآیندها و خدمات جدید و فروش این محصولات در محیط بازار به شمار میرود.
فصیحی درباره سرمایه گذاری خطرپذیر هم اذعان داشت: از مأموریتهای مهم صندوق نوآوری و شکوفایی رواج بحث سرمایه گذاری خطرپذیر است.
وی در ادامه با اعلام اینکه شرکتهای دانشبنیان نقش محوری در ساختار اقتصاد دانش بنیان ایفا میکنند، گفت: بر اساس ماده یک قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان «شرکتها و مؤسسات دانشبنیان شرکت یا موسسه خصوصی یا تعاونی میباشد که به منظور همافزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانشمحور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی و تجاریسازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوریهای برتر و با ارزش افزودهٔ فراوان، به ویژه در تولید نرمافزارهای مربوط تشکیل میشود.»
معاون برنامه ریزی صندوق نوآوری و شکوفایی اذعان داشت: فناوری همواره در خلق ثروت برای کشورها نقش اساسی داشته و سطح استاندارد و کیفیت زندگی مردم را به شدت تحت تأثیر قرار داده است.
وی با اشاره به این جمله که اقتدار فناوری موجب اقتدار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی میشود، گفت: توسعه شرکتهای دانشبنیان متکی بر توسعه فناوری است و به سخن دیگر مزیت رقابتی شرکتهای دانشبنیان، نوآوری در فناوری است.
فصیحی افزود: اهداف و کارکردهای شرکتهای دانش بنیان شامل جذب و تبدیل ایدهها به محصول و مشاغل پایدار، همافزایی علم و ثروت، تجاریسازی علم و دانش، تجاریسازی یافتههای پژوهشی و تحقیقاتی، توانمندسازی دانشآموختگان به منظور ورود به فضای کسب وکار، حمایت، هدایت و سمتدهی در جهت نوآوریها و تولید فناوریهای برتر، ایجاد زمینه برای بهکارگیری هرچه بیشتر توانمندیهای دانشگاهها و واحدهای پژوهشی در جامعه است.
وی بیان داشت: از دیگر اهداف میتوان به ترغیب متخصصان، نوآوران، مخترعان، اعضای هیئتعلمی دانشگاهها و واحدهای پژوهشی برای فعالیتهای بیشتر در رفع نیازهای جامعه برای ترویج فرهنگ تجاریسازی در دانشگاهها و مراکز پژوهشی،
تشویق بنگاههای اقتصادی و دستگاههای اجرایی به بهرهگیری از یافتههای پژوهشی و فناوریهای شکل یافته در مراکز پژوهشی و ارتقای فرهنگ عمومی کارآفرینی را نام برد.
معاون برنامه ریزی صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه پویایی، تطبیق با شرایط محیط پیرامونی، انعطافپذیری بالا، توزیع عادلانهتر ثروت، توسعه عدالت اقتصادی، بهرهوری و کارآمدی بالا و غیره را از ویژگیهای برجسته شرکتهای دانش بنیان نام برد و اذعان داشت: این شرکتها با توجه به ویژگیهای منحصربهفرد خود و توان ایجاد و بهکارگیری فناوریهای پیشرفتهٔ مورد نیاز، توانمندی لازم را جهت تبدیل مواد خام به محصولات نهایی و با ارزش افزوده بالا دارند.
وی گفت: با توجه به ویژگی شرکتهای دانشبنیان در استفاده از دانش برای بهینه کردن کیفیت محصولات داخلی به همراه اقدامات فرهنگی میتوان موجب ترغیب مردم به مصرف کالاهای داخلی شد.
فصیحی بهرهوری عوامل تولید را به عنوان یکی از عوامل اقتصاد دانشبنیان دانست و افزود: پائین بودن بهرهوری یکی از مسائل اساسی اقتصاد کشور است که تأثیر گستردهای بر تمام جنبههای اقتصادی دارد.
وی اظهارداشت: در حقیقت بهرهوری عوامل تولید در شرکتهای دانشبنیان سبب کاهش هزینه تمامشده محصولات و کالاها خواهد شد در نتیجه علاوه بر افزایش استفاده مردم از کالاهای داخلی از سوی دیگر مزیت رقابتی در قیمت برای صادرات محصولات در بازارهای جهانی ایجاد خواهد کرد.