به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استان اصفهان از دیروز در مجموعه تالار هنر و مجتمع فرهنگی هنری استاد فرشچیان اصفهان آغاز شد.
جشنواره بیست و هشتم که تا 17 شهریورماه ادامه خواهد داشت با 9 تئاتر کار خود را آغاز کرده و هر روز سه نمایش به روی صحنه خواهند رفت؛ در روز اول جشنواره نمایش «خود خوری» به نویسندگی و کارگردانی سید جواد نوریان از نجفآباد اولین اجرایی بود که در سالن کوچک تالار هنر در دو نوبت به روی صحنه رفت و آغاز کننده جشنواره امسال بود؛ این اجرا که 60 دقیقه به طول انجامید، در نوبت اول ساعت 10 صبح و نوبت دوم 11:45 به کار خود پایان داد.
نمایش دوم این روز با نام «آنکه کلوخ بر سر میزند سنگ میخواندش» به کارگردانی مهدی سهدهی از آران و بیدگل بود که در زمان 70 دقیقه نوشته امیر زاوش را به اجرا درآورد؛ این تئاتر در سالن مجموعه فرشچیان اجرا شد و برخلاف تئاتر اول امروز فقط در یک نوبت به نمایش درآمد.
نمایش دوم با 20 دقیقه تأخیر شروع شد، اما آغازی قابل قبول داشت؛ طراحی لباس این نمایش که زمینهای سنتی و محلی داشت و تناسب آن با طراحی دکور ترکیبی قدیمی به کلیت کار میداد.
طراحی دکور این تئاتر نیز که متشکل از تعدادی درب چوبی قدیمی برگرفته از خانههای ایرانی سنتی و فانوسهای بود که متناسب با نمایشنامه در برخی صحنهها خاموش میشدند تا تاریکی و ظلمت موجود در داستان را به تماشاگر انتقال دهد؛ این موضوع خود بیانگر استفاده نسبتاً مناسبی از نمادگرایی برای انتقال مفهوم نمایشنامه را به همراه داشت.
* هماهنگی خوب گروه موسیقی با اجرای نمایش دوم
زمان زیاد نمایش موجب شد تا تماشاگر احساس خستگی کند که شاید بتوان آن را از جمله نقاط ضعف این نمایش نام برد اما گروه موسیقی در کنار سالن هماهنگی نسبتاً مناسبی با اجرا داشت که موجب شد تا مخاطب بتواند با متن ارتباط برقرار کند.
نظر برخی تماشاگران که اغلب جوان بودند نسبت به اجرا مساعد بود و اکثر آنها خاطر نشان کردند که از اجرا لذت بردند؛ اغلب تماشاگران در مورد کیفیت قابل قبول و متفاوت بودن طراحی دکور این نمایش اتفاق نظر داشتند؛ تماشاگری از موضوع این نمایش با عنوان دسیسه یاد کرد.
البته نباید از موضوعات فرعی که در این نمایش به آنها پرداخته شد، چشم پوشید؛ از ابتدای داستان عشق نقش اول تئاتر نسبت به همسر خان و در حین داستان مشکلاتی که این عشق برای او به همراه داشت، به چشم میخورد اما نکتهای که سعی شده بود از اواسط داستان بیشتر به آن پرداخته شود، حرص و طمع بود که گریبانگیر نقشهای مختلف نمایش میشد.
مهدی سهدهی با ابراز رضایت از اجرای گروهش بیان کرد: نقاط قوت این گروه، انسجام گروه و متن خوب نمایش بود.
وی همچنین با قدردانی از مسؤولان برگزاری جشنواره و دست اندرکاران سالن نمایش، نسبت به همکاریهای لازم بابت اجرای نمایش ابراز رضایت کرد.
* کارگردان «تربت» امسال هم برای کسب جوایز آمده است
کارگردان تئاتر «آنکه کلوخ بر سر میزند سنگ میخواندش» سال پیش نیز با نمایش «تربت» توانسته بود جوایزی را در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان اصفهان از آن خود و تیمش کند که باید دید آیا امسال نیز دست پر از جشنواره بیرون خواهد رفت یا خیر.
گروه بازیگران این نمایش شامل بهداد مشایخی، سحر خداداده، محسن ابوالفتحی، مهدیه سرانجام، حسین رجبی، علی سلیمانی، علی صادقی، شادی سعادتی، فرزانه آیافت و رسول مسگری بود.
تئاتر سوم روز اول جشنواره کاری بود به نویسندگی علی نرگسنژاد و کارگردانی پیام میرکی از لنجان که این نمایش «جیرهبندی پر خروس برای سوگواری» نام داشت و در دو نوبت 18:30 و 20 و در مدت زمان 65 دقیقه به عنوان آخرین نمایش این روز در سالن کوچک مجتمع استاد فرشچیان به روی صحنه رفت.
پیام میرکی کارگردان تئاتر «جیرهبندی پر خروس برای سوگواری» در مصاحبه با خبرنگار فارس اظهار کرد: این بهترین اجرای ما نبود.
وی از همکاریهای خوب عوامل برگزاری جشنواره خبر داد اما از تجهیزات سالن اجرا رضایت کامل نداشت؛ اجرای «جیرهبندی پر خروس برای سوگواری» را علی عنایتی در نقش فرهاد، ناهید یادگاری در نقش مادر و حانیه پورآذر در نقشه سانی بازی کردند.
* ابراز رضایت تماشاگران تئاتر «جیرهبندی پر خروس برای سوگواری»
تماشاگران در رابطه با اجرای سوم امروز ابراز رضایت کردند؛ یکی از تماشاگران نقطه قوت نمایش را متن آن نام برد، این در حالی بود که مؤلف ابراز داشت که روایت کلی اثر بر پایه پرسشهای مکرر است و مخاطب در نهایت باید سؤال بنیادین رو دنبال کند.
از نکات جالب نوشته این اثر این بود که با اینکه بازیگری در نقش پدر در واقعیت اجرا نبود، اما وجود نقش پدر در کل مسیر داستانگویی بهصورت مجازی اجرا میشد.
استمرار بر نامیدن فرزندش با عنوان جوجهخروس، سؤال اصلی فرهاد فرزند خانواده را برایش به وجود آورده بود که خود اداره کننده داستان تا رسیدن وی به واقعیت بود.
تماشاگری از موضوع داستان با تعبیر «هویت» یاد کرد که با نگاهی مدرن به روایت ایرانی ماجرا پیوند خورده بود؛ حال و هوای عصبی داستان که دلیل آن شخصیتهای نامتعادل داستان بود.
فرهاد دچار تب هرساله بود، دختری که پیشتر مرده بود و مادری عصبی موجب در هم پیچیدگی افکار مخاطب میشد تا نتواند انتهایی مشخص برای داستان پیشبینی کند و این موضوع در انتهای اجرا آشکار بود.
در انتها نیز زمانی که اجرا به اتمام رسید، تماشاگران انتظار تمام شدن در این قسمت از داستان را نداشتند و این موضوع تعجب آنها را برانگیخت.
* نمایش تکراری تئاتر علی نرگسنژاد
لازم به ذکر است این نمایش قبلاً به کارگردانی علی نرگسنژاد تیرماه سال 90 در سالن تئاتر شهر تهران به اجرا درآمده بود که برای ایفای نقش از بازیگرانی چون صابر ابر و هانیه توسلی استفاده شده بود.
موضوعی که از دغدغههای برخی هنرمندان در سالهای قبل بود، خود قابل تأمل است و آن پرداختن به نمایشهایی است قبلاً اجرا شده و نظر برخی از این هنرمندان مبنی بر پرداختن به داستانها و نمایشنامههای جدیدتر است.
یکی از نکات قابل توجه که در روز اول جشنواره امسال به چشم خورد، حضور اساتید تئاتر در بین تماشاگران بود که معمولاً حضورشان در صندلیهای ردیفهای اول سالن اجرا موجب ایجاد ترکیبی صمیمی از جوانان پرهیجانی که به دنبال کسب تجربه به دیدن نمایشها آمده بودند یا خود نمایشی برای اجرا داشتند را با این کوههای تجربه تئاتر اصفهان در کنار هم به وجود بیاورند.
این در حالی بود که برخی دانشجویان رشته تئاتر نیز فرصت را غنیمت شمرده و به همراه اساتید خود به سالن آمده و به همراه اساتید به دیدن اجراهای امروز نشستند تا از نظرهای آنها کسب علم کنند.
حضور تماشاگران امسال که اغلبشان را قشر جوان و اکثراً هنرمندان تشکیل داده بود، نسبتاً خوب بود و این امید هست که در روزهای آتی با استقبال بیشتری روبهرو شود.
در روز اول جشنواره شاهد تغییر زمانبندی و اجرای برخی از نمایشها با تأخیر بودیم که این نقاط ضعف اولین روز جشنواره امسال بود که امید است در روزهای آینده شاهد آن نباشیم و تماشاگران بتوانند به موقع به تماشای همه تئاترها برسند.
به گزارش فارس، جلسه نقد و بررسی نمایشهای این روز در ساعت 21:15 در مجتمع فرهنگی فرشچیان برگزار شد.
انتهای پیام/63077/صا40
∎