شناسهٔ خبر: 15106075 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

هشدار به متخلفان:

برخورد با عرضه قلیان‌ها در شیراز جدی‌تر می‌شود

رئیس مرکز بهداشت شهدای گمنام از جدی‌تر شدن برخورد با عرضه قلیان در سطح این شهر خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی این شهر، علی تهمتن اظهار داشت: پیرو اقدامات بازدارنده و تعطیلی مراکز و اماکن عمومی عرضه‌کننده قلیان، جلوگیری از عرضه این ماده سمی در اماکن و موضوع جلوگیری از عرضه غذاهای خانگی در خودروهای سیار، با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کودکان قشر آسیب‌پذیر در برابر قلیان هستند، ادامه داد: اگر در محلی که قلیان کشیده می‌شود، کودکان حضور داشته باشند، احتمال ایجاد عفونت‌های ریوی مانند آسم، سندرم و مرگ ناگهانی در کودکان افزایش می‌یابد.

تهمتن مصرف سیگار و قلیان را موجب اختلال در جذب کلسیم و ساخت استخوان، یائسگی زودرس، کاهش وزن و تخریب هورمون‌های جنسی دانست که موجب سرعت بخشیدن به روند بروز پوکی استخوان می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت شهدای گمنام بابیان اینکه به اکثر تنباکو‌هایی که در سال‌های اخیر به بازار آمده اسانس‌هایی اضافه می‌شود، گفت: این اسانس‌ها علاوه‌بر تحریک دستگاه تنفس، موجب حساسیت و آلرژی می‌شود، بنابراین علاوه‌بر این بیماری‌ها، رینیت آلرژیک و سرفه‌های مزمن همراه با خلط را برای فرد به همراه دارد.

مسؤول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهدای گمنام نیز در همین راستا، از تلاش برای فرهنگ‌سازی پیام‌های بهداشتی با موضوع مضرات استعمال دخانیات در بیلبوردها و نصب برنوشته در سطح معابر و اماکن عمومی، گفت و افزود: با حضور معاون دادستان و دادیاران شعب رسیدگی به تخلفات بهداشتی، روسای مراکز بهداشت شهرستان شیراز، مدیر و کارشناسان مسؤول بهداشت محیط و روسا و نمایندگان نیروی انتظامی، اداره نظارت بر اماکن عمومی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، اتحادیه‌های مرتبط، نشستی در دادسرا تشکیل و مقرر شد پیشنهاد‌های اعضا، ظرف مدت 48 ساعت به دادسرا ارجاع و پس از بررسی، با هماهنگی ارگان‌های مرتبط، ظرف مدتی محدود با متخلفان برخورد شود.

محمدحسین کیانفر افزود: در ادامه این جلسه موضوع جلوگیری از عرضه غذاهای خانگی در خودروهای سیار مطرح شد که در همین زمینه، با توجه به اقدامات مؤثر مراکز بهداشت شهرستان شیراز در مقابله با این معضل، با صدور مجوز حکم قضایی مقرر شد که با همکاری مراکز بهداشت این شهرستان، نیروی انتظامی، پلیس راهور و شهرداری، ضمن توقیف وسیله نقلیه و تشکیل پرونده، مراتب به دادسرا ارجاع شود.

انتهای پیام/2448/ک

برچسب‌ها:

نظر شما